Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri. Pengajaran secara inkuiri ini menerapkan pernyataan dari ayat Al-Quran dan unsur sejarah matematik Islam. Kajian ini juga turut dibina untuk mengkaji kesesuaian Modul Pengajaran Quranic P...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/61197/1/NorHasnizaIbrahim2014_ModulPengajaranQuranicPenaakulanMatematik.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/61197/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.61197 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.611972017-03-22T00:33:59Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61197/ Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri Saimi, Najiha Ibrahim, Nor Hasniza Surif, Johari Abdullah, Abdul Halim L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri. Pengajaran secara inkuiri ini menerapkan pernyataan dari ayat Al-Quran dan unsur sejarah matematik Islam. Kajian ini juga turut dibina untuk mengkaji kesesuaian Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik terhadap pembelajaran dan pengajaran. Untuk mencapai tujuan tersebut, seramai lapan orang guru matematik sekolah menengah di daerah Johor dan pensyarah pendidikan matematik fakulti pendidikan Universiti Teknologi Malaysia dipilih sebagai responden kajian. Alat kajian yang digunakan untuk mengukur tahap kesesuaian modul dinamakan Borang Penilaian Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik. Ia mengandungi 40 item berbentuk skala Likert dan lima soalan penilaian umum. Analisis statistik deskriptif telah digunakan dalam menganalisis data iaitu nilai min dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan sebahagian besar guru memberikan pandangan positif bahawa modul dapat meningkatkan nilai keislaman dan pengetahuan sejarah Islam dalam diri pelajar. Secara keseluruhannya, tahap kesesuaian Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik adalah tinggi. Dapatan kajian juga mendapati modul ini dapat membantu mengatasi kesukaran pelajar dalam memahami konsep Hujah di dalam topik Penaakulan Matematik. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa cadangan kajian lanjutan turut dikemukakan untuk tujuan penambahbaikan. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61197/1/NorHasnizaIbrahim2014_ModulPengajaranQuranicPenaakulanMatematik.pdf Saimi, Najiha and Ibrahim, Nor Hasniza and Surif, Johari and Abdullah, Abdul Halim (2014) Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri. In: Prosiding Konvensyen Antarabangsa Jiwa Pendidik 2014, 11-13 August, 2014, Skudai, Johor. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Saimi, Najiha Ibrahim, Nor Hasniza Surif, Johari Abdullah, Abdul Halim Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri |
description |
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri. Pengajaran secara inkuiri ini menerapkan pernyataan dari ayat Al-Quran dan unsur sejarah matematik Islam. Kajian ini juga turut dibina untuk mengkaji kesesuaian Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik terhadap pembelajaran dan pengajaran. Untuk mencapai tujuan tersebut, seramai lapan orang guru matematik sekolah menengah di daerah Johor dan pensyarah pendidikan matematik fakulti pendidikan Universiti Teknologi Malaysia dipilih sebagai responden kajian. Alat kajian yang digunakan untuk mengukur tahap kesesuaian modul dinamakan Borang Penilaian Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik. Ia mengandungi 40 item berbentuk skala Likert dan lima soalan penilaian umum. Analisis statistik deskriptif telah digunakan dalam menganalisis data iaitu nilai min dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan sebahagian besar guru memberikan pandangan positif bahawa modul dapat meningkatkan nilai keislaman dan pengetahuan sejarah Islam dalam diri pelajar. Secara keseluruhannya, tahap kesesuaian Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik adalah tinggi. Dapatan kajian juga mendapati modul ini dapat membantu mengatasi kesukaran pelajar dalam memahami konsep Hujah di dalam topik Penaakulan Matematik. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa cadangan kajian lanjutan turut dikemukakan untuk tujuan penambahbaikan. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Saimi, Najiha Ibrahim, Nor Hasniza Surif, Johari Abdullah, Abdul Halim |
author_facet |
Saimi, Najiha Ibrahim, Nor Hasniza Surif, Johari Abdullah, Abdul Halim |
author_sort |
Saimi, Najiha |
title |
Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri |
title_short |
Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri |
title_full |
Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri |
title_fullStr |
Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri |
title_full_unstemmed |
Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri |
title_sort |
modul pengajaran quranic penaakulan matematik berasaskan kaedah inkuiri |
publishDate |
2014 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/61197/1/NorHasnizaIbrahim2014_ModulPengajaranQuranicPenaakulanMatematik.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/61197/ |
_version_ |
1643655099230191616 |