Hubungan antara stres dengan kepuasan kerja guru penolong kanan di sekolah jenis kebangsaan Cina daerah Kulai.

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap stres, tahap kepuasan kerja dan hubungan antara stres dengan kepuasan guru penolong kanan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina daerah Kulai. Seramai 42 orang guru penolong kanan yang bertugas di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina daerah Kulai telah menjadi responde...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Md Johan, Othman, Siow, Set Fun
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/12038/1/Hubungan_Antara_Stres_Dengan_Kepuasan_Kerja_Guru_Penolong_Kanan_Di_Sekolah_Jenis_Kebangsaan_Cina_Daerah_Kulai.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/12038/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.12038
record_format eprints
spelling my.utm.120382017-02-08T04:14:26Z http://eprints.utm.my/id/eprint/12038/ Hubungan antara stres dengan kepuasan kerja guru penolong kanan di sekolah jenis kebangsaan Cina daerah Kulai. Md Johan, Othman Siow, Set Fun L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap stres, tahap kepuasan kerja dan hubungan antara stres dengan kepuasan guru penolong kanan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina daerah Kulai. Seramai 42 orang guru penolong kanan yang bertugas di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina daerah Kulai telah menjadi responden bagi tujuan kajian ini. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah berbentuk soal selidik. Set soalan soal selidik ini mengandungi instrumen yang diubahsuai untuk mengukur tahap kepuasan responden. Nilai kebolehpercayaan instrumen untuk mengukur stress ialah 0.893 sementara index bagi kepuasan kerja adalah 0.839. Data-data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) for Windows versi 12.0. Statistik deskriptif iaitu frekuensi dan min digunakan untuk menganalisis tahap stres dan kepuasan kerja manakala korelasi Pearson ‘r’ digunakan untuk melihat hubungan antara stres dengan kepuasan kerja di kalangan responden. Hasil kajian mendapati tahap stres responden berada pada tahap rendah manakala tahap kepuasan pula berada di tahap sederhana. Dapatan kajian juga mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara stres dengan kepuasan kerja di mana nilai korelasi yang diperolehi ialah 0.021. 2011-02-18 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/12038/1/Hubungan_Antara_Stres_Dengan_Kepuasan_Kerja_Guru_Penolong_Kanan_Di_Sekolah_Jenis_Kebangsaan_Cina_Daerah_Kulai.pdf Md Johan, Othman and Siow, Set Fun (2011) Hubungan antara stres dengan kepuasan kerja guru penolong kanan di sekolah jenis kebangsaan Cina daerah Kulai. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-9. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Md Johan, Othman
Siow, Set Fun
Hubungan antara stres dengan kepuasan kerja guru penolong kanan di sekolah jenis kebangsaan Cina daerah Kulai.
description Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap stres, tahap kepuasan kerja dan hubungan antara stres dengan kepuasan guru penolong kanan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina daerah Kulai. Seramai 42 orang guru penolong kanan yang bertugas di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina daerah Kulai telah menjadi responden bagi tujuan kajian ini. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah berbentuk soal selidik. Set soalan soal selidik ini mengandungi instrumen yang diubahsuai untuk mengukur tahap kepuasan responden. Nilai kebolehpercayaan instrumen untuk mengukur stress ialah 0.893 sementara index bagi kepuasan kerja adalah 0.839. Data-data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) for Windows versi 12.0. Statistik deskriptif iaitu frekuensi dan min digunakan untuk menganalisis tahap stres dan kepuasan kerja manakala korelasi Pearson ‘r’ digunakan untuk melihat hubungan antara stres dengan kepuasan kerja di kalangan responden. Hasil kajian mendapati tahap stres responden berada pada tahap rendah manakala tahap kepuasan pula berada di tahap sederhana. Dapatan kajian juga mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara stres dengan kepuasan kerja di mana nilai korelasi yang diperolehi ialah 0.021.
format Article
author Md Johan, Othman
Siow, Set Fun
author_facet Md Johan, Othman
Siow, Set Fun
author_sort Md Johan, Othman
title Hubungan antara stres dengan kepuasan kerja guru penolong kanan di sekolah jenis kebangsaan Cina daerah Kulai.
title_short Hubungan antara stres dengan kepuasan kerja guru penolong kanan di sekolah jenis kebangsaan Cina daerah Kulai.
title_full Hubungan antara stres dengan kepuasan kerja guru penolong kanan di sekolah jenis kebangsaan Cina daerah Kulai.
title_fullStr Hubungan antara stres dengan kepuasan kerja guru penolong kanan di sekolah jenis kebangsaan Cina daerah Kulai.
title_full_unstemmed Hubungan antara stres dengan kepuasan kerja guru penolong kanan di sekolah jenis kebangsaan Cina daerah Kulai.
title_sort hubungan antara stres dengan kepuasan kerja guru penolong kanan di sekolah jenis kebangsaan cina daerah kulai.
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/12038/1/Hubungan_Antara_Stres_Dengan_Kepuasan_Kerja_Guru_Penolong_Kanan_Di_Sekolah_Jenis_Kebangsaan_Cina_Daerah_Kulai.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/12038/
_version_ 1643645845466251264