Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik
Perubahan konsep telah menarik perhatian para penyelidik Pendidikan Fizik sebagai salah satu aspek penting yang perlu diberi pertimbangan dan juga kajian. Dalam konteks kajian yang telah dijalankan, usaha telah dibuat untuk mengkaji perubahan konsep di kalangan para pelajar tingkatan empat. Seramai...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
1998
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/12260/1/ShaharomNoordin1998_PengajaranBermoduldiSekolahMenengah.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/12260/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.12260 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.122602017-11-01T04:17:54Z http://eprints.utm.my/id/eprint/12260/ Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik Noordin, Shaharom LB1603 Secondary Education. High schools Perubahan konsep telah menarik perhatian para penyelidik Pendidikan Fizik sebagai salah satu aspek penting yang perlu diberi pertimbangan dan juga kajian. Dalam konteks kajian yang telah dijalankan, usaha telah dibuat untuk mengkaji perubahan konsep di kalangan para pelajar tingkatan empat. Seramai 158 orang pelajar telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Rekabentuk Kelompok Kawalan Tak Samaan telah digunakan. Kelompok percubaan telah menggunakan modul pengajaran kendiri yang menggunakan strategi pembelajaran penguasaan manakala kelompok kawalan mengikuti kaedah pengajaran tradisional. "Chi-Square' dan statistik deskriptif telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Tajuk Kekuatan dan Ketegaran akan digunakan sebagai contoh dalam perbincangan. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan pada aras a = .05 ke atas perubahan aras konsep Kekuatan dan Ketegaran. Keputusan kajian menunjukkan bahawa kaedah pengajaran bermodul merupakan salah satu kaedah pengajaran yang telah berjaya memperbaiki pengkonsepan para pelajar terhadap sesuatu konsep yang dipelajari dan seterusnya boleh memperbaiki pencapaian akademik mereka. Penerbit UTM Press 1998-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/12260/1/ShaharomNoordin1998_PengajaranBermoduldiSekolahMenengah.pdf Noordin, Shaharom (1998) Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 4 (1). pp. 64-77. ISSN 1394-1801 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
LB1603 Secondary Education. High schools |
spellingShingle |
LB1603 Secondary Education. High schools Noordin, Shaharom Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik |
description |
Perubahan konsep telah menarik perhatian para penyelidik Pendidikan Fizik sebagai salah satu aspek penting yang perlu diberi pertimbangan dan juga kajian. Dalam konteks kajian yang telah dijalankan, usaha telah dibuat untuk mengkaji perubahan konsep di kalangan para pelajar tingkatan empat. Seramai 158 orang pelajar telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Rekabentuk Kelompok Kawalan Tak Samaan telah digunakan. Kelompok percubaan telah menggunakan modul pengajaran kendiri yang menggunakan strategi pembelajaran penguasaan manakala kelompok kawalan mengikuti kaedah pengajaran tradisional. "Chi-Square' dan statistik deskriptif telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Tajuk Kekuatan dan Ketegaran akan digunakan sebagai contoh dalam perbincangan. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan pada aras a = .05 ke atas perubahan aras konsep Kekuatan dan Ketegaran. Keputusan kajian menunjukkan bahawa kaedah pengajaran bermodul merupakan salah satu kaedah pengajaran yang telah berjaya memperbaiki pengkonsepan para pelajar terhadap sesuatu konsep yang dipelajari dan seterusnya boleh memperbaiki pencapaian akademik mereka. |
format |
Article |
author |
Noordin, Shaharom |
author_facet |
Noordin, Shaharom |
author_sort |
Noordin, Shaharom |
title |
Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik |
title_short |
Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik |
title_full |
Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik |
title_fullStr |
Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik |
title_full_unstemmed |
Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik |
title_sort |
pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik |
publisher |
Penerbit UTM Press |
publishDate |
1998 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/12260/1/ShaharomNoordin1998_PengajaranBermoduldiSekolahMenengah.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/12260/ |
_version_ |
1643645904195944448 |