Pengintegrasian ict dalam pengajaran dan pembelajaran matematik di kalangan guru matematik di daerah Kota Tinggi

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau tahap perlaksanaan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik di kalangan guru Matematik. Tiga aspek telah dikaji bagi menjawab persoalan kajian ini iaitu tahap pengintegrasian ICT di kalangan guru Matematik, kesesuaian kursus ICT y...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Bakar, Md. Nor, A. Hadi, Rashita
Format: Article
Language:English
Published: faculty of education 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/13425/1/JSME-2011-2-001.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/13425/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.13425
record_format eprints
spelling my.utm.134252017-09-11T01:22:11Z http://eprints.utm.my/id/eprint/13425/ Pengintegrasian ict dalam pengajaran dan pembelajaran matematik di kalangan guru matematik di daerah Kota Tinggi Bakar, Md. Nor A. Hadi, Rashita L Education (General) Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau tahap perlaksanaan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik di kalangan guru Matematik. Tiga aspek telah dikaji bagi menjawab persoalan kajian ini iaitu tahap pengintegrasian ICT di kalangan guru Matematik, kesesuaian kursus ICT yang ditawarkan oleh pihak sekolah atau Pejabat Pelajaran Daerah kepada guru Matematik dan faktor-faktor yang menjadi penghalang kepada pengintegrasian komputer di kalangan guru Matematik. Sampel kajian terdiri daripada 30 guru Matematik dan 15 guru penyelaras makmal komputer di sekolah-sekolah menengah sekitar daerah Kota Tinggi. Kajian ini menggunakan tiga teknik tinjauan iaitu soal selidik kepada guru Matematik; temubual bersama guru Matematik dan penyelaras makmal komputer; dan analisis dokumen Pelan Strategik Panitia Matematik dan Matematik Tambahan sekolah, Pelan Strategik Panitia Matematik dan Matematik Tambahan Daerah Kota Tinggi, Pelan Strategik Unit Sains dan Matematik Pejabat Pelajaran Daerah dan buku log penggunaan makmal komputer sekolah. Analisis data dilakukan dengan menggunakan statistik asas iaitu kekerapan, peratus, dan min. Dapatan kajian mendapati tahap pengintegrasian ICT di kalangan guru Matematik dalam pengajaran dan pembelajaran berada di tahap yang rendah. Walau bagaimanapun, keeengganan guru-guru Matematik untuk mengintegrasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik bukanlah disebabkan faktor dalaman yang ada pada diri mereka tetapi ia berpunca daripada faktor-faktor luaran seperti kemudahan ICT yang tidak sempurna dan kekurangan latihan ICT sejak peringkat pengajian hinggalah ke peringkat perkhidmatan. Beberapa cadangan telah diusulkan kepada pihak Kementerian Pelajaran Malaysia, Kementerian Pelajaran Tinggi Malaysia dan guru Matematik bagi memantapkan lagi perlaksanaan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik. faculty of education 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/13425/1/JSME-2011-2-001.pdf Bakar, Md. Nor and A. Hadi, Rashita (2011) Pengintegrasian ict dalam pengajaran dan pembelajaran matematik di kalangan guru matematik di daerah Kota Tinggi. Journal of Science and Mathematics Education, 2 . pp. 1-17. ISSN 2231-7368
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Bakar, Md. Nor
A. Hadi, Rashita
Pengintegrasian ict dalam pengajaran dan pembelajaran matematik di kalangan guru matematik di daerah Kota Tinggi
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau tahap perlaksanaan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik di kalangan guru Matematik. Tiga aspek telah dikaji bagi menjawab persoalan kajian ini iaitu tahap pengintegrasian ICT di kalangan guru Matematik, kesesuaian kursus ICT yang ditawarkan oleh pihak sekolah atau Pejabat Pelajaran Daerah kepada guru Matematik dan faktor-faktor yang menjadi penghalang kepada pengintegrasian komputer di kalangan guru Matematik. Sampel kajian terdiri daripada 30 guru Matematik dan 15 guru penyelaras makmal komputer di sekolah-sekolah menengah sekitar daerah Kota Tinggi. Kajian ini menggunakan tiga teknik tinjauan iaitu soal selidik kepada guru Matematik; temubual bersama guru Matematik dan penyelaras makmal komputer; dan analisis dokumen Pelan Strategik Panitia Matematik dan Matematik Tambahan sekolah, Pelan Strategik Panitia Matematik dan Matematik Tambahan Daerah Kota Tinggi, Pelan Strategik Unit Sains dan Matematik Pejabat Pelajaran Daerah dan buku log penggunaan makmal komputer sekolah. Analisis data dilakukan dengan menggunakan statistik asas iaitu kekerapan, peratus, dan min. Dapatan kajian mendapati tahap pengintegrasian ICT di kalangan guru Matematik dalam pengajaran dan pembelajaran berada di tahap yang rendah. Walau bagaimanapun, keeengganan guru-guru Matematik untuk mengintegrasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik bukanlah disebabkan faktor dalaman yang ada pada diri mereka tetapi ia berpunca daripada faktor-faktor luaran seperti kemudahan ICT yang tidak sempurna dan kekurangan latihan ICT sejak peringkat pengajian hinggalah ke peringkat perkhidmatan. Beberapa cadangan telah diusulkan kepada pihak Kementerian Pelajaran Malaysia, Kementerian Pelajaran Tinggi Malaysia dan guru Matematik bagi memantapkan lagi perlaksanaan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik.
format Article
author Bakar, Md. Nor
A. Hadi, Rashita
author_facet Bakar, Md. Nor
A. Hadi, Rashita
author_sort Bakar, Md. Nor
title Pengintegrasian ict dalam pengajaran dan pembelajaran matematik di kalangan guru matematik di daerah Kota Tinggi
title_short Pengintegrasian ict dalam pengajaran dan pembelajaran matematik di kalangan guru matematik di daerah Kota Tinggi
title_full Pengintegrasian ict dalam pengajaran dan pembelajaran matematik di kalangan guru matematik di daerah Kota Tinggi
title_fullStr Pengintegrasian ict dalam pengajaran dan pembelajaran matematik di kalangan guru matematik di daerah Kota Tinggi
title_full_unstemmed Pengintegrasian ict dalam pengajaran dan pembelajaran matematik di kalangan guru matematik di daerah Kota Tinggi
title_sort pengintegrasian ict dalam pengajaran dan pembelajaran matematik di kalangan guru matematik di daerah kota tinggi
publisher faculty of education
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/13425/1/JSME-2011-2-001.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/13425/
_version_ 1643646185557196800