Understanding The Concept Of School's Expansion From The Functional And Conflict Paradigms' Perspectives

Walaupun sekolah telah wujud sejak masa silam lagi, konsep pendidikan adalah berbeza merentas masa dan tempat, dari segi falsafah, hasil, akses kepada umum dan cara operasinya. Tetapi hanya selepas Perang Dunia Kedua barulah pendidikan menjadi terbuka kepada lebih ramai daripada kelompok populasi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hassan, Mohd Ali, Ismail, Hairul Nizam
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34234/1/JPP05Mohd_Ali_%2869-80%29B.pdf
http://eprints.usm.my/34234/
http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP05Mohd%20Ali%20(69-80)B.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
id my.usm.eprints.34234
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.34234 http://eprints.usm.my/34234/ Understanding The Concept Of School's Expansion From The Functional And Conflict Paradigms' Perspectives Hassan, Mohd Ali Ismail, Hairul Nizam LB2300 Higher Education Walaupun sekolah telah wujud sejak masa silam lagi, konsep pendidikan adalah berbeza merentas masa dan tempat, dari segi falsafah, hasil, akses kepada umum dan cara operasinya. Tetapi hanya selepas Perang Dunia Kedua barulah pendidikan menjadi terbuka kepada lebih ramai daripada kelompok populasi di kebanyakan negara dalam dunia ini. Kurikulum yang lebih sesuai untuk pendidikan populasi yang lebih besar ini dibangunkan, pembinaan dan pembentukan struktur baru sekolah mula berkembang. Fenomena perkembangan pendidikan yang pesat dan cepat ini telah dianalisis dan diterangkan oleh ramai ahli pendidik dalam pelbagai cara, bergantung pada paradigma yang digunakan. Justeru, dalam penulisan ini, idea daripada dua perspektif yang utama, iaitu paradigma "fungsional" dan "konflik" adalah dibincangkan. Seterusnya, aspek perbezaan dan persamaan serta kekuatan dan kelemahan kedua-dua paradigma dilihat dengan teliti. Akhirnya, sebagai kesimpulan, penulisan ini menonjolkan dua paradigma tersendiri sebagai alternatif kepada kedua-dua paradigma yang disebutkan di atas. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34234/1/JPP05Mohd_Ali_%2869-80%29B.pdf Hassan, Mohd Ali and Ismail, Hairul Nizam (2005) Understanding The Concept Of School's Expansion From The Functional And Conflict Paradigms' Perspectives. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 20 (1). pp. 1-12. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP05Mohd%20Ali%20(69-80)B.pdf
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Hassan, Mohd Ali
Ismail, Hairul Nizam
Understanding The Concept Of School's Expansion From The Functional And Conflict Paradigms' Perspectives
description Walaupun sekolah telah wujud sejak masa silam lagi, konsep pendidikan adalah berbeza merentas masa dan tempat, dari segi falsafah, hasil, akses kepada umum dan cara operasinya. Tetapi hanya selepas Perang Dunia Kedua barulah pendidikan menjadi terbuka kepada lebih ramai daripada kelompok populasi di kebanyakan negara dalam dunia ini. Kurikulum yang lebih sesuai untuk pendidikan populasi yang lebih besar ini dibangunkan, pembinaan dan pembentukan struktur baru sekolah mula berkembang. Fenomena perkembangan pendidikan yang pesat dan cepat ini telah dianalisis dan diterangkan oleh ramai ahli pendidik dalam pelbagai cara, bergantung pada paradigma yang digunakan. Justeru, dalam penulisan ini, idea daripada dua perspektif yang utama, iaitu paradigma "fungsional" dan "konflik" adalah dibincangkan. Seterusnya, aspek perbezaan dan persamaan serta kekuatan dan kelemahan kedua-dua paradigma dilihat dengan teliti. Akhirnya, sebagai kesimpulan, penulisan ini menonjolkan dua paradigma tersendiri sebagai alternatif kepada kedua-dua paradigma yang disebutkan di atas.
format Article
author Hassan, Mohd Ali
Ismail, Hairul Nizam
author_facet Hassan, Mohd Ali
Ismail, Hairul Nizam
author_sort Hassan, Mohd Ali
title Understanding The Concept Of School's Expansion From The Functional And Conflict Paradigms' Perspectives
title_short Understanding The Concept Of School's Expansion From The Functional And Conflict Paradigms' Perspectives
title_full Understanding The Concept Of School's Expansion From The Functional And Conflict Paradigms' Perspectives
title_fullStr Understanding The Concept Of School's Expansion From The Functional And Conflict Paradigms' Perspectives
title_full_unstemmed Understanding The Concept Of School's Expansion From The Functional And Conflict Paradigms' Perspectives
title_sort understanding the concept of school's expansion from the functional and conflict paradigms' perspectives
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
publishDate 2005
url http://eprints.usm.my/34234/1/JPP05Mohd_Ali_%2869-80%29B.pdf
http://eprints.usm.my/34234/
http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP05Mohd%20Ali%20(69-80)B.pdf
_version_ 1643708148858486784