Pembangunan modul pembelajaran berasaskan projek bagi tema keseimbangan ekosistem untuk sains tahun satu.

Pembelajaran berasaskan projek merupakan salah satu strategi pembelajaran yang sesuai dilaksanakan untuk menarik minat murid dan meningkatkan kefahaman mereka terhadap konsep Sains yang dipelajari. Kajian ini dijalankan untuk membangunkan satu modul pembelajaran berasaskan projek bagi tema Keseimban...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hasim, Nurhafizah, Abdullah, Norazilawati, Ariffin, Nurul Hazwani, Mat Daud, Anis Nazihah, Mohd. Razak, Nur Raihana
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Pendidikan Sultan Idris 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/104232/1/NurulHazwaniAriffinAnisNazihahMatDaudNurRaihanaMOhdRazak2022_PembangunanModulPembelajaranBerasaskanProjek.pdf
http://eprints.utm.my/104232/
https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JSML/article/view/6786
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.104232
record_format eprints
spelling my.utm.1042322024-01-22T07:27:00Z http://eprints.utm.my/104232/ Pembangunan modul pembelajaran berasaskan projek bagi tema keseimbangan ekosistem untuk sains tahun satu. Hasim, Nurhafizah Abdullah, Norazilawati Ariffin, Nurul Hazwani Mat Daud, Anis Nazihah Mohd. Razak, Nur Raihana L Education (General) Pembelajaran berasaskan projek merupakan salah satu strategi pembelajaran yang sesuai dilaksanakan untuk menarik minat murid dan meningkatkan kefahaman mereka terhadap konsep Sains yang dipelajari. Kajian ini dijalankan untuk membangunkan satu modul pembelajaran berasaskan projek bagi tema Keseimbangan Ekosistem untuk Sains Tahun Satu. Modul tersebut dibangunkan berdasarkan model reka bentuk instruksional ADDIE tetapi kajian ini hanya memfokuskan fasa pembangunan yang merangkumi pembangunan dan penilaian kesahan modul. Modul tersebut dibangunkan dengan mengintegrasikan empat standard kandungan untuk Sains Tahun Satu iaitu bahagian tumbuhan, bentuk muka bumi, tanah dan binaan daripada bongkah bentuk asas. Modul tersebut dibangunkan untuk mengaplikasikan strategi pembelajaran berasaskan projek yang melibatkan penghasilan buku skrap dan pembinaan model taman berbentuk diorama. Dapatan kajian menunjukkan bahawa modul tersebut mempunyai nilai peratusan persetujuan pakar yang tinggi iaitu 92% (SP = 9) untuk kesahan muka dan 97% (SP = 3) untuk kesahan kandungan. Modul tersebut dijangka dapat menarik minat murid Tahun Satu untuk mempelajari subjek Sains serta menerapkan kemahiran proses sains, kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif, kemahiran abad ke-21 dan kemahiran berfikir aras tinggi dalam diri mereka. Implikasi kajian ini ialah modul pembelajaran berasaskan projek yang dibangunkan dapat membantu guru dalam pelaksanaan kaedah pengajaran dan pembelajaran di rumah sebagai alternatif pembelajaran norma baharu. Universiti Pendidikan Sultan Idris 2022-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/104232/1/NurulHazwaniAriffinAnisNazihahMatDaudNurRaihanaMOhdRazak2022_PembangunanModulPembelajaranBerasaskanProjek.pdf Hasim, Nurhafizah and Abdullah, Norazilawati and Ariffin, Nurul Hazwani and Mat Daud, Anis Nazihah and Mohd. Razak, Nur Raihana (2022) Pembangunan modul pembelajaran berasaskan projek bagi tema keseimbangan ekosistem untuk sains tahun satu. Journal Of Science And Mathematics Letters, 10 (SI). pp. 63-73. ISSN 2462-2052 https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JSML/article/view/6786 NA
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Hasim, Nurhafizah
Abdullah, Norazilawati
Ariffin, Nurul Hazwani
Mat Daud, Anis Nazihah
Mohd. Razak, Nur Raihana
Pembangunan modul pembelajaran berasaskan projek bagi tema keseimbangan ekosistem untuk sains tahun satu.
description Pembelajaran berasaskan projek merupakan salah satu strategi pembelajaran yang sesuai dilaksanakan untuk menarik minat murid dan meningkatkan kefahaman mereka terhadap konsep Sains yang dipelajari. Kajian ini dijalankan untuk membangunkan satu modul pembelajaran berasaskan projek bagi tema Keseimbangan Ekosistem untuk Sains Tahun Satu. Modul tersebut dibangunkan berdasarkan model reka bentuk instruksional ADDIE tetapi kajian ini hanya memfokuskan fasa pembangunan yang merangkumi pembangunan dan penilaian kesahan modul. Modul tersebut dibangunkan dengan mengintegrasikan empat standard kandungan untuk Sains Tahun Satu iaitu bahagian tumbuhan, bentuk muka bumi, tanah dan binaan daripada bongkah bentuk asas. Modul tersebut dibangunkan untuk mengaplikasikan strategi pembelajaran berasaskan projek yang melibatkan penghasilan buku skrap dan pembinaan model taman berbentuk diorama. Dapatan kajian menunjukkan bahawa modul tersebut mempunyai nilai peratusan persetujuan pakar yang tinggi iaitu 92% (SP = 9) untuk kesahan muka dan 97% (SP = 3) untuk kesahan kandungan. Modul tersebut dijangka dapat menarik minat murid Tahun Satu untuk mempelajari subjek Sains serta menerapkan kemahiran proses sains, kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif, kemahiran abad ke-21 dan kemahiran berfikir aras tinggi dalam diri mereka. Implikasi kajian ini ialah modul pembelajaran berasaskan projek yang dibangunkan dapat membantu guru dalam pelaksanaan kaedah pengajaran dan pembelajaran di rumah sebagai alternatif pembelajaran norma baharu.
format Article
author Hasim, Nurhafizah
Abdullah, Norazilawati
Ariffin, Nurul Hazwani
Mat Daud, Anis Nazihah
Mohd. Razak, Nur Raihana
author_facet Hasim, Nurhafizah
Abdullah, Norazilawati
Ariffin, Nurul Hazwani
Mat Daud, Anis Nazihah
Mohd. Razak, Nur Raihana
author_sort Hasim, Nurhafizah
title Pembangunan modul pembelajaran berasaskan projek bagi tema keseimbangan ekosistem untuk sains tahun satu.
title_short Pembangunan modul pembelajaran berasaskan projek bagi tema keseimbangan ekosistem untuk sains tahun satu.
title_full Pembangunan modul pembelajaran berasaskan projek bagi tema keseimbangan ekosistem untuk sains tahun satu.
title_fullStr Pembangunan modul pembelajaran berasaskan projek bagi tema keseimbangan ekosistem untuk sains tahun satu.
title_full_unstemmed Pembangunan modul pembelajaran berasaskan projek bagi tema keseimbangan ekosistem untuk sains tahun satu.
title_sort pembangunan modul pembelajaran berasaskan projek bagi tema keseimbangan ekosistem untuk sains tahun satu.
publisher Universiti Pendidikan Sultan Idris
publishDate 2022
url http://eprints.utm.my/104232/1/NurulHazwaniAriffinAnisNazihahMatDaudNurRaihanaMOhdRazak2022_PembangunanModulPembelajaranBerasaskanProjek.pdf
http://eprints.utm.my/104232/
https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JSML/article/view/6786
_version_ 1789424397610647552