Kefahaman Dan Keprihatinan Guru- Guru Kemahiran Hidup Terhadap Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Daerah Kulai, Johor

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji dan menganalisis kefahaman dan prihatin guru-guru Kemahiran Hidup terhadap keselamatan bengkel Kemahiran Hidup di enam buah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina daerah Kulai, Johor. Seramai enam puluh tiga orang guru terlatih telah dipilih sebagai responden kajian. Metod...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mukhari, Abd. Wahid, Yeow, Siew Theng
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10317/2/Yeow_Siew_Theng.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10317/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10317
record_format eprints
spelling my.utm.103172017-05-25T00:58:17Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10317/ Kefahaman Dan Keprihatinan Guru- Guru Kemahiran Hidup Terhadap Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Daerah Kulai, Johor Mukhari, Abd. Wahid Yeow, Siew Theng L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji dan menganalisis kefahaman dan prihatin guru-guru Kemahiran Hidup terhadap keselamatan bengkel Kemahiran Hidup di enam buah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina daerah Kulai, Johor. Seramai enam puluh tiga orang guru terlatih telah dipilih sebagai responden kajian. Metodologi kajian yang digunakan adalah jenis soal selidik yang berbentuk skala Likert. Skop kajian ini merangkumi tanggungjawab guru Kemahiaran Hidup bagi menjamin keselamatan bengkel, kefahaman para guru terhatdap potensi bahaya yang terdapat di bengkel dan seterusnya kefahaman para guru tentang langkah-langkah pencegahan kemalangan di dalam bengkel Kemahiran Hidup. Kajian juga mendapati kesemua guru mempunyai tanggungjawab untuk merekodkan kemalangan yang berlaku di bengkel. Kajian mendapati sebilangan kecil guru tidak pasti mengenai pendedahan Occupational Safety and Healthy (OSH) kepada pelajar. Kajian mendapati majority guru bersetuju mengenai langkah-langkah pencegahan kemalangan di bengkel, tetapi terdapat bilangan guru yang kecil tidak pasti mengenai pemberian sijil kepada pelajar. Ramai guru tidak mempunyai kesedaran mengenai peralatan yang rosak. 2010-09-16 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10317/2/Yeow_Siew_Theng.pdf Mukhari, Abd. Wahid and Yeow, Siew Theng (2010) Kefahaman Dan Keprihatinan Guru- Guru Kemahiran Hidup Terhadap Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Daerah Kulai, Johor. Kefahaman Dan Keprihatinan Guru- Guru Kemahiran Hidup Terhadap Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Daerah Kulai, Johor . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mukhari, Abd. Wahid
Yeow, Siew Theng
Kefahaman Dan Keprihatinan Guru- Guru Kemahiran Hidup Terhadap Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Daerah Kulai, Johor
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji dan menganalisis kefahaman dan prihatin guru-guru Kemahiran Hidup terhadap keselamatan bengkel Kemahiran Hidup di enam buah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina daerah Kulai, Johor. Seramai enam puluh tiga orang guru terlatih telah dipilih sebagai responden kajian. Metodologi kajian yang digunakan adalah jenis soal selidik yang berbentuk skala Likert. Skop kajian ini merangkumi tanggungjawab guru Kemahiaran Hidup bagi menjamin keselamatan bengkel, kefahaman para guru terhatdap potensi bahaya yang terdapat di bengkel dan seterusnya kefahaman para guru tentang langkah-langkah pencegahan kemalangan di dalam bengkel Kemahiran Hidup. Kajian juga mendapati kesemua guru mempunyai tanggungjawab untuk merekodkan kemalangan yang berlaku di bengkel. Kajian mendapati sebilangan kecil guru tidak pasti mengenai pendedahan Occupational Safety and Healthy (OSH) kepada pelajar. Kajian mendapati majority guru bersetuju mengenai langkah-langkah pencegahan kemalangan di bengkel, tetapi terdapat bilangan guru yang kecil tidak pasti mengenai pemberian sijil kepada pelajar. Ramai guru tidak mempunyai kesedaran mengenai peralatan yang rosak.
format Article
author Mukhari, Abd. Wahid
Yeow, Siew Theng
author_facet Mukhari, Abd. Wahid
Yeow, Siew Theng
author_sort Mukhari, Abd. Wahid
title Kefahaman Dan Keprihatinan Guru- Guru Kemahiran Hidup Terhadap Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Daerah Kulai, Johor
title_short Kefahaman Dan Keprihatinan Guru- Guru Kemahiran Hidup Terhadap Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Daerah Kulai, Johor
title_full Kefahaman Dan Keprihatinan Guru- Guru Kemahiran Hidup Terhadap Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Daerah Kulai, Johor
title_fullStr Kefahaman Dan Keprihatinan Guru- Guru Kemahiran Hidup Terhadap Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Daerah Kulai, Johor
title_full_unstemmed Kefahaman Dan Keprihatinan Guru- Guru Kemahiran Hidup Terhadap Keselamatan Bengkel Kemahiran Hidup Di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Daerah Kulai, Johor
title_sort kefahaman dan keprihatinan guru- guru kemahiran hidup terhadap keselamatan bengkel kemahiran hidup di sekolah jenis kebangsaan cina daerah kulai, johor
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10317/2/Yeow_Siew_Theng.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10317/
_version_ 1643645372193570816