Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor
Penilaian adalah satu aspek penting dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, di mana gurua dalah orang yang bertanggungjawab mengendalikannya. Penilaian pencapaian pelajar dalam matapelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu di peringkat Penilaian Menengah Rendah, 40% terdiri daripada kerja kursus yang...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11549/1/Kefahaman_Guru_Kemahiran_Hidup_Bersepadu_Ekonomi_Rumah_Tangga_Terhadap_Pelaksanaan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11549/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.11549 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.115492017-05-25T01:23:07Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11549/ Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor Mukhari, Abd. Wahid Md. Amin, Ruslaili L Education (General) Penilaian adalah satu aspek penting dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, di mana gurua dalah orang yang bertanggungjawab mengendalikannya. Penilaian pencapaian pelajar dalam matapelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu di peringkat Penilaian Menengah Rendah, 40% terdiri daripada kerja kursus yang berasaskan kriteria yang telah ditetapkan. Kefahaman guru terhadap kriteria yang dinilai adalah penting kerana ianya akan menentukan lulus gagalnya pelajar dalam matapelajaran ini.Kajian telah dijalankan di 14 buah sekolah menengah di daerah Kota Tinggi, Johor bagi mengenalpasti kefahaman guru-guru terhadap kriteria penilaian projek kerja kursus Kemahiran Hidup Bersepadu (ERT),di peringkat Penilaian Menengah Rendah. Penyelidikan juga bertujuan mengenalpasti masalah yang guru hadapi dalam menjalankan penilaian projek pelajar. Responden kajian adalah seramai 35 orang guru yang mengajar KHB-ERT. Kaedah soal selidik berbentuk skala Likert dan Binari digunakan bagi mendapatkan maklumat. Keputusan kajian menunjukkan guru-guru mempunyai kefahaman yang jelas terhadap kriteria yang digunakan dalam penilaian projek pelajar. Namun pada masa yang sama terdapat beberapa masalah seperti kekangan masa, yang guru hadapi dan perlu ditangani dengan bijak untuk memastikan penilaian dilaksanakan dengan adil dan saksama bagi menjamin keesahannya. 2010-12-20 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11549/1/Kefahaman_Guru_Kemahiran_Hidup_Bersepadu_Ekonomi_Rumah_Tangga_Terhadap_Pelaksanaan.pdf Mukhari, Abd. Wahid and Md. Amin, Ruslaili (2010) Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor. Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2) Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor. . pp. 1-9. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Mukhari, Abd. Wahid Md. Amin, Ruslaili Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor |
description |
Penilaian adalah satu aspek penting dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, di mana gurua dalah orang yang bertanggungjawab mengendalikannya. Penilaian pencapaian pelajar dalam matapelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu di peringkat Penilaian Menengah Rendah, 40% terdiri daripada kerja kursus yang berasaskan kriteria yang telah ditetapkan. Kefahaman guru terhadap kriteria yang dinilai adalah penting kerana ianya akan menentukan lulus gagalnya pelajar dalam matapelajaran ini.Kajian telah dijalankan di 14 buah sekolah menengah di daerah Kota Tinggi, Johor bagi mengenalpasti kefahaman guru-guru terhadap kriteria penilaian projek kerja kursus Kemahiran Hidup Bersepadu (ERT),di peringkat Penilaian Menengah Rendah. Penyelidikan juga bertujuan mengenalpasti masalah yang guru hadapi dalam menjalankan penilaian projek pelajar. Responden kajian adalah seramai 35 orang guru yang mengajar KHB-ERT. Kaedah soal selidik berbentuk skala Likert dan Binari digunakan bagi mendapatkan maklumat. Keputusan kajian menunjukkan guru-guru mempunyai kefahaman yang jelas terhadap kriteria yang digunakan dalam penilaian projek pelajar. Namun pada masa yang sama terdapat beberapa masalah seperti kekangan masa, yang guru hadapi dan perlu ditangani dengan bijak untuk memastikan penilaian dilaksanakan dengan adil dan saksama bagi menjamin keesahannya. |
format |
Article |
author |
Mukhari, Abd. Wahid Md. Amin, Ruslaili |
author_facet |
Mukhari, Abd. Wahid Md. Amin, Ruslaili |
author_sort |
Mukhari, Abd. Wahid |
title |
Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor |
title_short |
Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor |
title_full |
Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor |
title_fullStr |
Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor |
title_full_unstemmed |
Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor |
title_sort |
kefahaman guru kemahiran hidup bersepadu ekonomi rumah tangga terhadap pelaksanaan pentaksiran kerja kursus berdasarkan dokumen pentaksiran kerja kursus (77/2)di sekolah-sekolah menengah, daerah kota tinggi, johor |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/11549/1/Kefahaman_Guru_Kemahiran_Hidup_Bersepadu_Ekonomi_Rumah_Tangga_Terhadap_Pelaksanaan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11549/ |
_version_ |
1643645712865427456 |