Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
ABSTRAK: Kajian deskriptif ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara gaya pembelajaran pelajar dan kaedah pengajaran guru yang diamalkan terhadap pencapaian mata pelajaran PKA di tiga buah Sekolah Menengah Teknik di Negeri Sembilan. Responden kajian melibatkan 180 orang pelajar dan borang soal...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/6059/1/aziziyahwani.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/6059/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.6059 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.60592017-02-08T04:14:44Z http://eprints.utm.my/id/eprint/6059/ Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan Yahaya, Azizi Abdul Razak, Syazwani L Education (General) ABSTRAK: Kajian deskriptif ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara gaya pembelajaran pelajar dan kaedah pengajaran guru yang diamalkan terhadap pencapaian mata pelajaran PKA di tiga buah Sekolah Menengah Teknik di Negeri Sembilan. Responden kajian melibatkan 180 orang pelajar dan borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Soal selidik ini mengandungi dua bahagian iaitu Bahagian A tujuh soalan berkaitan dengan Latar Belakang Responden dan Bahagian B mengandungi 36 item berkaitan dengan tiga jenis gaya pembelajaran dan dua jenis kaedah pengajaran. Nilai Alpha keseluruhan bagi soalan di dalam soal selidik ialah 0.844 dan menunjukkan kebolehpercayaan soalan yang tinggi. Data dianalisis menggunakan perisisian SPSS 15 iaitu Statistical Package for the Social Science yang digunakan bagi mendapatkan frekuensi, peratus, dan min yang kemudian akan ditunjukkan dalam bentuk jadual. Dapatan kajian yang diperolehi menunjukkan gaya pembelajaran auditori adalah gaya pembelajaran yang paling dominan yang diamalkan oleh responden manakala kaedah demonstrasi merupakan kaedah pengajaran yang paling dominan diamalkan oleh guru. Dalam kajian ini, didapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran visual dan kinestetik dengan pencapaian mata pelajaran PKA manakala terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran auditori dengan pencapaian mata pelajaran PKA. Bagi analisis hubungan antara kaedah pengajaran dan gaya pembelajaran pula wujud hubungan yang signifikan di antara kedua-duanya. Kajian ini mencadangkan kajian lanjutan bagi melihat keberkesanan kaedah pengajaran guru yang perlu dilakukan untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat bagi mengatasi masalah pencapaian pelajar. ( 2008 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/6059/1/aziziyahwani.pdf Yahaya, Azizi and Abdul Razak, Syazwani (2008) Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan. Journal of Science & Mathematics Education . (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Yahaya, Azizi Abdul Razak, Syazwani Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan |
description |
ABSTRAK: Kajian deskriptif ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara gaya pembelajaran pelajar dan kaedah pengajaran guru yang diamalkan terhadap pencapaian mata pelajaran PKA di tiga buah Sekolah Menengah Teknik di Negeri Sembilan. Responden kajian melibatkan 180 orang pelajar dan borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Soal selidik ini mengandungi dua bahagian iaitu Bahagian A tujuh soalan berkaitan dengan Latar Belakang Responden dan Bahagian B mengandungi 36 item berkaitan dengan tiga jenis gaya pembelajaran dan dua jenis kaedah pengajaran. Nilai Alpha keseluruhan bagi soalan di dalam soal selidik ialah 0.844 dan menunjukkan kebolehpercayaan soalan yang tinggi. Data dianalisis menggunakan perisisian SPSS 15 iaitu Statistical Package for the Social Science yang digunakan bagi mendapatkan frekuensi, peratus, dan min yang kemudian akan ditunjukkan dalam bentuk jadual. Dapatan kajian yang diperolehi menunjukkan gaya pembelajaran auditori adalah gaya pembelajaran yang paling dominan yang diamalkan oleh responden manakala kaedah demonstrasi merupakan kaedah pengajaran yang paling dominan diamalkan oleh guru. Dalam kajian ini, didapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran visual dan kinestetik dengan pencapaian mata pelajaran PKA manakala terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran auditori dengan pencapaian mata pelajaran PKA. Bagi analisis hubungan antara kaedah pengajaran dan gaya pembelajaran pula wujud hubungan yang signifikan di antara kedua-duanya. Kajian ini mencadangkan kajian lanjutan bagi melihat keberkesanan kaedah pengajaran guru yang perlu dilakukan untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat bagi mengatasi masalah pencapaian pelajar.
( |
format |
Article |
author |
Yahaya, Azizi Abdul Razak, Syazwani |
author_facet |
Yahaya, Azizi Abdul Razak, Syazwani |
author_sort |
Yahaya, Azizi |
title |
Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
|
title_short |
Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
|
title_full |
Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
|
title_fullStr |
Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
|
title_full_unstemmed |
Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
|
title_sort |
hubungan antara gaya pembelajaran dan kaedah pengajaran pencapaian mata pelajaran pengajian kejuruteraan awam di sekolah menengah teknik negeri sembilan |
publishDate |
2008 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/6059/1/aziziyahwani.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/6059/ |
_version_ |
1643644466518556672 |