Tahap minat, pengetahuan dan kemahiran, latihan guru dan beban tugas Guru Program Pemulihan Khas Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor

Pelaksanaan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dalam system pendidikan Negara merupakan satu usaha untuk memantapkan kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M) di kalangan murid-murid sekolah rendah. Namun setelah sekian lama pelaksanaannya, masih terdapat segelintir murid-murid yang tidak m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hamdan, Abdul Rahim, Sihes, Ahmad Johari, Ramli, Jamaluddin, Ismail, Musa
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/2231/1/5_7.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2231/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.2231
record_format eprints
spelling my.utm.22312017-08-29T06:46:45Z http://eprints.utm.my/id/eprint/2231/ Tahap minat, pengetahuan dan kemahiran, latihan guru dan beban tugas Guru Program Pemulihan Khas Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor Hamdan, Abdul Rahim Sihes, Ahmad Johari Ramli, Jamaluddin Ismail, Musa L Education (General) Pelaksanaan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dalam system pendidikan Negara merupakan satu usaha untuk memantapkan kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M) di kalangan murid-murid sekolah rendah. Namun setelah sekian lama pelaksanaannya, masih terdapat segelintir murid-murid yang tidak menguasai kemahiran asas 3M di sekolah rendah malahan sehingga ke sekolah menengah. Oleh itu, program pemulihan khas diperkenalkan sebagai satu altenatif untuk membantu murid-murid dalam penguasaan 3M di sekolah rendah sebagai langkah pencegahan lebih awal. Calon guru program pemulihan khas adalah seorang yang sewajarnya berminat, berpengetahuan dan berkemahiran serta terlatih dalam bidang ini supaya pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dapat dijalankan. Matlamatnya adalah untuk membantu menyelesaikan masalah murid dalam penguasaan 3M di peringkat sekolah rendah lagi. Satu kajian dijalankan untuk mengetahui sejauhmanakah tahap minat guru, pengetahuan dan kemahiran guru, latihan guru dalam bidang pemulihan khas dan beban tugas guru dalam melaksanakan program pemulihan khas di sekolah rendah. Sekolah Kebangsaan di daerah Pontian, Johor dipilih sebagai lokasi dan sampel kajian. Sebanyak 42 buah sekolah yang melaksanakan program ini telah diberikan borang soal selidik. Kajian rintis telah dijalankan kepada 10 orang guru di daerah Johor Bahru dan didapati kebolehpercayaannya ialah pada alpha .8801. Analisa data SPSS telah digunakan untuk mengetahuai kekerapan dan peratusan min. Dapatan kajian menunjukkan pada keseluruhannya tahap minat, pengetahuan dan kemahiran guru, latihan guru dan beban tugas guru di sekolah kebangsaan dalam daerah Pontian, Johor ialah pada tahap sederhana iaitu 59.07 % manakala faktor yang paling dominan di antara empat tahap di atas ialah tahap pengetahuan dan kemahiran guru iaitu 69.97 %. 2006-09-06 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/2231/1/5_7.pdf Hamdan, Abdul Rahim and Sihes, Ahmad Johari and Ramli, Jamaluddin and Ismail, Musa (2006) Tahap minat, pengetahuan dan kemahiran, latihan guru dan beban tugas Guru Program Pemulihan Khas Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor. In: Annual Conference on Teacher Education, 6-8 Sept 2006, Kota Kinabalu, Sabah. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Hamdan, Abdul Rahim
Sihes, Ahmad Johari
Ramli, Jamaluddin
Ismail, Musa
Tahap minat, pengetahuan dan kemahiran, latihan guru dan beban tugas Guru Program Pemulihan Khas Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor
description Pelaksanaan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dalam system pendidikan Negara merupakan satu usaha untuk memantapkan kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M) di kalangan murid-murid sekolah rendah. Namun setelah sekian lama pelaksanaannya, masih terdapat segelintir murid-murid yang tidak menguasai kemahiran asas 3M di sekolah rendah malahan sehingga ke sekolah menengah. Oleh itu, program pemulihan khas diperkenalkan sebagai satu altenatif untuk membantu murid-murid dalam penguasaan 3M di sekolah rendah sebagai langkah pencegahan lebih awal. Calon guru program pemulihan khas adalah seorang yang sewajarnya berminat, berpengetahuan dan berkemahiran serta terlatih dalam bidang ini supaya pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dapat dijalankan. Matlamatnya adalah untuk membantu menyelesaikan masalah murid dalam penguasaan 3M di peringkat sekolah rendah lagi. Satu kajian dijalankan untuk mengetahui sejauhmanakah tahap minat guru, pengetahuan dan kemahiran guru, latihan guru dalam bidang pemulihan khas dan beban tugas guru dalam melaksanakan program pemulihan khas di sekolah rendah. Sekolah Kebangsaan di daerah Pontian, Johor dipilih sebagai lokasi dan sampel kajian. Sebanyak 42 buah sekolah yang melaksanakan program ini telah diberikan borang soal selidik. Kajian rintis telah dijalankan kepada 10 orang guru di daerah Johor Bahru dan didapati kebolehpercayaannya ialah pada alpha .8801. Analisa data SPSS telah digunakan untuk mengetahuai kekerapan dan peratusan min. Dapatan kajian menunjukkan pada keseluruhannya tahap minat, pengetahuan dan kemahiran guru, latihan guru dan beban tugas guru di sekolah kebangsaan dalam daerah Pontian, Johor ialah pada tahap sederhana iaitu 59.07 % manakala faktor yang paling dominan di antara empat tahap di atas ialah tahap pengetahuan dan kemahiran guru iaitu 69.97 %.
format Conference or Workshop Item
author Hamdan, Abdul Rahim
Sihes, Ahmad Johari
Ramli, Jamaluddin
Ismail, Musa
author_facet Hamdan, Abdul Rahim
Sihes, Ahmad Johari
Ramli, Jamaluddin
Ismail, Musa
author_sort Hamdan, Abdul Rahim
title Tahap minat, pengetahuan dan kemahiran, latihan guru dan beban tugas Guru Program Pemulihan Khas Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor
title_short Tahap minat, pengetahuan dan kemahiran, latihan guru dan beban tugas Guru Program Pemulihan Khas Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor
title_full Tahap minat, pengetahuan dan kemahiran, latihan guru dan beban tugas Guru Program Pemulihan Khas Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor
title_fullStr Tahap minat, pengetahuan dan kemahiran, latihan guru dan beban tugas Guru Program Pemulihan Khas Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor
title_full_unstemmed Tahap minat, pengetahuan dan kemahiran, latihan guru dan beban tugas Guru Program Pemulihan Khas Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor
title_sort tahap minat, pengetahuan dan kemahiran, latihan guru dan beban tugas guru program pemulihan khas sekolah kebangsaan daerah pontian, johor
publishDate 2006
url http://eprints.utm.my/id/eprint/2231/1/5_7.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2231/
_version_ 1643643534110097408