Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik

Perubahan konsep telah menarik perhatian para penyelidik Pendidikan Fizik sebagai salah satu aspek penting yang perlu diberi pertimbangan dan juga kajian. Dalam konteks kajian yang telah dijalankan, usaha telah dibuat untuk mengkaji perubahan konsep di kalangan para pelajar tingkatan empat. Seramai...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Noordin, Shaharom
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 1998
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/12260/1/ShaharomNoordin1998_PengajaranBermoduldiSekolahMenengah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/12260/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.12260
record_format eprints
spelling my.utm.122602017-11-01T04:17:54Z http://eprints.utm.my/id/eprint/12260/ Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik Noordin, Shaharom LB1603 Secondary Education. High schools Perubahan konsep telah menarik perhatian para penyelidik Pendidikan Fizik sebagai salah satu aspek penting yang perlu diberi pertimbangan dan juga kajian. Dalam konteks kajian yang telah dijalankan, usaha telah dibuat untuk mengkaji perubahan konsep di kalangan para pelajar tingkatan empat. Seramai 158 orang pelajar telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Rekabentuk Kelompok Kawalan Tak Samaan telah digunakan. Kelompok percubaan telah menggunakan modul pengajaran kendiri yang menggunakan strategi pembelajaran penguasaan manakala kelompok kawalan mengikuti kaedah pengajaran tradisional. "Chi-Square' dan statistik deskriptif telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Tajuk Kekuatan dan Ketegaran akan digunakan sebagai contoh dalam perbincangan. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan pada aras a = .05 ke atas perubahan aras konsep Kekuatan dan Ketegaran. Keputusan kajian menunjukkan bahawa kaedah pengajaran bermodul merupakan salah satu kaedah pengajaran yang telah berjaya memperbaiki pengkonsepan para pelajar terhadap sesuatu konsep yang dipelajari dan seterusnya boleh memperbaiki pencapaian akademik mereka. Penerbit UTM Press 1998-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/12260/1/ShaharomNoordin1998_PengajaranBermoduldiSekolahMenengah.pdf Noordin, Shaharom (1998) Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 4 (1). pp. 64-77. ISSN 1394-1801
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
Noordin, Shaharom
Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik
description Perubahan konsep telah menarik perhatian para penyelidik Pendidikan Fizik sebagai salah satu aspek penting yang perlu diberi pertimbangan dan juga kajian. Dalam konteks kajian yang telah dijalankan, usaha telah dibuat untuk mengkaji perubahan konsep di kalangan para pelajar tingkatan empat. Seramai 158 orang pelajar telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Rekabentuk Kelompok Kawalan Tak Samaan telah digunakan. Kelompok percubaan telah menggunakan modul pengajaran kendiri yang menggunakan strategi pembelajaran penguasaan manakala kelompok kawalan mengikuti kaedah pengajaran tradisional. "Chi-Square' dan statistik deskriptif telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Tajuk Kekuatan dan Ketegaran akan digunakan sebagai contoh dalam perbincangan. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan pada aras a = .05 ke atas perubahan aras konsep Kekuatan dan Ketegaran. Keputusan kajian menunjukkan bahawa kaedah pengajaran bermodul merupakan salah satu kaedah pengajaran yang telah berjaya memperbaiki pengkonsepan para pelajar terhadap sesuatu konsep yang dipelajari dan seterusnya boleh memperbaiki pencapaian akademik mereka.
format Article
author Noordin, Shaharom
author_facet Noordin, Shaharom
author_sort Noordin, Shaharom
title Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik
title_short Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik
title_full Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik
title_fullStr Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik
title_full_unstemmed Pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik
title_sort pengajaran bermodul di sekolah menengah : perubahan konsep para pelajar tingkatan empat dalam pembelajaran mata pelajaran fizik
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 1998
url http://eprints.utm.my/id/eprint/12260/1/ShaharomNoordin1998_PengajaranBermoduldiSekolahMenengah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/12260/
_version_ 1643645904195944448