Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia

Dalam usaha membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia, pengetahuan dan kemahiran pentaksiran seharusnya dipertingkatkan bagi membolehkan guru membantu proses pembelajaran secara berkesan. Sehubungan itu, tujuan kajian adalah membina dan mengesah instrumen - Ujian Literasi Pentaksiran (ULP) bagi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Talib, Rohaya, Abd. Ghafar, Mohd. Najib
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/7906/1/EDUPRES_%28F2%29_10.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7906/
http://www.academia.edu/3202821/Pembinaan_dan_pengesahan_instrumen_bagi_mengukur_tahap_literasi_pentaksiran_guru_sekolah_menengah_di_malaysia
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.7906
record_format eprints
spelling my.utm.79062017-10-20T05:48:27Z http://eprints.utm.my/id/eprint/7906/ Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia Talib, Rohaya Abd. Ghafar, Mohd. Najib L Education (General) Dalam usaha membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia, pengetahuan dan kemahiran pentaksiran seharusnya dipertingkatkan bagi membolehkan guru membantu proses pembelajaran secara berkesan. Sehubungan itu, tujuan kajian adalah membina dan mengesah instrumen - Ujian Literasi Pentaksiran (ULP) bagi mengukur kompetensi pengetahuan pentaksiran guru dari lima dimensi: (i) konsep pentaksiran, (ii) kaedah pengukuran, (iii) pengujian,(iv) penskoran dan penggredan dan (v) statistik dan pelaporan. ULP mengandungi 60 item aneka pilihan polikotomos berasaskan Kurikulum Pengukuran dan Penilaian Program Latihan Keguruan. Data ULP dianalisis menggunakan program Quest - gabungan pendekatan Classical Test Theory (CTT) dan Model Rasch dan penilaian item berpandukan indeks diskriminsi, threshold, Infit MeanSquare dan analisis distraktor. Indeks kebolehpercayaan (KR20) menunjukkan peningkatan dari .71(ULP-R1) kepada.85 (ULP-R2). Hasil kajian mendapati ULP mempunyai ciri-ciri psikometriks yang baik dan diterima dalam kajian pembinaan instrumen. Justeru, kajian telah dapat mengenalpasti tahap literasi pentaksiran guru-guru sekolah menengah di Malaysia dan norm berdasarkan faktor jantina, jawatan, pengalaman mengajar dan bidang mata pelajaran. 2008-11-25 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/7906/1/EDUPRES_%28F2%29_10.pdf Talib, Rohaya and Abd. Ghafar, Mohd. Najib (2008) Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia. In: Seminar Penyelidikan Pendidikan Pasca Ijazah 2008, 25-27 November 2008, Universiti Teknologi Malaysia. http://www.academia.edu/3202821/Pembinaan_dan_pengesahan_instrumen_bagi_mengukur_tahap_literasi_pentaksiran_guru_sekolah_menengah_di_malaysia
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Talib, Rohaya
Abd. Ghafar, Mohd. Najib
Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia
description Dalam usaha membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia, pengetahuan dan kemahiran pentaksiran seharusnya dipertingkatkan bagi membolehkan guru membantu proses pembelajaran secara berkesan. Sehubungan itu, tujuan kajian adalah membina dan mengesah instrumen - Ujian Literasi Pentaksiran (ULP) bagi mengukur kompetensi pengetahuan pentaksiran guru dari lima dimensi: (i) konsep pentaksiran, (ii) kaedah pengukuran, (iii) pengujian,(iv) penskoran dan penggredan dan (v) statistik dan pelaporan. ULP mengandungi 60 item aneka pilihan polikotomos berasaskan Kurikulum Pengukuran dan Penilaian Program Latihan Keguruan. Data ULP dianalisis menggunakan program Quest - gabungan pendekatan Classical Test Theory (CTT) dan Model Rasch dan penilaian item berpandukan indeks diskriminsi, threshold, Infit MeanSquare dan analisis distraktor. Indeks kebolehpercayaan (KR20) menunjukkan peningkatan dari .71(ULP-R1) kepada.85 (ULP-R2). Hasil kajian mendapati ULP mempunyai ciri-ciri psikometriks yang baik dan diterima dalam kajian pembinaan instrumen. Justeru, kajian telah dapat mengenalpasti tahap literasi pentaksiran guru-guru sekolah menengah di Malaysia dan norm berdasarkan faktor jantina, jawatan, pengalaman mengajar dan bidang mata pelajaran.
format Conference or Workshop Item
author Talib, Rohaya
Abd. Ghafar, Mohd. Najib
author_facet Talib, Rohaya
Abd. Ghafar, Mohd. Najib
author_sort Talib, Rohaya
title Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia
title_short Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia
title_full Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia
title_fullStr Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia
title_full_unstemmed Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia
title_sort pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia
publishDate 2008
url http://eprints.utm.my/id/eprint/7906/1/EDUPRES_%28F2%29_10.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7906/
http://www.academia.edu/3202821/Pembinaan_dan_pengesahan_instrumen_bagi_mengukur_tahap_literasi_pentaksiran_guru_sekolah_menengah_di_malaysia
_version_ 1643644880006676480