Perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran teknikal secara "online " di kalangan Pelajar Kejuruteraan Awam di KUiTTHO
Tujuan kajian ini dijalankan untuk mengenai pasti perlaksanaan pembelajaran dan pengajaran mata pelajaran teknikal secara online di kalangan pelajar Kejuruteraan Awam di KUiTTHO. Kajian juga dilakukan untuk mengetahui bilangan pelajar yang mengikuti perbincangan maya dan purata masa yang digunaka...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9109/1/24p%20AINUL%20HAEZAH%20NORUZMAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9109/2/AINUL%20HAEZAH%20NORUZMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9109/3/AINUL%20HAEZAH%20NORUZMAN%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9109/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
Language: | English English English |
Summary: | Tujuan kajian ini dijalankan untuk mengenai pasti perlaksanaan pembelajaran
dan pengajaran mata pelajaran teknikal secara online di kalangan pelajar Kejuruteraan
Awam di KUiTTHO. Kajian juga dilakukan untuk mengetahui bilangan pelajar yang
mengikuti perbincangan maya dan purata masa yang digunakan dalam pembelajaran
secara online pada jangka masa kajian selama empat minggu sahaja. Selain daripada itu,
tujuan kajian yang lain adalah untuk mengenai pasti kelebihan dan masalah-masalah
yang sering dihadapi oleh pelajar semasa pembelajaran secara online. Seramai 50 orang
dipilih sebagai responden dan jenis sampel adalah jenis purposeful sampling. Instrumen
yang digunakan terdiri daripada borang soal selidik, temubual dan analisis kandungan
untuk mengumpul data. Perisian SPSS menggunakan skor min dalam diskriptif statistik
digunakan untuk mendapatkan keputusan data. Keputusan yang dihasilkan menunjukkan
bahawa pembelajaran secara online boleh memberikan cabaran dan peluang-peluang
baru terhadap kedua-dua pelajar dan instructor. Kebanyakan pelajar dalam kajian ini
tidak memperlihatkan pembelajaran secara online sebagai menggantikan pembelajaran
di bilik kuliah. Namun dengan adanya pemilihan subjek yang bersesuaian, instructor
atau facilitator yang berpengalaman dan pelajar-pelajar yang berminat, maka
pembelajaran secara online boleh memberikan persekitaran pembelajaran yang efektif
dan pilihan pembelajaran bersifat terarah kendiri selain daripada di bilik kuliah.
Walaupun keputusan secara keseluruhannya adalah terhadap penerimaan pelajar dalam
kelas Geologi Kejuruteraan yang dijalankan dalam Nicenet namun kajian-kajian lain
perlu diadakan untuk mempertingkatkan lagi keberkesanan pembelajaran secara online
dalam kelas ini mahupun di kelas-kelas pembelajaran yang lain. |
---|