Persepsi Pelajar Aliran Sains Tahun Dua Fakulti Pendidikan Dari Segi Sikap, Minat Dan Persekitaran Pembelajaran Yang Positif Sebelum Menjalani Latihan Mengajar

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji persepsi pelajar aliran sains tahun dua fakulti pendidikan dari segi sikap, minat dan persekitaran pembelajaran yang positif sebelum menjalani latihan mengajar. Sampel kajian terdiri daripada 132 orang pelajar aliran sains tahun dua Fakulti Pendidikan, Universiti...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Arshad , Mohammad Yusof, Sharif, Nurul Izzah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10791/1/Persepsi_Pelajar_Aliran_Sains_Tahun_Dua_Fakulti_Pendidikan_Dari_Segi_Sikap.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10791/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.10791
record_format eprints
spelling my.utm.107912010-10-28T11:01:18Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10791/ Persepsi Pelajar Aliran Sains Tahun Dua Fakulti Pendidikan Dari Segi Sikap, Minat Dan Persekitaran Pembelajaran Yang Positif Sebelum Menjalani Latihan Mengajar Arshad , Mohammad Yusof Sharif, Nurul Izzah L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji persepsi pelajar aliran sains tahun dua fakulti pendidikan dari segi sikap, minat dan persekitaran pembelajaran yang positif sebelum menjalani latihan mengajar. Sampel kajian terdiri daripada 132 orang pelajar aliran sains tahun dua Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia dan diwakili oleh pelajar-pelajar daripada enam kursus berlainan iaitu Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Kimia) – SPC, Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) - SPF, Ijazah Sarjana Muda Sains dan Teknologi Serta Pendidikan (Kimia) - SPK, Ijazah Sarjana Muda Sains dan Teknologi serta pendidikan ((Fizik) -SPP, Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Sains) – SPN, Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Matematik) – SPM, Ijazah Sarjana Muda Sains dan Teknologi Serta Pendidikan (Matematik) – SPT. Kajian ini dijalankan di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia dan instrumen yang digunakan ialah soal selidik yang mengandungi dua bahagian utama iaitu maklumat berkenaan latar belakang responden dan persoalan kajian. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan SPSS 11.5 (Statistical Package for Social Science) bagi mendapatkan nilai min, kekerapan dan sisihan piawai. Kajian Rintis telah dijalankan untuk menguji kebolehpercayaan instrumen yang digunakan. Hasil kajian rintis mendapati nilai ? = 0.93. Berdasarkan kajian sebenar yang dijalankan oleh penyelidik mendapati persepsi sikap, minat dan persekitaran pembelajaran yang positif sebelum menjalani latihan mengajar guru-guru pelatih berada pada tahap yang tinggi. Secara keseluruhannya, guru-guru pelatih ini telah bersedia untuk menjalani latihan mengajar. Oleh yang demikian, guru-guru pelatih ini mampu membawa aspirasi kerajaan dalam mendidik anak-anak muridnya menjadi insan yang cemerlang baik dari segi akademik mahupun dari segi sahsiah. 2010-10-28 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10791/1/Persepsi_Pelajar_Aliran_Sains_Tahun_Dua_Fakulti_Pendidikan_Dari_Segi_Sikap.pdf Arshad , Mohammad Yusof and Sharif, Nurul Izzah (2010) Persepsi Pelajar Aliran Sains Tahun Dua Fakulti Pendidikan Dari Segi Sikap, Minat Dan Persekitaran Pembelajaran Yang Positif Sebelum Menjalani Latihan Mengajar. Persepsi Pelajar Aliran Sains Tahun Dua Fakulti Pendidikan Dari Segi Sikap, Minat Dan Persekitaran Pembelajaran Yang Positif Sebelum Menjalani Latihan Mengajar . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Arshad , Mohammad Yusof
