Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga
E-pembelajaran bukanlah sesuatu yang baru malah telah mengalami perkembangan yang pesat dalam dunia pendidikan. Pembelajaran yang berasaskan web telah dilihat sebagai satu alternatif yang berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran kerana kaedah ini mampu mewujudkan pembelajaran kendiri. Maka untuk m...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10553/1/PEMBANGUNAN_WEB_PORTAL_BERASASKAN_MOODLE_YANG_BERTAJUK.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10553/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.10553 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.105532017-06-08T07:58:30Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10553/ Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga Nordin, Aziz Zabidin, Haryati L Education (General) E-pembelajaran bukanlah sesuatu yang baru malah telah mengalami perkembangan yang pesat dalam dunia pendidikan. Pembelajaran yang berasaskan web telah dilihat sebagai satu alternatif yang berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran kerana kaedah ini mampu mewujudkan pembelajaran kendiri. Maka untuk mendapatkan pendekatan efektif dalam melaksanakan e-pembelajaran. Projek ini telah memilih satu pengurusan kursus yang dinamakan Moodle kerana ia dianggap sesuai memandangkan rekabentuknya menyokong prinsip konstruktivisme sosial. Bahan e-pembelajaran yang bertajuk "Electricity" memuatkan pelbagai jenis sumber dan aktiviti pembelajaran berdasarkan KBSM. Sumber bahan pembelajaran disediakan mengikut hasil pembelajaran dengan menggunakan format powerpoint sementara bentuk aktiviti yang dimaksudkan dalam istilah Moodle ialah Quiz, Forum, Chat, Journal dan Assignment. Aktiviti-aktiviti ini membenarkan pelajar berinteraksi dengan guru serta mendapat maklumbalas secara spontan. Persekitaran pembelajaran turut dimantapkan lagi dengan grafik dan animasi. Pembangunan ini diharapkan agar mendapat perhatian para pendidik lain untuk meneruskan projek ini agar Moodle dapat dimanfaatkan oleh guru dan pelajar khususnya. 2010-10-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10553/1/PEMBANGUNAN_WEB_PORTAL_BERASASKAN_MOODLE_YANG_BERTAJUK.pdf Nordin, Aziz and Zabidin, Haryati (2010) Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga. Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga . pp. 1-6. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Nordin, Aziz Zabidin, Haryati Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga |
description |
E-pembelajaran bukanlah sesuatu yang baru malah telah mengalami perkembangan yang pesat dalam dunia pendidikan. Pembelajaran yang berasaskan web telah dilihat sebagai satu alternatif yang berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran kerana kaedah ini mampu mewujudkan pembelajaran kendiri. Maka untuk mendapatkan pendekatan efektif dalam melaksanakan e-pembelajaran. Projek ini telah memilih satu pengurusan kursus yang dinamakan Moodle kerana ia dianggap sesuai memandangkan rekabentuknya menyokong prinsip konstruktivisme sosial. Bahan e-pembelajaran yang bertajuk "Electricity" memuatkan pelbagai jenis sumber dan aktiviti pembelajaran berdasarkan KBSM. Sumber bahan pembelajaran disediakan mengikut hasil pembelajaran dengan menggunakan format powerpoint sementara bentuk aktiviti yang dimaksudkan dalam istilah Moodle ialah Quiz, Forum, Chat, Journal dan Assignment. Aktiviti-aktiviti ini membenarkan pelajar berinteraksi dengan guru serta mendapat maklumbalas secara spontan. Persekitaran pembelajaran turut dimantapkan lagi dengan grafik dan animasi. Pembangunan ini diharapkan agar mendapat perhatian para pendidik lain untuk meneruskan projek ini agar Moodle dapat dimanfaatkan oleh guru dan pelajar khususnya. |
format |
Article |
author |
Nordin, Aziz Zabidin, Haryati |
author_facet |
Nordin, Aziz Zabidin, Haryati |
author_sort |
Nordin, Aziz |
title |
Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga |
title_short |
Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga |
title_full |
Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga |
title_fullStr |
Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga |
title_full_unstemmed |
Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga |
title_sort |
pembangunan web portal berasaskan moodle yang bertajuk ‘electricity’ bagi sains tingkatan tiga |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10553/1/PEMBANGUNAN_WEB_PORTAL_BERASASKAN_MOODLE_YANG_BERTAJUK.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10553/ |
_version_ |
1643645433768050688 |