Kefahaman Dan Keprihatinan Guru- Guru Kemahiran Hidup Terhadap Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Daerah Kulai, Johor

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji dan menganalisis kefahaman dan prihatin guru-guru Kemahiran Hidup terhadap keselamatan bengkel Kemahiran Hidup di enam buah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina daerah Kulai, Johor. Seramai enam puluh tiga orang guru terlatih telah dipilih sebagai responden kajian. Metod...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mukhari, Abd. Wahid, Yeow, Siew Theng
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10317/2/Yeow_Siew_Theng.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10317/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengkaji dan menganalisis kefahaman dan prihatin guru-guru Kemahiran Hidup terhadap keselamatan bengkel Kemahiran Hidup di enam buah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina daerah Kulai, Johor. Seramai enam puluh tiga orang guru terlatih telah dipilih sebagai responden kajian. Metodologi kajian yang digunakan adalah jenis soal selidik yang berbentuk skala Likert. Skop kajian ini merangkumi tanggungjawab guru Kemahiaran Hidup bagi menjamin keselamatan bengkel, kefahaman para guru terhatdap potensi bahaya yang terdapat di bengkel dan seterusnya kefahaman para guru tentang langkah-langkah pencegahan kemalangan di dalam bengkel Kemahiran Hidup. Kajian juga mendapati kesemua guru mempunyai tanggungjawab untuk merekodkan kemalangan yang berlaku di bengkel. Kajian mendapati sebilangan kecil guru tidak pasti mengenai pendedahan Occupational Safety and Healthy (OSH) kepada pelajar. Kajian mendapati majority guru bersetuju mengenai langkah-langkah pencegahan kemalangan di bengkel, tetapi terdapat bilangan guru yang kecil tidak pasti mengenai pemberian sijil kepada pelajar. Ramai guru tidak mempunyai kesedaran mengenai peralatan yang rosak.