Kesediaan Guru Sekolah Menengah Di Daerah Kota Baharu Dalam Melaksanakan Sistem Penilaian Prestasi Pelajar Berasaskan Sekolah

Kajian ini bertujuan mengkaji kesediaan guru di dua buah sekolah menengah di daerah Kota Baharu dalam melaksanakan sistem penilaian prestasi pelajar berasaskan sekolah. Sistem ini dilaksanakan untuk melahirkan pelajar yang berkualiti dan menggantikan sistem sedia ada iaitu sistem berasaskan peperiks...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sidek, Rosni Zamuddin Shah, Mohamed Salleh, Siti Fatihah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10502/1/KESEDIAAN_GURU_SEKOLAH_MENENGAH_DI_DAERAH_KOTA_BAHARU.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10502/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10502
record_format eprints
spelling my.utm.105022017-08-08T07:29:50Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10502/ Kesediaan Guru Sekolah Menengah Di Daerah Kota Baharu Dalam Melaksanakan Sistem Penilaian Prestasi Pelajar Berasaskan Sekolah Sidek, Rosni Zamuddin Shah Mohamed Salleh, Siti Fatihah L Education (General) Kajian ini bertujuan mengkaji kesediaan guru di dua buah sekolah menengah di daerah Kota Baharu dalam melaksanakan sistem penilaian prestasi pelajar berasaskan sekolah. Sistem ini dilaksanakan untuk melahirkan pelajar yang berkualiti dan menggantikan sistem sedia ada iaitu sistem berasaskan peperiksaan. Oleh itu, aspek yang dikaji dalam sistem ini merangkumi lima aspek iaitu personality pelajar, kegiatan kokurikulum, penilaian berasaskan peperiksaan peringkat sekolah, peperiksaan Lembaga Peperiksaan Malaysia dan peperiksaan awam. Selain itu, perbezaan kesediaan di antara jantina menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan kesediaan di antara guru lelaki dan perempuan. Sampel kajian yang dipilih adalah seramai enam puluh orang responden yang terdiri daripada guru-guru yang mengajar kelas-kelas peperiksaan iaitu tingkatan tiga dan lima. Responden ini dipilih kerana mereka mengajar kelas peperiksaan dan dapat memberikan pendapat mengenai kelima-lima objektif kajian. Rekabentuk kajian adalah berbentuk kuantitatif dengan menggunakan set soal selidik sebagai instrumen kajian yang mengandungi dua bahagian iaitu Bahagian A iaitu maklumat diri responden mempunyai 4 soalan dan Bahagian B mengandungi 30 soalan berdasarkan objektif kajian. Analisis data pula adalah menggunakan perisian “Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) 16.0” bagi mendapatkan min dan peratusan data. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 10 orang guru untuk menguji kebolehpercayan instrumen kajian dan nilai kebolehpercayaan yang didapati adalah tinggi iaitu 0.902. Secara keseluruhannya, hasil dapatan kajian ini menunjukkan bahawa responden mempunyai kesediaan dalam melaksanakan sistem penilaian prestasi pelajar berasaskan sekolah 2010-10-08 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10502/1/KESEDIAAN_GURU_SEKOLAH_MENENGAH_DI_DAERAH_KOTA_BAHARU.pdf Sidek, Rosni Zamuddin Shah and Mohamed Salleh, Siti Fatihah (2010) Kesediaan Guru Sekolah Menengah Di Daerah Kota Baharu Dalam Melaksanakan Sistem Penilaian Prestasi Pelajar Berasaskan Sekolah. Kesediaan Guru Sekolah Menengah Di Daerah Kota Baharu Dalam Melaksanakan Sistem Penilaian Prestasi Pelajar Berasaskan Sekolah . pp. 1-13. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Sidek, Rosni Zamuddin Shah
Mohamed Salleh, Siti Fatihah
Kesediaan Guru Sekolah Menengah Di Daerah Kota Baharu Dalam Melaksanakan Sistem Penilaian Prestasi Pelajar Berasaskan Sekolah
description Kajian ini bertujuan mengkaji kesediaan guru di dua buah sekolah menengah di daerah Kota Baharu dalam melaksanakan sistem penilaian prestasi pelajar berasaskan sekolah. Sistem ini dilaksanakan untuk melahirkan pelajar yang berkualiti dan menggantikan sistem sedia ada iaitu sistem berasaskan peperiksaan. Oleh itu, aspek yang dikaji dalam sistem ini merangkumi lima aspek iaitu personality pelajar, kegiatan kokurikulum, penilaian berasaskan peperiksaan peringkat sekolah, peperiksaan Lembaga Peperiksaan Malaysia dan peperiksaan awam. Selain itu, perbezaan kesediaan di antara jantina menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan kesediaan di antara guru lelaki dan perempuan. Sampel kajian yang dipilih adalah seramai enam puluh orang responden yang terdiri daripada guru-guru yang mengajar kelas-kelas peperiksaan iaitu tingkatan tiga dan lima. Responden ini dipilih kerana mereka mengajar kelas peperiksaan dan dapat memberikan pendapat mengenai kelima-lima objektif kajian. Rekabentuk kajian adalah berbentuk kuantitatif dengan menggunakan set soal selidik sebagai instrumen kajian yang mengandungi dua bahagian iaitu Bahagian A iaitu maklumat diri responden mempunyai 4 soalan dan Bahagian B mengandungi 30 soalan berdasarkan objektif kajian. Analisis data pula adalah menggunakan perisian “Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) 16.0” bagi mendapatkan min dan peratusan data. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 10 orang guru untuk menguji kebolehpercayan instrumen kajian dan nilai kebolehpercayaan yang didapati adalah tinggi iaitu 0.902. Secara keseluruhannya, hasil dapatan kajian ini menunjukkan bahawa responden mempunyai kesediaan dalam melaksanakan sistem penilaian prestasi pelajar berasaskan sekolah
format Article
author Sidek, Rosni Zamuddin Shah
Mohamed Salleh, Siti Fatihah
author_facet Sidek, Rosni Zamuddin Shah
Mohamed Salleh, Siti Fatihah
author_sort Sidek, Rosni Zamuddin Shah
title Kesediaan Guru Sekolah Menengah Di Daerah Kota Baharu Dalam Melaksanakan Sistem Penilaian Prestasi Pelajar Berasaskan Sekolah
title_short Kesediaan Guru Sekolah Menengah Di Daerah Kota Baharu Dalam Melaksanakan Sistem Penilaian Prestasi Pelajar Berasaskan Sekolah
title_full Kesediaan Guru Sekolah Menengah Di Daerah Kota Baharu Dalam Melaksanakan Sistem Penilaian Prestasi Pelajar Berasaskan Sekolah
title_fullStr Kesediaan Guru Sekolah Menengah Di Daerah Kota Baharu Dalam Melaksanakan Sistem Penilaian Prestasi Pelajar Berasaskan Sekolah
title_full_unstemmed Kesediaan Guru Sekolah Menengah Di Daerah Kota Baharu Dalam Melaksanakan Sistem Penilaian Prestasi Pelajar Berasaskan Sekolah
title_sort kesediaan guru sekolah menengah di daerah kota baharu dalam melaksanakan sistem penilaian prestasi pelajar berasaskan sekolah
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10502/1/KESEDIAAN_GURU_SEKOLAH_MENENGAH_DI_DAERAH_KOTA_BAHARU.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10502/
_version_ 1643645418925457408