Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik
Kemahiran Berfikir Kritis merupakan suatu kemahiran yang perlu dikuasai oleh pelajar dan telah pun diberikan penekanan sejak penggubalan semula Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) yang mana ianya dikenali sebagai Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK). Kemahiran berfikir kritis...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/7679/1/P48-Shahrom.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/7679/ http://www.ppsmj.com.my/seminar2008/html/kertaskerja41-50.htm#P48_ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.7679 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.76792017-09-30T07:30:29Z http://eprints.utm.my/id/eprint/7679/ Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik Kamrin, Sarimah Noordin, Shaharom L Education (General) Kemahiran Berfikir Kritis merupakan suatu kemahiran yang perlu dikuasai oleh pelajar dan telah pun diberikan penekanan sejak penggubalan semula Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) yang mana ianya dikenali sebagai Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK). Kemahiran berfikir kritis ini merupakan kemahiran yang penting dalam proses pembentukan ciriciri warga negara yang maju selaras dengan hasrat kerajaan menerusi Wawasan 2020. Seramai 269 orang pelajar terlibat dalam kajian ini yang terdiri daripada 116 orang pelajar lelaki dan 153 orang pelajar perempuan dari lima buah sekolah menengah di daerah Kulai. Pelajar yang terlibat dalam kajian ini berumur antara 16 tahun hingga 17 tahun. Alat kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah Watson Glaser Critical Thinking Appraisal-A (WGCTA-A) yang mengandungi 80 item. Reka bentuk kajian yang dijalankan berbentuk kajian tinjauan menggunakan soal selidik. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan statistik deskriptif iaitu min, sisihan lazim dan peratusan serta statistik inferensi iaitu ANOVA satu hala. Dapatan kajian secara keseluruhannya menunjukkan tidak terdapat perbezaan min Kemahiran Berfikir Kritis yang bererti dalam kalangan pelajar Sains tingkatan empat merentas etnik. Dapatan kajian ini memberikan implikasi bahawa proses P&P perlu memberikan penekanan kepada proses penerapan kemahiran berfikir agar pelajar dapat meningkatkan tahap penguasaan Kemahiran Berfikir Kritis mereka. 2008-10-11 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/7679/1/P48-Shahrom.pdf Kamrin, Sarimah and Noordin, Shaharom (2008) Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik. In: Seminar Kebangsaan Pendidikan Sains & Matematik 2008, 11 - 12 Oktober 2008, Universiti Teknologi Malaysia. http://www.ppsmj.com.my/seminar2008/html/kertaskerja41-50.htm#P48_ |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Kamrin, Sarimah Noordin, Shaharom Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik |
description |
Kemahiran Berfikir Kritis merupakan suatu kemahiran yang perlu dikuasai oleh pelajar dan telah pun diberikan penekanan sejak penggubalan semula Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) yang mana ianya dikenali sebagai Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK). Kemahiran berfikir kritis ini merupakan kemahiran yang penting dalam proses pembentukan ciriciri warga negara yang maju selaras dengan hasrat kerajaan menerusi Wawasan 2020. Seramai 269 orang pelajar terlibat dalam kajian ini yang terdiri daripada 116 orang pelajar lelaki dan 153 orang pelajar perempuan dari lima buah sekolah menengah di daerah Kulai. Pelajar yang terlibat dalam kajian ini berumur antara 16 tahun hingga 17 tahun. Alat kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah Watson Glaser Critical Thinking Appraisal-A (WGCTA-A) yang mengandungi 80 item. Reka bentuk kajian yang dijalankan berbentuk kajian tinjauan menggunakan soal selidik. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan statistik deskriptif iaitu min, sisihan lazim dan peratusan serta statistik inferensi iaitu ANOVA satu hala. Dapatan kajian secara keseluruhannya menunjukkan tidak terdapat perbezaan min Kemahiran Berfikir Kritis yang bererti dalam kalangan pelajar Sains tingkatan empat merentas etnik. Dapatan kajian ini memberikan implikasi bahawa proses P&P perlu memberikan penekanan kepada proses penerapan kemahiran berfikir agar pelajar dapat meningkatkan tahap penguasaan Kemahiran Berfikir Kritis mereka. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Kamrin, Sarimah Noordin, Shaharom |
author_facet |
Kamrin, Sarimah Noordin, Shaharom |
author_sort |
Kamrin, Sarimah |
title |
Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik |
title_short |
Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik |
title_full |
Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik |
title_fullStr |
Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik |
title_full_unstemmed |
Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik |
title_sort |
tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik |
publishDate |
2008 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/7679/1/P48-Shahrom.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/7679/ http://www.ppsmj.com.my/seminar2008/html/kertaskerja41-50.htm#P48_ |
_version_ |
1643644828720824320 |