Analisis tahap pencapaian pelajar di Fakulti Sains dan Teknologi, UKM dengan menggunakan model linear berhierarki
Penggunaan Model Linear Berhierarki dengan tiga aras telah digunakan di dalam kajian mengenai tahap pencapaian pelajar semester 1 sesi 2003/2004 dengan mengambilkira variasi antara program dan pusat pengajian yang berlainan di dalam Fakulti Sains dan Teknologi (FST). Sebanyak 1088 data mengenai P...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8629/1/24p%20SABARlAH%20SAHARAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8629/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Penggunaan Model Linear Berhierarki dengan tiga aras telah digunakan di dalam
kajian mengenai tahap pencapaian pelajar semester 1 sesi 2003/2004 dengan mengambilkira
variasi antara program dan pusat pengajian yang berlainan di dalam
Fakulti Sains dan Teknologi (FST). Sebanyak 1088 data mengenai PNGK pelajar
telah digunakan di dalam kajian ini. Aras pertama adalah aras pelajar, aras kedua
pula adalah program yang ditawarkan oleh pusat pengajian bagi pelajar sarjana
muda dan pusat pengajian diwakilkan oleh aras ketiga. Secara keseluruhannya,
apabila variasi di kalangan pelajar mengikut program dan pusat pengajian diambilkira,
hasil analisis menunjukkan bahawa pelajar perempuan mempunyai min
keputusan PNGK yang lebih baik berbanding dengan min keputusan PNGK bagi
pelajar lelaki. Kaum bukan bumiputera juga menunjukkan min PNGK yang lebih
baik berbanding dengan min PNGK bagi kaum bumiputera. Analisis terbahagi
kepada dua jenis data iaitu data yang mempunyai kesemua 22 buah program dan
data di mana program Sains Aktuari tidak dimasukkan ke dalam model. Ini adalah
kerana min PNGK bagi program Sains Aktuari adalah sangat tinggi berbanding
dengan min PNGK bagi program-program yang lain. Pemboleh ubah jantina dan
kaum adalah beerti pada setiap model yang dibina. Manakala pemboleh ubah
jumlah pelajar mengikut program dan peratus pelajar perempuan mengikut program
adalah beerti apabila dimasukkan ke dalam model. Bagi analisis di mana
data program Sains Aktuari tidak dimasukkan ke dalam model menunjukkan bahawa
pemboleh ubah jantina dan kaum adalah beerti bagi setiap model yang dibina.
Tetapi pemboleh ubah bagi peratus jumlah pelajar perempuan bagi setiap
program sahaja yang beerti apabila pemboleh ubah penerang pada aras program
dimasukkan ke dalam model. Bagi model penuh iaitu di mana kesemua pemboleh
ubah penerang dimasukkan ke dalam model, menunjukkan pemboleh ubah bagi
peratus jumlah pelajar bumiputera dan peratus jumlah pelajar perempuan bagi
setiap pusat serta nisbah bagi seorang pengajar kepada pelajar mengikut pusat
pengajian adalah beerti. |
---|