Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor

Penilaian adalah satu aspek penting dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, di mana gurua dalah orang yang bertanggungjawab mengendalikannya. Penilaian pencapaian pelajar dalam matapelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu di peringkat Penilaian Menengah Rendah, 40% terdiri daripada kerja kursus yang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mukhari, Abd. Wahid, Md. Amin, Ruslaili
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11549/1/Kefahaman_Guru_Kemahiran_Hidup_Bersepadu_Ekonomi_Rumah_Tangga_Terhadap_Pelaksanaan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11549/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11549
record_format eprints
spelling my.utm.115492017-05-25T01:23:07Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11549/ Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor Mukhari, Abd. Wahid Md. Amin, Ruslaili L Education (General) Penilaian adalah satu aspek penting dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, di mana gurua dalah orang yang bertanggungjawab mengendalikannya. Penilaian pencapaian pelajar dalam matapelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu di peringkat Penilaian Menengah Rendah, 40% terdiri daripada kerja kursus yang berasaskan kriteria yang telah ditetapkan. Kefahaman guru terhadap kriteria yang dinilai adalah penting kerana ianya akan menentukan lulus gagalnya pelajar dalam matapelajaran ini.Kajian telah dijalankan di 14 buah sekolah menengah di daerah Kota Tinggi, Johor bagi mengenalpasti kefahaman guru-guru terhadap kriteria penilaian projek kerja kursus Kemahiran Hidup Bersepadu (ERT),di peringkat Penilaian Menengah Rendah. Penyelidikan juga bertujuan mengenalpasti masalah yang guru hadapi dalam menjalankan penilaian projek pelajar. Responden kajian adalah seramai 35 orang guru yang mengajar KHB-ERT. Kaedah soal selidik berbentuk skala Likert dan Binari digunakan bagi mendapatkan maklumat. Keputusan kajian menunjukkan guru-guru mempunyai kefahaman yang jelas terhadap kriteria yang digunakan dalam penilaian projek pelajar. Namun pada masa yang sama terdapat beberapa masalah seperti kekangan masa, yang guru hadapi dan perlu ditangani dengan bijak untuk memastikan penilaian dilaksanakan dengan adil dan saksama bagi menjamin keesahannya. 2010-12-20 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11549/1/Kefahaman_Guru_Kemahiran_Hidup_Bersepadu_Ekonomi_Rumah_Tangga_Terhadap_Pelaksanaan.pdf Mukhari, Abd. Wahid and Md. Amin, Ruslaili (2010) Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor. Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2) Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor. . pp. 1-9. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mukhari, Abd. Wahid
Md. Amin, Ruslaili
Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor
description Penilaian adalah satu aspek penting dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, di mana gurua dalah orang yang bertanggungjawab mengendalikannya. Penilaian pencapaian pelajar dalam matapelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu di peringkat Penilaian Menengah Rendah, 40% terdiri daripada kerja kursus yang berasaskan kriteria yang telah ditetapkan. Kefahaman guru terhadap kriteria yang dinilai adalah penting kerana ianya akan menentukan lulus gagalnya pelajar dalam matapelajaran ini.Kajian telah dijalankan di 14 buah sekolah menengah di daerah Kota Tinggi, Johor bagi mengenalpasti kefahaman guru-guru terhadap kriteria penilaian projek kerja kursus Kemahiran Hidup Bersepadu (ERT),di peringkat Penilaian Menengah Rendah. Penyelidikan juga bertujuan mengenalpasti masalah yang guru hadapi dalam menjalankan penilaian projek pelajar. Responden kajian adalah seramai 35 orang guru yang mengajar KHB-ERT. Kaedah soal selidik berbentuk skala Likert dan Binari digunakan bagi mendapatkan maklumat. Keputusan kajian menunjukkan guru-guru mempunyai kefahaman yang jelas terhadap kriteria yang digunakan dalam penilaian projek pelajar. Namun pada masa yang sama terdapat beberapa masalah seperti kekangan masa, yang guru hadapi dan perlu ditangani dengan bijak untuk memastikan penilaian dilaksanakan dengan adil dan saksama bagi menjamin keesahannya.
format Article
author Mukhari, Abd. Wahid
Md. Amin, Ruslaili
author_facet Mukhari, Abd. Wahid
Md. Amin, Ruslaili
author_sort Mukhari, Abd. Wahid
title Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor
title_short Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor
title_full Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor
title_fullStr Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor
title_full_unstemmed Kefahaman Guru Kemahiran Hidup Bersepadu Ekonomi Rumah Tangga Terhadap Pelaksanaan Pentaksiran Kerja Kursus Berdasarkan Dokumen Pentaksiran Kerja Kursus (77/2)Di Sekolah-Sekolah Menengah, Daerah Kota Tinggi, Johor
title_sort kefahaman guru kemahiran hidup bersepadu ekonomi rumah tangga terhadap pelaksanaan pentaksiran kerja kursus berdasarkan dokumen pentaksiran kerja kursus (77/2)di sekolah-sekolah menengah, daerah kota tinggi, johor
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11549/1/Kefahaman_Guru_Kemahiran_Hidup_Bersepadu_Ekonomi_Rumah_Tangga_Terhadap_Pelaksanaan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11549/
_version_ 1643645712865427456