Keberkesanan kaedah petak sifir dalam penguasaan fakta asas darab dalam Matematik tahun 4: satu kajian di Sekolah Kebangsaan Mersing Johor.

Pendaraban atau operasi kira darab merupakan salah satu kemahiran asas matematik. Kepentingan kemahiran ini ,sekiranya tidak dikuasai oleh para pelajar pada peringkat sekolah rendah akan membantut penguasaan kemahiran-kemahiran matematik pada peringkat yang lebih tinggi.Atas kesedaran ini satu kajia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abu Bakar, Zainudin, Mat Jalil, Mohd. Rashidi
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11928/1/Keberkesanan_Kaedah_Petak_Sifir_Dalam_Penguasaan_Fakta_Asas_Darab_Dalam_Matematik_Tahun_4.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11928/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.11928
record_format eprints
spelling my.utm.119282011-01-31T16:46:39Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11928/ Keberkesanan kaedah petak sifir dalam penguasaan fakta asas darab dalam Matematik tahun 4: satu kajian di Sekolah Kebangsaan Mersing Johor. Abu Bakar, Zainudin Mat Jalil, Mohd. Rashidi L Education (General) Pendaraban atau operasi kira darab merupakan salah satu kemahiran asas matematik. Kepentingan kemahiran ini ,sekiranya tidak dikuasai oleh para pelajar pada peringkat sekolah rendah akan membantut penguasaan kemahiran-kemahiran matematik pada peringkat yang lebih tinggi.Atas kesedaran ini satu kajian telah dibuat untuk mengenal pasti perbezaan antara kaedah pengajaran fakta asas darab secara tradisional berbanding dengan kaedah petak sifir. 50 orang pelajar tahun 4 diambil sebagai sampel untuk menjalankan kajian ini. Sampel terdiri daripada dua kelas dan dua sekolah yang berbedza,iaitu satu kelas dari Sekolah Kebangsaaan Felda Tenggaroh 01 dan satu kelas dari Sekolah Kebangsaa Felda Tenggaroh 02 yang mempunyai taraf pencapaian yang hampir sama.Pelajar ini dibahagikan kepada dua kumpulan,kumpulan A menggunakan kaedah tradisional di dalam pengajarannya manakala kumpulan B pula menggunakan kaedah petak sifir.Ujian pra dan ujian pos digunakan untuk melihat perbezaan peningkatan antara dua kumpulan ini.Selepas kajian didapati peningkatan min markah kaedah tradisional ialah 19.68%,manakala kaedah petak sifir pula ialah 42.96%.Secara keseluruhannya kaedah petak sifir ini berkesan berbanding dengan kaedah tradisional. Beberapa cadangan ada dibincangkan untuk tujuan kajian akan datang. 2011-02-01 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11928/1/Keberkesanan_Kaedah_Petak_Sifir_Dalam_Penguasaan_Fakta_Asas_Darab_Dalam_Matematik_Tahun_4.pdf Abu Bakar, Zainudin and Mat Jalil, Mohd. Rashidi (2011) Keberkesanan kaedah petak sifir dalam penguasaan fakta asas darab dalam Matematik tahun 4: satu kajian di Sekolah Kebangsaan Mersing Johor. UNSPECIFIED . pp. 1-9. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abu Bakar, Zainudin
Mat Jalil, Mohd. Rashidi
Keberkesanan kaedah petak sifir dalam penguasaan fakta asas darab dalam Matematik tahun 4: satu kajian di Sekolah Kebangsaan Mersing Johor.
description Pendaraban atau operasi kira darab merupakan salah satu kemahiran asas matematik. Kepentingan kemahiran ini ,sekiranya tidak dikuasai oleh para pelajar pada peringkat sekolah rendah akan membantut penguasaan kemahiran-kemahiran matematik pada peringkat yang lebih tinggi.Atas kesedaran ini satu kajian telah dibuat untuk mengenal pasti perbezaan antara kaedah pengajaran fakta asas darab secara tradisional berbanding dengan kaedah petak sifir. 50 orang pelajar tahun 4 diambil sebagai sampel untuk menjalankan kajian ini. Sampel terdiri daripada dua kelas dan dua sekolah yang berbedza,iaitu satu kelas dari Sekolah Kebangsaaan Felda Tenggaroh 01 dan satu kelas dari Sekolah Kebangsaa Felda Tenggaroh 02 yang mempunyai taraf pencapaian yang hampir sama.Pelajar ini dibahagikan kepada dua kumpulan,kumpulan A menggunakan kaedah tradisional di dalam pengajarannya manakala kumpulan B pula menggunakan kaedah petak sifir.Ujian pra dan ujian pos digunakan untuk melihat perbezaan peningkatan antara dua kumpulan ini.Selepas kajian didapati peningkatan min markah kaedah tradisional ialah 19.68%,manakala kaedah petak sifir pula ialah 42.96%.Secara keseluruhannya kaedah petak sifir ini berkesan berbanding dengan kaedah tradisional. Beberapa cadangan ada dibincangkan untuk tujuan kajian akan datang.
format Article
author Abu Bakar, Zainudin
Mat Jalil, Mohd. Rashidi
author_facet Abu Bakar, Zainudin
Mat Jalil, Mohd. Rashidi
author_sort Abu Bakar, Zainudin
title Keberkesanan kaedah petak sifir dalam penguasaan fakta asas darab dalam Matematik tahun 4: satu kajian di Sekolah Kebangsaan Mersing Johor.
title_short Keberkesanan kaedah petak sifir dalam penguasaan fakta asas darab dalam Matematik tahun 4: satu kajian di Sekolah Kebangsaan Mersing Johor.
title_full Keberkesanan kaedah petak sifir dalam penguasaan fakta asas darab dalam Matematik tahun 4: satu kajian di Sekolah Kebangsaan Mersing Johor.
title_fullStr Keberkesanan kaedah petak sifir dalam penguasaan fakta asas darab dalam Matematik tahun 4: satu kajian di Sekolah Kebangsaan Mersing Johor.
title_full_unstemmed Keberkesanan kaedah petak sifir dalam penguasaan fakta asas darab dalam Matematik tahun 4: satu kajian di Sekolah Kebangsaan Mersing Johor.
title_sort keberkesanan kaedah petak sifir dalam penguasaan fakta asas darab dalam matematik tahun 4: satu kajian di sekolah kebangsaan mersing johor.
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11928/1/Keberkesanan_Kaedah_Petak_Sifir_Dalam_Penguasaan_Fakta_Asas_Darab_Dalam_Matematik_Tahun_4.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11928/
_version_ 1643645814609805312