Profil Gaya Didikan Ibu Bapa Pelajar Cemerlang Berbanding Pelajar Lemah

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji profil gaya didikan ibu bapa pelajar cemerlang berbanding dengan pelajar lemah. Kajian ini telah dijalankan di Sekolah Menengah Kebangsaan Musa di Kuala Kangsar, Perak. Jumlah sampel kajian ini terdiri daripada 56 orang pelajar cemerlang dan 44 orang pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Md. Johan, Othman, Md. Nazeri, Normalina
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10489/1/PROFIL_GAYA_DIDIKAN_IBU_BAPA_PELAJAR_CEMERLANG.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10489/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10489
record_format eprints
spelling my.utm.104892017-08-07T08:29:49Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10489/ Profil Gaya Didikan Ibu Bapa Pelajar Cemerlang Berbanding Pelajar Lemah Md. Johan, Othman Md. Nazeri, Normalina L Education (General) Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji profil gaya didikan ibu bapa pelajar cemerlang berbanding dengan pelajar lemah. Kajian ini telah dijalankan di Sekolah Menengah Kebangsaan Musa di Kuala Kangsar, Perak. Jumlah sampel kajian ini terdiri daripada 56 orang pelajar cemerlang dan 44 orang pelajar lemah. Alat ukur yang digunakan untuk mengkaji gaya didikan ialah soal selidik ”Gaya Keibubapaan” yang disediakan oleh Phil, M. (2008). Alat ukur ini telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu dan berdasarkan kajian rintis yang dijalankan, nilai Cronbanch Alpha yang diperolehi bagi gaya didikan autoritarian ialah 0.651, gaya didikan autoritatif pula 0.800 dan gaya didikan permisif ialah 0.722. Perisian ‘Stastical Package for The Social Science (SPSS) version 14.0’ digunakan untuk memperolehi kekerapan, peratusan dan nilai min. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar cemerlang dan pelajar lemah menerima gaya didikan autoritatif sebagai gaya didikan utama. Walau bagaimanapun, pelajar cemerlang menerima ciri-ciri gaya didikan ini lebih banyak berbanding pelajar lemah. Dapatan kajian ini memberi manfaat kepada ibu bapa khususnya dalam menggunakan gaya didikan yang sesuai agar dapat membantu perkembangan kognitif, pembinaan personaliti, proses pembelajaran dan pencapaian akademik anak-anak mereka. 2010-10-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10489/1/PROFIL_GAYA_DIDIKAN_IBU_BAPA_PELAJAR_CEMERLANG.pdf Md. Johan, Othman and Md. Nazeri, Normalina (2010) Profil Gaya Didikan Ibu Bapa Pelajar Cemerlang Berbanding Pelajar Lemah. Profil Gaya Didikan Ibu Bapa Pelajar Cemerlang Berbanding Pelajar Lemah . pp. 1-9. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Md. Johan, Othman
Md. Nazeri, Normalina
Profil Gaya Didikan Ibu Bapa Pelajar Cemerlang Berbanding Pelajar Lemah
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji profil gaya didikan ibu bapa pelajar cemerlang berbanding dengan pelajar lemah. Kajian ini telah dijalankan di Sekolah Menengah Kebangsaan Musa di Kuala Kangsar, Perak. Jumlah sampel kajian ini terdiri daripada 56 orang pelajar cemerlang dan 44 orang pelajar lemah. Alat ukur yang digunakan untuk mengkaji gaya didikan ialah soal selidik ”Gaya Keibubapaan” yang disediakan oleh Phil, M. (2008). Alat ukur ini telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu dan berdasarkan kajian rintis yang dijalankan, nilai Cronbanch Alpha yang diperolehi bagi gaya didikan autoritarian ialah 0.651, gaya didikan autoritatif pula 0.800 dan gaya didikan permisif ialah 0.722. Perisian ‘Stastical Package for The Social Science (SPSS) version 14.0’ digunakan untuk memperolehi kekerapan, peratusan dan nilai min. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar cemerlang dan pelajar lemah menerima gaya didikan autoritatif sebagai gaya didikan utama. Walau bagaimanapun, pelajar cemerlang menerima ciri-ciri gaya didikan ini lebih banyak berbanding pelajar lemah. Dapatan kajian ini memberi manfaat kepada ibu bapa khususnya dalam menggunakan gaya didikan yang sesuai agar dapat membantu perkembangan kognitif, pembinaan personaliti, proses pembelajaran dan pencapaian akademik anak-anak mereka.
format Article
author Md. Johan, Othman
Md. Nazeri, Normalina
author_facet Md. Johan, Othman
Md. Nazeri, Normalina
author_sort Md. Johan, Othman
title Profil Gaya Didikan Ibu Bapa Pelajar Cemerlang Berbanding Pelajar Lemah
title_short Profil Gaya Didikan Ibu Bapa Pelajar Cemerlang Berbanding Pelajar Lemah
title_full Profil Gaya Didikan Ibu Bapa Pelajar Cemerlang Berbanding Pelajar Lemah
title_fullStr Profil Gaya Didikan Ibu Bapa Pelajar Cemerlang Berbanding Pelajar Lemah
title_full_unstemmed Profil Gaya Didikan Ibu Bapa Pelajar Cemerlang Berbanding Pelajar Lemah
title_sort profil gaya didikan ibu bapa pelajar cemerlang berbanding pelajar lemah
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10489/1/PROFIL_GAYA_DIDIKAN_IBU_BAPA_PELAJAR_CEMERLANG.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10489/
_version_ 1643645415117029376