Hubungan antara beban tugas dengan keresahan guru sekolah menengah teknik di Johor

Isu beban tugas mendapat perhatian yang meluas di Malaysia apabila ada guru-guru menghadapi keresahan atau keletihan emosi akibat dari beban tugas berlebihan. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara beban tugas dengan keresahan guru sekolah yang mana beban tugas dan keresa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamad, Norliana
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7387/1/24p%20NORLIANA%20MOHAMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7387/2/NORLIANA%20MOHAMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7387/3/NORLIANA%20MOHAMAD%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7387/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Language: English
English
English
id my.uthm.eprints.7387
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.73872022-07-21T04:18:06Z http://eprints.uthm.edu.my/7387/ Hubungan antara beban tugas dengan keresahan guru sekolah menengah teknik di Johor Mohamad, Norliana LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Isu beban tugas mendapat perhatian yang meluas di Malaysia apabila ada guru-guru menghadapi keresahan atau keletihan emosi akibat dari beban tugas berlebihan. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara beban tugas dengan keresahan guru sekolah yang mana beban tugas dan keresahan guru merupakan pemboleh ubah bersandar sementara latar belakang reponden adalah pemboleh ubah bebas. Kajian ini menggunakan instrumen terpiawai Maslach Burnout Inventory - Educators Survey (MBI-ES) (1966) yang telah diubahsuai bagi mengukur tahap keresahan guru. Keresahan ini berdasarkan tiga subskala MBI-ES iaitu keletihan emosi, gangguan keperibadian kendiri dan pencapaian peribadi. Soal selidik merupakan instrumen yang digunakan bagi mengenal pasti tahap beban tugas mengajar dan bukan mengajar serta keresahan yang dialami oleh guru di tujuh buah Sekolah Menengah Teknik di Johor. Seramai 277 orang guru telah menjadi responden iaitu SMT Kluang, SMT Kota Tinggi, SMT Muar, SMT Perdagangan Johor Bahru, SMT Pontian, SMT Segamat dan SMT Tanjung Puteri, Johor. Perisian Statistical Package for Social Science version 12 for Windows (SPSS v!2) digunakan bagi menganalisis data yang diperolehi. Min, kekerapan dan peratusan digunakan untuk menganalisis dapatan bagi kesemua item yang dibangunkan. Manakala ujian korelasi digunakan untuk melihat hubungan secara statistik antara beban tugas dengan tiga subskala keresahan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan pada tahap yang sangat lemah antara beban tugas dengan subskala gangguan keperibadian kendiri. Manakala tidak terdapat hubungan antara beban tugas dengan subskala keletihan emosi dan pencapaian peribadi. Namun begitu, terdapat hubungan yang signifikan antara keletihan emosi dengan gangguan keperibadian kendiri pada tahap signifikan 0.01 iaitu nilai kekuatan korelasi ialah 0.610 manakala nilai signifikannya ialah 0.00. Di sini, terdapat hubungan yang sederhana antara dua pemboleh ubah tersebut. Cadangan juga telah diberikan bagi membantu menyelesaikan masalah beban tugas berlebihan yang terpaksa ditanggung oleh guru SMT. 2007-04 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/7387/1/24p%20NORLIANA%20MOHAMAD.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7387/2/NORLIANA%20MOHAMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7387/3/NORLIANA%20MOHAMAD%20WATERMARK.pdf Mohamad, Norliana (2007) Hubungan antara beban tugas dengan keresahan guru sekolah menengah teknik di Johor. Masters thesis, Fakulti Pendidikan Teknikal.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
Mohamad, Norliana
Hubungan antara beban tugas dengan keresahan guru sekolah menengah teknik di Johor
description Isu beban tugas mendapat perhatian yang meluas di Malaysia apabila ada guru-guru menghadapi keresahan atau keletihan emosi akibat dari beban tugas berlebihan. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara beban tugas dengan keresahan guru sekolah yang mana beban tugas dan keresahan guru merupakan pemboleh ubah bersandar sementara latar belakang reponden adalah pemboleh ubah bebas. Kajian ini menggunakan instrumen terpiawai Maslach Burnout Inventory - Educators Survey (MBI-ES) (1966) yang telah diubahsuai bagi mengukur tahap keresahan guru. Keresahan ini berdasarkan tiga subskala MBI-ES iaitu keletihan emosi, gangguan keperibadian kendiri dan pencapaian peribadi. Soal selidik merupakan instrumen yang digunakan bagi mengenal pasti tahap beban tugas mengajar dan bukan mengajar serta keresahan yang dialami oleh guru di tujuh buah Sekolah Menengah Teknik di Johor. Seramai 277 orang guru telah menjadi responden iaitu SMT Kluang, SMT Kota Tinggi, SMT Muar, SMT Perdagangan Johor Bahru, SMT Pontian, SMT Segamat dan SMT Tanjung Puteri, Johor. Perisian Statistical Package for Social Science version 12 for Windows (SPSS v!2) digunakan bagi menganalisis data yang diperolehi. Min, kekerapan dan peratusan digunakan untuk menganalisis dapatan bagi kesemua item yang dibangunkan. Manakala ujian korelasi digunakan untuk melihat hubungan secara statistik antara beban tugas dengan tiga subskala keresahan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan pada tahap yang sangat lemah antara beban tugas dengan subskala gangguan keperibadian kendiri. Manakala tidak terdapat hubungan antara beban tugas dengan subskala keletihan emosi dan pencapaian peribadi. Namun begitu, terdapat hubungan yang signifikan antara keletihan emosi dengan gangguan keperibadian kendiri pada tahap signifikan 0.01 iaitu nilai kekuatan korelasi ialah 0.610 manakala nilai signifikannya ialah 0.00. Di sini, terdapat hubungan yang sederhana antara dua pemboleh ubah tersebut. Cadangan juga telah diberikan bagi membantu menyelesaikan masalah beban tugas berlebihan yang terpaksa ditanggung oleh guru SMT.
format Thesis
author Mohamad, Norliana
author_facet Mohamad, Norliana
author_sort Mohamad, Norliana
title Hubungan antara beban tugas dengan keresahan guru sekolah menengah teknik di Johor
title_short Hubungan antara beban tugas dengan keresahan guru sekolah menengah teknik di Johor
title_full Hubungan antara beban tugas dengan keresahan guru sekolah menengah teknik di Johor
title_fullStr Hubungan antara beban tugas dengan keresahan guru sekolah menengah teknik di Johor
title_full_unstemmed Hubungan antara beban tugas dengan keresahan guru sekolah menengah teknik di Johor
title_sort hubungan antara beban tugas dengan keresahan guru sekolah menengah teknik di johor
publishDate 2007
url http://eprints.uthm.edu.my/7387/1/24p%20NORLIANA%20MOHAMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7387/2/NORLIANA%20MOHAMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7387/3/NORLIANA%20MOHAMAD%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7387/
_version_ 1739830451602718720