Sharif, Nurul Izzah
Persepsi Pelajar Aliran Sains Tahun Dua Fakulti Pendidikan Dari Segi Sikap, Minat Dan Persekitaran Pembelajaran Yang Positif Sebelum Menjalani Latihan Mengajar
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji persepsi pelajar aliran sains tahun dua fakulti pendidikan dari segi sikap, minat dan persekitaran pembelajaran yang positif sebelum menjalani latihan mengajar. Sampel kajian terdiri daripada 132 orang pelajar aliran sains tahun dua Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia dan diwakili oleh pelajar-pelajar daripada enam kursus berlainan iaitu Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Kimia) – SPC, Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Fizik) - SPF, Ijazah Sarjana Muda Sains dan Teknologi Serta Pendidikan (Kimia) - SPK, Ijazah Sarjana Muda Sains dan Teknologi serta pendidikan ((Fizik) -SPP, Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Sains) – SPN, Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Matematik) – SPM, Ijazah Sarjana Muda Sains dan Teknologi Serta Pendidikan (Matematik) – SPT. Kajian ini dijalankan di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia dan instrumen yang digunakan ialah soal selidik yang mengandungi dua bahagian utama iaitu maklumat berkenaan latar belakang responden dan persoalan kajian. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan SPSS 11.5 (Statistical Package for Social Science) bagi mendapatkan nilai min, kekerapan dan sisihan piawai. Kajian Rintis telah dijalankan untuk menguji kebolehpercayaan instrumen yang digunakan. Hasil kajian rintis mendapati nilai ? = 0.93. Berdasarkan kajian sebenar yang dijalankan oleh penyelidik mendapati persepsi sikap, minat dan persekitaran pembelajaran yang positif sebelum menjalani latihan mengajar guru-guru pelatih berada pada tahap yang tinggi. Secara keseluruhannya, guru-guru pelatih ini telah bersedia untuk menjalani latihan mengajar. Oleh yang demikian, guru-guru pelatih ini mampu membawa aspirasi kerajaan dalam mendidik anak-anak muridnya menjadi insan yang cemerlang baik dari segi akademik mahupun dari segi sahsiah.
format Article
author Arshad , Mohammad Yusof
Sharif, Nurul Izzah
author_facet Arshad , Mohammad Yusof
Sharif, Nurul Izzah
author_sort Arshad , Mohammad Yusof
title Persepsi Pelajar Aliran Sains Tahun Dua Fakulti Pendidikan Dari Segi Sikap, Minat Dan Persekitaran Pembelajaran Yang Positif Sebelum Menjalani Latihan Mengajar
title_short Persepsi Pelajar Aliran Sains Tahun Dua Fakulti Pendidikan Dari Segi Sikap, Minat Dan Persekitaran Pembelajaran Yang Positif Sebelum Menjalani Latihan Mengajar
title_full Persepsi Pelajar Aliran Sains Tahun Dua Fakulti Pendidikan Dari Segi Sikap, Minat Dan Persekitaran Pembelajaran Yang Positif Sebelum Menjalani Latihan Mengajar
title_fullStr Persepsi Pelajar Aliran Sains Tahun Dua Fakulti Pendidikan Dari Segi Sikap, Minat Dan Persekitaran Pembelajaran Yang Positif Sebelum Menjalani Latihan Mengajar
title_full_unstemmed Persepsi Pelajar Aliran Sains Tahun Dua Fakulti Pendidikan Dari Segi Sikap, Minat Dan Persekitaran Pembelajaran Yang Positif Sebelum Menjalani Latihan Mengajar
title_sort persepsi pelajar aliran sains tahun dua fakulti pendidikan dari segi sikap, minat dan persekitaran pembelajaran yang positif sebelum menjalani latihan mengajar
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10791/1/Persepsi_Pelajar_Aliran_Sains_Tahun_Dua_Fakulti_Pendidikan_Dari_Segi_Sikap.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10791/
_version_ 1643645498567950336