Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah
Kajian yang berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan menilai keberkesanan aktiviti ‘Brain Gym’ terhadap perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah secara keseluruhan, dan secara khusus dalam tujuh aspek, iaitu dari segi pengelasan, seriasi, konsep nombor, operasi nombor, konsep masa, konsep...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/42932/1/Goh_Siew_Siew24.pdf http://eprints.usm.my/42932/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kajian yang berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan menilai keberkesanan
aktiviti ‘Brain Gym’ terhadap perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah secara
keseluruhan, dan secara khusus dalam tujuh aspek, iaitu dari segi pengelasan, seriasi,
konsep nombor, operasi nombor, konsep masa, konsep ruang dan penyelesaian
masalah.
Kajian ini dijalankan di dua buah pusat prasekolah di kawasan Kepong dan
Jinjang, Zon Sentul, Wilayah Pesekutuan, Kuala Lumpur. Subjek kajian ini terdiri
daripada 60 orang kanak-kanak yang berumur enam tahun di kedua-dua buah pusat
prasekolah. Subjek kajian terbahagi kepada 30 orang kanak-kanak dalam kumpulan
eksperimen dan 30 orang kanak-kanak dalam kumpulan kawalan. |
---|