Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga

E-pembelajaran bukanlah sesuatu yang baru malah telah mengalami perkembangan yang pesat dalam dunia pendidikan. Pembelajaran yang berasaskan web telah dilihat sebagai satu alternatif yang berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran kerana kaedah ini mampu mewujudkan pembelajaran kendiri. Maka untuk m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nordin, Aziz, Zabidin, Haryati
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10553/1/PEMBANGUNAN_WEB_PORTAL_BERASASKAN_MOODLE_YANG_BERTAJUK.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10553/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10553
record_format eprints
spelling my.utm.105532017-06-08T07:58:30Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10553/ Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga Nordin, Aziz Zabidin, Haryati L Education (General) E-pembelajaran bukanlah sesuatu yang baru malah telah mengalami perkembangan yang pesat dalam dunia pendidikan. Pembelajaran yang berasaskan web telah dilihat sebagai satu alternatif yang berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran kerana kaedah ini mampu mewujudkan pembelajaran kendiri. Maka untuk mendapatkan pendekatan efektif dalam melaksanakan e-pembelajaran. Projek ini telah memilih satu pengurusan kursus yang dinamakan Moodle kerana ia dianggap sesuai memandangkan rekabentuknya menyokong prinsip konstruktivisme sosial. Bahan e-pembelajaran yang bertajuk "Electricity" memuatkan pelbagai jenis sumber dan aktiviti pembelajaran berdasarkan KBSM. Sumber bahan pembelajaran disediakan mengikut hasil pembelajaran dengan menggunakan format powerpoint sementara bentuk aktiviti yang dimaksudkan dalam istilah Moodle ialah Quiz, Forum, Chat, Journal dan Assignment. Aktiviti-aktiviti ini membenarkan pelajar berinteraksi dengan guru serta mendapat maklumbalas secara spontan. Persekitaran pembelajaran turut dimantapkan lagi dengan grafik dan animasi. Pembangunan ini diharapkan agar mendapat perhatian para pendidik lain untuk meneruskan projek ini agar Moodle dapat dimanfaatkan oleh guru dan pelajar khususnya. 2010-10-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10553/1/PEMBANGUNAN_WEB_PORTAL_BERASASKAN_MOODLE_YANG_BERTAJUK.pdf Nordin, Aziz and Zabidin, Haryati (2010) Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga. Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga . pp. 1-6. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Nordin, Aziz
Zabidin, Haryati
Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga
description E-pembelajaran bukanlah sesuatu yang baru malah telah mengalami perkembangan yang pesat dalam dunia pendidikan. Pembelajaran yang berasaskan web telah dilihat sebagai satu alternatif yang berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran kerana kaedah ini mampu mewujudkan pembelajaran kendiri. Maka untuk mendapatkan pendekatan efektif dalam melaksanakan e-pembelajaran. Projek ini telah memilih satu pengurusan kursus yang dinamakan Moodle kerana ia dianggap sesuai memandangkan rekabentuknya menyokong prinsip konstruktivisme sosial. Bahan e-pembelajaran yang bertajuk "Electricity" memuatkan pelbagai jenis sumber dan aktiviti pembelajaran berdasarkan KBSM. Sumber bahan pembelajaran disediakan mengikut hasil pembelajaran dengan menggunakan format powerpoint sementara bentuk aktiviti yang dimaksudkan dalam istilah Moodle ialah Quiz, Forum, Chat, Journal dan Assignment. Aktiviti-aktiviti ini membenarkan pelajar berinteraksi dengan guru serta mendapat maklumbalas secara spontan. Persekitaran pembelajaran turut dimantapkan lagi dengan grafik dan animasi. Pembangunan ini diharapkan agar mendapat perhatian para pendidik lain untuk meneruskan projek ini agar Moodle dapat dimanfaatkan oleh guru dan pelajar khususnya.
format Article
author Nordin, Aziz
Zabidin, Haryati
author_facet Nordin, Aziz
Zabidin, Haryati
author_sort Nordin, Aziz
title Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga
title_short Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga
title_full Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga
title_fullStr Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga
title_full_unstemmed Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Yang Bertajuk ‘Electricity’ Bagi Sains Tingkatan Tiga
title_sort pembangunan web portal berasaskan moodle yang bertajuk ‘electricity’ bagi sains tingkatan tiga
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10553/1/PEMBANGUNAN_WEB_PORTAL_BERASASKAN_MOODLE_YANG_BERTAJUK.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10553/
_version_ 1643645433768050688