Pola Penyelidikan Ict Dalam Pendidikan Guru Di Malaysia: Analisis Prosiding Teknologi Pendidikan Malaysia (Trends Of Ict Research In Teacher Education: An Analysis Of The Malaysian Instructional Technology Proceedings)

Perkembangan pesat ICT (Information and Communication Technology) memberi kesan kepada hampir semua aspek kehidupan termasuklah pendidikan. Sistem pendidikan guru di negara kita turut dipengaruhi ICT, khususnya berkaitan aplikasi ICT dalam latihan pengajaran dan pembelajaran. Memandangkan terdapa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Umar*, Irfan Naufal, Jamiat, Nurullizam
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34590/1/26.1.2011_1-14.pdf
http://eprints.usm.my/34590/
http://apjee.usm.my/APJEE_26.1.2011/26.1.2011_1-14.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
id my.usm.eprints.34590
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.34590 http://eprints.usm.my/34590/ Pola Penyelidikan Ict Dalam Pendidikan Guru Di Malaysia: Analisis Prosiding Teknologi Pendidikan Malaysia (Trends Of Ict Research In Teacher Education: An Analysis Of The Malaysian Instructional Technology Proceedings) Umar*, Irfan Naufal Jamiat, Nurullizam LB2300 Higher Education Perkembangan pesat ICT (Information and Communication Technology) memberi kesan kepada hampir semua aspek kehidupan termasuklah pendidikan. Sistem pendidikan guru di negara kita turut dipengaruhi ICT, khususnya berkaitan aplikasi ICT dalam latihan pengajaran dan pembelajaran. Memandangkan terdapat banyak kajian terkini yang melibatkan ICT dalam pendidikan guru, kertas kerja ini akan membincangkan pola penyelidikan ICT dalam pendidikan guru di Malaysia. Kaedah analisis kandungan digunakan untuk mengkaji artikel-artikel berkaitan penyelidikan ICT dalam pendidikan guru yang diterbitkan dalam dua prosiding konvensyen utama teknologi pendidikan di Malaysia iaitu 1st International Malaysian Educational Technology Convention 2007 dan 2nd International Malaysian Educational Technology Convention 2008. Sebanyak 27 artikel berkaitan pendidikan guru telah dikenal pasti dan dianalisis. Corak penyelidikan diperhatikan dengan mengkategorikan konsep-konsep yang muncul dalam setiap artikel kepada 18 kluster. Didapati bahawa pola penyelidikan ICT dalam pendidikan guru banyak memfokuskan kepada sistem penyampaian, persekitaran pembelajaran serta hasil pembelajaran. Hasil kajian ini diharap dapat dijadikan panduan kepada pihak yang berkenaan dalam latihan perguruan di Malaysia. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34590/1/26.1.2011_1-14.pdf Umar*, Irfan Naufal and Jamiat, Nurullizam (2011) Pola Penyelidikan Ict Dalam Pendidikan Guru Di Malaysia: Analisis Prosiding Teknologi Pendidikan Malaysia (Trends Of Ict Research In Teacher Education: An Analysis Of The Malaysian Instructional Technology Proceedings). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 26 (1). pp. 1-14. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_26.1.2011/26.1.2011_1-14.pdf
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Umar*, Irfan Naufal
Jamiat, Nurullizam
Pola Penyelidikan Ict Dalam Pendidikan Guru Di Malaysia: Analisis Prosiding Teknologi Pendidikan Malaysia (Trends Of Ict Research In Teacher Education: An Analysis Of The Malaysian Instructional Technology Proceedings)
description Perkembangan pesat ICT (Information and Communication Technology) memberi kesan kepada hampir semua aspek kehidupan termasuklah pendidikan. Sistem pendidikan guru di negara kita turut dipengaruhi ICT, khususnya berkaitan aplikasi ICT dalam latihan pengajaran dan pembelajaran. Memandangkan terdapat banyak kajian terkini yang melibatkan ICT dalam pendidikan guru, kertas kerja ini akan membincangkan pola penyelidikan ICT dalam pendidikan guru di Malaysia. Kaedah analisis kandungan digunakan untuk mengkaji artikel-artikel berkaitan penyelidikan ICT dalam pendidikan guru yang diterbitkan dalam dua prosiding konvensyen utama teknologi pendidikan di Malaysia iaitu 1st International Malaysian Educational Technology Convention 2007 dan 2nd International Malaysian Educational Technology Convention 2008. Sebanyak 27 artikel berkaitan pendidikan guru telah dikenal pasti dan dianalisis. Corak penyelidikan diperhatikan dengan mengkategorikan konsep-konsep yang muncul dalam setiap artikel kepada 18 kluster. Didapati bahawa pola penyelidikan ICT dalam pendidikan guru banyak memfokuskan kepada sistem penyampaian, persekitaran pembelajaran serta hasil pembelajaran. Hasil kajian ini diharap dapat dijadikan panduan kepada pihak yang berkenaan dalam latihan perguruan di Malaysia.
format Article
author Umar*, Irfan Naufal
Jamiat, Nurullizam
author_facet Umar*, Irfan Naufal
Jamiat, Nurullizam
author_sort Umar*, Irfan Naufal
title Pola Penyelidikan Ict Dalam Pendidikan Guru Di Malaysia: Analisis Prosiding Teknologi Pendidikan Malaysia (Trends Of Ict Research In Teacher Education: An Analysis Of The Malaysian Instructional Technology Proceedings)
title_short Pola Penyelidikan Ict Dalam Pendidikan Guru Di Malaysia: Analisis Prosiding Teknologi Pendidikan Malaysia (Trends Of Ict Research In Teacher Education: An Analysis Of The Malaysian Instructional Technology Proceedings)
title_full Pola Penyelidikan Ict Dalam Pendidikan Guru Di Malaysia: Analisis Prosiding Teknologi Pendidikan Malaysia (Trends Of Ict Research In Teacher Education: An Analysis Of The Malaysian Instructional Technology Proceedings)
title_fullStr Pola Penyelidikan Ict Dalam Pendidikan Guru Di Malaysia: Analisis Prosiding Teknologi Pendidikan Malaysia (Trends Of Ict Research In Teacher Education: An Analysis Of The Malaysian Instructional Technology Proceedings)
title_full_unstemmed Pola Penyelidikan Ict Dalam Pendidikan Guru Di Malaysia: Analisis Prosiding Teknologi Pendidikan Malaysia (Trends Of Ict Research In Teacher Education: An Analysis Of The Malaysian Instructional Technology Proceedings)
title_sort pola penyelidikan ict dalam pendidikan guru di malaysia: analisis prosiding teknologi pendidikan malaysia (trends of ict research in teacher education: an analysis of the malaysian instructional technology proceedings)
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
publishDate 2011
url http://eprints.usm.my/34590/1/26.1.2011_1-14.pdf
http://eprints.usm.my/34590/
http://apjee.usm.my/APJEE_26.1.2011/26.1.2011_1-14.pdf
_version_ 1643708251634663424