Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan

ABSTRAK: Kajian deskriptif ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara gaya pembelajaran pelajar dan kaedah pengajaran guru yang diamalkan terhadap pencapaian mata pelajaran PKA di tiga buah Sekolah Menengah Teknik di Negeri Sembilan. Responden kajian melibatkan 180 orang pelajar dan borang soal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yahaya, Azizi, Abdul Razak, Syazwani
Format: Article
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6059/1/aziziyahwani.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6059/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.6059
record_format eprints
spelling my.utm.60592017-02-08T04:14:44Z http://eprints.utm.my/id/eprint/6059/ Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan Yahaya, Azizi Abdul Razak, Syazwani L Education (General) ABSTRAK: Kajian deskriptif ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara gaya pembelajaran pelajar dan kaedah pengajaran guru yang diamalkan terhadap pencapaian mata pelajaran PKA di tiga buah Sekolah Menengah Teknik di Negeri Sembilan. Responden kajian melibatkan 180 orang pelajar dan borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Soal selidik ini mengandungi dua bahagian iaitu Bahagian A tujuh soalan berkaitan dengan Latar Belakang Responden dan Bahagian B mengandungi 36 item berkaitan dengan tiga jenis gaya pembelajaran dan dua jenis kaedah pengajaran. Nilai Alpha keseluruhan bagi soalan di dalam soal selidik ialah 0.844 dan menunjukkan kebolehpercayaan soalan yang tinggi. Data dianalisis menggunakan perisisian SPSS 15 iaitu Statistical Package for the Social Science yang digunakan bagi mendapatkan frekuensi, peratus, dan min yang kemudian akan ditunjukkan dalam bentuk jadual. Dapatan kajian yang diperolehi menunjukkan gaya pembelajaran auditori adalah gaya pembelajaran yang paling dominan yang diamalkan oleh responden manakala kaedah demonstrasi merupakan kaedah pengajaran yang paling dominan diamalkan oleh guru. Dalam kajian ini, didapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran visual dan kinestetik dengan pencapaian mata pelajaran PKA manakala terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran auditori dengan pencapaian mata pelajaran PKA. Bagi analisis hubungan antara kaedah pengajaran dan gaya pembelajaran pula wujud hubungan yang signifikan di antara kedua-duanya. Kajian ini mencadangkan kajian lanjutan bagi melihat keberkesanan kaedah pengajaran guru yang perlu dilakukan untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat bagi mengatasi masalah pencapaian pelajar. ( 2008 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/6059/1/aziziyahwani.pdf Yahaya, Azizi and Abdul Razak, Syazwani (2008) Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan. Journal of Science & Mathematics Education . (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Yahaya, Azizi
Abdul Razak, Syazwani
Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
description ABSTRAK: Kajian deskriptif ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara gaya pembelajaran pelajar dan kaedah pengajaran guru yang diamalkan terhadap pencapaian mata pelajaran PKA di tiga buah Sekolah Menengah Teknik di Negeri Sembilan. Responden kajian melibatkan 180 orang pelajar dan borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Soal selidik ini mengandungi dua bahagian iaitu Bahagian A tujuh soalan berkaitan dengan Latar Belakang Responden dan Bahagian B mengandungi 36 item berkaitan dengan tiga jenis gaya pembelajaran dan dua jenis kaedah pengajaran. Nilai Alpha keseluruhan bagi soalan di dalam soal selidik ialah 0.844 dan menunjukkan kebolehpercayaan soalan yang tinggi. Data dianalisis menggunakan perisisian SPSS 15 iaitu Statistical Package for the Social Science yang digunakan bagi mendapatkan frekuensi, peratus, dan min yang kemudian akan ditunjukkan dalam bentuk jadual. Dapatan kajian yang diperolehi menunjukkan gaya pembelajaran auditori adalah gaya pembelajaran yang paling dominan yang diamalkan oleh responden manakala kaedah demonstrasi merupakan kaedah pengajaran yang paling dominan diamalkan oleh guru. Dalam kajian ini, didapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran visual dan kinestetik dengan pencapaian mata pelajaran PKA manakala terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran auditori dengan pencapaian mata pelajaran PKA. Bagi analisis hubungan antara kaedah pengajaran dan gaya pembelajaran pula wujud hubungan yang signifikan di antara kedua-duanya. Kajian ini mencadangkan kajian lanjutan bagi melihat keberkesanan kaedah pengajaran guru yang perlu dilakukan untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat bagi mengatasi masalah pencapaian pelajar. (
format Article
author Yahaya, Azizi
Abdul Razak, Syazwani
author_facet Yahaya, Azizi
Abdul Razak, Syazwani
author_sort Yahaya, Azizi
title Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_short Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_full Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_fullStr Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_full_unstemmed Hubungan Antara Gaya Pembelajaran Dan Kaedah Pengajaran Pencapaian Mata Pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam Di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_sort hubungan antara gaya pembelajaran dan kaedah pengajaran pencapaian mata pelajaran pengajian kejuruteraan awam di sekolah menengah teknik negeri sembilan
publishDate 2008
url http://eprints.utm.my/id/eprint/6059/1/aziziyahwani.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6059/
_version_ 1643644466518556672