Understanding The Concept Of School's Expansion From The Functional And Conflict Paradigms' Perspectives
Walaupun sekolah telah wujud sejak masa silam lagi, konsep pendidikan adalah berbeza merentas masa dan tempat, dari segi falsafah, hasil, akses kepada umum dan cara operasinya. Tetapi hanya selepas Perang Dunia Kedua barulah pendidikan menjadi terbuka kepada lebih ramai daripada kelompok populasi...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/34234/1/JPP05Mohd_Ali_%2869-80%29B.pdf http://eprints.usm.my/34234/ http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP05Mohd%20Ali%20(69-80)B.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Malaysia |
Language: | English |
id |
my.usm.eprints.34234 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.usm.eprints.34234 http://eprints.usm.my/34234/ Understanding The Concept Of School's Expansion From The Functional And Conflict Paradigms' Perspectives Hassan, Mohd Ali Ismail, Hairul Nizam LB2300 Higher Education Walaupun sekolah telah wujud sejak masa silam lagi, konsep pendidikan adalah berbeza merentas masa dan tempat, dari segi falsafah, hasil, akses kepada umum dan cara operasinya. Tetapi hanya selepas Perang Dunia Kedua barulah pendidikan menjadi terbuka kepada lebih ramai daripada kelompok populasi di kebanyakan negara dalam dunia ini. Kurikulum yang lebih sesuai untuk pendidikan populasi yang lebih besar ini dibangunkan, pembinaan dan pembentukan struktur baru sekolah mula berkembang. Fenomena perkembangan pendidikan yang pesat dan cepat ini telah dianalisis dan diterangkan oleh ramai ahli pendidik dalam pelbagai cara, bergantung pada paradigma yang digunakan. Justeru, dalam penulisan ini, idea daripada dua perspektif yang utama, iaitu paradigma "fungsional" dan "konflik" adalah dibincangkan. Seterusnya, aspek perbezaan dan persamaan serta kekuatan dan kelemahan kedua-dua paradigma dilihat dengan teliti. Akhirnya, sebagai kesimpulan, penulisan ini menonjolkan dua paradigma tersendiri sebagai alternatif kepada kedua-dua paradigma yang disebutkan di atas. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34234/1/JPP05Mohd_Ali_%2869-80%29B.pdf Hassan, Mohd Ali and Ismail, Hairul Nizam (2005) Understanding The Concept Of School's Expansion From The Functional And Conflict Paradigms' Perspectives. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 20 (1). pp. 1-12. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP05Mohd%20Ali%20(69-80)B.pdf |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
building |
Hamzah Sendut Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sains Malaysia |
content_source |
USM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.usm.my/ |
language |
English |
topic |
LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
LB2300 Higher Education Hassan, Mohd Ali Ismail, Hairul Nizam Understanding The Concept Of School's Expansion From The Functional And Conflict Paradigms' Perspectives |
description |
Walaupun sekolah telah wujud sejak masa silam lagi, konsep pendidikan
adalah berbeza merentas masa dan tempat, dari segi falsafah, hasil, akses kepada umum
dan cara operasinya. Tetapi hanya selepas Perang Dunia Kedua barulah pendidikan
menjadi terbuka kepada lebih ramai daripada kelompok populasi di kebanyakan negara
dalam dunia ini. Kurikulum yang lebih sesuai untuk pendidikan populasi yang lebih besar
ini dibangunkan, pembinaan dan pembentukan struktur baru sekolah mula berkembang.
Fenomena perkembangan pendidikan yang pesat dan cepat ini telah dianalisis dan
diterangkan oleh ramai ahli pendidik dalam pelbagai cara, bergantung pada paradigma
yang digunakan. Justeru, dalam penulisan ini, idea daripada dua perspektif yang utama,
iaitu paradigma "fungsional" dan "konflik" adalah dibincangkan. Seterusnya, aspek
perbezaan dan persamaan serta kekuatan dan kelemahan kedua-dua paradigma dilihat
dengan teliti. Akhirnya, sebagai kesimpulan, penulisan ini menonjolkan dua paradigma
tersendiri sebagai alternatif kepada kedua-dua paradigma yang disebutkan di atas. |
format |
Article |
author |
Hassan, Mohd Ali Ismail, Hairul Nizam |
author_facet |
Hassan, Mohd Ali Ismail, Hairul Nizam |
author_sort |
Hassan, Mohd Ali |
title |
Understanding The Concept Of School's
Expansion From The Functional And Conflict
Paradigms' Perspectives |
title_short |
Understanding The Concept Of School's
Expansion From The Functional And Conflict
Paradigms' Perspectives |
title_full |
Understanding The Concept Of School's
Expansion From The Functional And Conflict
Paradigms' Perspectives |
title_fullStr |
Understanding The Concept Of School's
Expansion From The Functional And Conflict
Paradigms' Perspectives |
title_full_unstemmed |
Understanding The Concept Of School's
Expansion From The Functional And Conflict
Paradigms' Perspectives |
title_sort |
understanding the concept of school's
expansion from the functional and conflict
paradigms' perspectives |
publisher |
Penerbit Universiti Sains Malaysia |
publishDate |
2005 |
url |
http://eprints.usm.my/34234/1/JPP05Mohd_Ali_%2869-80%29B.pdf http://eprints.usm.my/34234/ http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP05Mohd%20Ali%20(69-80)B.pdf |
_version_ |
1643708148858486784 |