Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri

Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri. Pengajaran secara inkuiri ini menerapkan pernyataan dari ayat Al-Quran dan unsur sejarah matematik Islam. Kajian ini juga turut dibina untuk mengkaji kesesuaian Modul Pengajaran Quranic P...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Saimi, Najiha, Ibrahim, Nor Hasniza, Surif, Johari, Abdullah, Abdul Halim
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/61197/1/NorHasnizaIbrahim2014_ModulPengajaranQuranicPenaakulanMatematik.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61197/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.61197
record_format eprints
spelling my.utm.611972017-03-22T00:33:59Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61197/ Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri Saimi, Najiha Ibrahim, Nor Hasniza Surif, Johari Abdullah, Abdul Halim L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri. Pengajaran secara inkuiri ini menerapkan pernyataan dari ayat Al-Quran dan unsur sejarah matematik Islam. Kajian ini juga turut dibina untuk mengkaji kesesuaian Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik terhadap pembelajaran dan pengajaran. Untuk mencapai tujuan tersebut, seramai lapan orang guru matematik sekolah menengah di daerah Johor dan pensyarah pendidikan matematik fakulti pendidikan Universiti Teknologi Malaysia dipilih sebagai responden kajian. Alat kajian yang digunakan untuk mengukur tahap kesesuaian modul dinamakan Borang Penilaian Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik. Ia mengandungi 40 item berbentuk skala Likert dan lima soalan penilaian umum. Analisis statistik deskriptif telah digunakan dalam menganalisis data iaitu nilai min dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan sebahagian besar guru memberikan pandangan positif bahawa modul dapat meningkatkan nilai keislaman dan pengetahuan sejarah Islam dalam diri pelajar. Secara keseluruhannya, tahap kesesuaian Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik adalah tinggi. Dapatan kajian juga mendapati modul ini dapat membantu mengatasi kesukaran pelajar dalam memahami konsep Hujah di dalam topik Penaakulan Matematik. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa cadangan kajian lanjutan turut dikemukakan untuk tujuan penambahbaikan. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61197/1/NorHasnizaIbrahim2014_ModulPengajaranQuranicPenaakulanMatematik.pdf Saimi, Najiha and Ibrahim, Nor Hasniza and Surif, Johari and Abdullah, Abdul Halim (2014) Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri. In: Prosiding Konvensyen Antarabangsa Jiwa Pendidik 2014, 11-13 August, 2014, Skudai, Johor.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Saimi, Najiha
Ibrahim, Nor Hasniza
Surif, Johari
Abdullah, Abdul Halim
Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri
description Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri. Pengajaran secara inkuiri ini menerapkan pernyataan dari ayat Al-Quran dan unsur sejarah matematik Islam. Kajian ini juga turut dibina untuk mengkaji kesesuaian Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik terhadap pembelajaran dan pengajaran. Untuk mencapai tujuan tersebut, seramai lapan orang guru matematik sekolah menengah di daerah Johor dan pensyarah pendidikan matematik fakulti pendidikan Universiti Teknologi Malaysia dipilih sebagai responden kajian. Alat kajian yang digunakan untuk mengukur tahap kesesuaian modul dinamakan Borang Penilaian Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik. Ia mengandungi 40 item berbentuk skala Likert dan lima soalan penilaian umum. Analisis statistik deskriptif telah digunakan dalam menganalisis data iaitu nilai min dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan sebahagian besar guru memberikan pandangan positif bahawa modul dapat meningkatkan nilai keislaman dan pengetahuan sejarah Islam dalam diri pelajar. Secara keseluruhannya, tahap kesesuaian Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik adalah tinggi. Dapatan kajian juga mendapati modul ini dapat membantu mengatasi kesukaran pelajar dalam memahami konsep Hujah di dalam topik Penaakulan Matematik. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa cadangan kajian lanjutan turut dikemukakan untuk tujuan penambahbaikan.
format Conference or Workshop Item
author Saimi, Najiha
Ibrahim, Nor Hasniza
Surif, Johari
Abdullah, Abdul Halim
author_facet Saimi, Najiha
Ibrahim, Nor Hasniza
Surif, Johari
Abdullah, Abdul Halim
author_sort Saimi, Najiha
title Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri
title_short Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri
title_full Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri
title_fullStr Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri
title_full_unstemmed Modul Pengajaran Quranic Penaakulan Matematik berasaskan kaedah inkuiri
title_sort modul pengajaran quranic penaakulan matematik berasaskan kaedah inkuiri
publishDate 2014
url http://eprints.utm.my/id/eprint/61197/1/NorHasnizaIbrahim2014_ModulPengajaranQuranicPenaakulanMatematik.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61197/
_version_ 1643655099230191616