Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia
Dalam usaha membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia, pengetahuan dan kemahiran pentaksiran seharusnya dipertingkatkan bagi membolehkan guru membantu proses pembelajaran secara berkesan. Sehubungan itu, tujuan kajian adalah membina dan mengesah instrumen - Ujian Literasi Pentaksiran (ULP) bagi...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/7906/1/EDUPRES_%28F2%29_10.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/7906/ http://www.academia.edu/3202821/Pembinaan_dan_pengesahan_instrumen_bagi_mengukur_tahap_literasi_pentaksiran_guru_sekolah_menengah_di_malaysia |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Malaysia |
Language: | English |
id |
my.utm.7906 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.79062017-10-20T05:48:27Z http://eprints.utm.my/id/eprint/7906/ Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia Talib, Rohaya Abd. Ghafar, Mohd. Najib L Education (General) Dalam usaha membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia, pengetahuan dan kemahiran pentaksiran seharusnya dipertingkatkan bagi membolehkan guru membantu proses pembelajaran secara berkesan. Sehubungan itu, tujuan kajian adalah membina dan mengesah instrumen - Ujian Literasi Pentaksiran (ULP) bagi mengukur kompetensi pengetahuan pentaksiran guru dari lima dimensi: (i) konsep pentaksiran, (ii) kaedah pengukuran, (iii) pengujian,(iv) penskoran dan penggredan dan (v) statistik dan pelaporan. ULP mengandungi 60 item aneka pilihan polikotomos berasaskan Kurikulum Pengukuran dan Penilaian Program Latihan Keguruan. Data ULP dianalisis menggunakan program Quest - gabungan pendekatan Classical Test Theory (CTT) dan Model Rasch dan penilaian item berpandukan indeks diskriminsi, threshold, Infit MeanSquare dan analisis distraktor. Indeks kebolehpercayaan (KR20) menunjukkan peningkatan dari .71(ULP-R1) kepada.85 (ULP-R2). Hasil kajian mendapati ULP mempunyai ciri-ciri psikometriks yang baik dan diterima dalam kajian pembinaan instrumen. Justeru, kajian telah dapat mengenalpasti tahap literasi pentaksiran guru-guru sekolah menengah di Malaysia dan norm berdasarkan faktor jantina, jawatan, pengalaman mengajar dan bidang mata pelajaran. 2008-11-25 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/7906/1/EDUPRES_%28F2%29_10.pdf Talib, Rohaya and Abd. Ghafar, Mohd. Najib (2008) Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia. In: Seminar Penyelidikan Pendidikan Pasca Ijazah 2008, 25-27 November 2008, Universiti Teknologi Malaysia. http://www.academia.edu/3202821/Pembinaan_dan_pengesahan_instrumen_bagi_mengukur_tahap_literasi_pentaksiran_guru_sekolah_menengah_di_malaysia |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Talib, Rohaya Abd. Ghafar, Mohd. Najib Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia |
description |
Dalam usaha membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia, pengetahuan dan kemahiran pentaksiran seharusnya dipertingkatkan bagi membolehkan guru membantu proses pembelajaran secara berkesan. Sehubungan itu, tujuan kajian adalah membina dan mengesah instrumen - Ujian Literasi Pentaksiran (ULP) bagi mengukur kompetensi pengetahuan pentaksiran guru dari lima dimensi: (i) konsep pentaksiran, (ii) kaedah pengukuran, (iii) pengujian,(iv) penskoran dan penggredan dan (v) statistik dan pelaporan. ULP mengandungi 60 item aneka pilihan polikotomos berasaskan Kurikulum Pengukuran dan Penilaian Program Latihan Keguruan. Data ULP dianalisis menggunakan program Quest - gabungan pendekatan Classical Test Theory (CTT) dan Model Rasch dan penilaian item berpandukan indeks diskriminsi, threshold, Infit MeanSquare dan analisis distraktor. Indeks kebolehpercayaan (KR20) menunjukkan peningkatan dari .71(ULP-R1) kepada.85 (ULP-R2). Hasil kajian mendapati ULP mempunyai ciri-ciri psikometriks yang baik dan diterima dalam kajian pembinaan instrumen. Justeru, kajian telah dapat mengenalpasti tahap literasi pentaksiran guru-guru sekolah menengah di Malaysia dan norm berdasarkan faktor jantina, jawatan, pengalaman mengajar dan bidang mata pelajaran. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Talib, Rohaya Abd. Ghafar, Mohd. Najib |
author_facet |
Talib, Rohaya Abd. Ghafar, Mohd. Najib |
author_sort |
Talib, Rohaya |
title |
Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia |
title_short |
Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia |
title_full |
Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia |
title_fullStr |
Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia |
title_full_unstemmed |
Pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia |
title_sort |
pembinaan dan pengesahan instrumen bagi mengukur tahap literasi pentaksiran guru sekolah menengah di malaysia |
publishDate |
2008 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/7906/1/EDUPRES_%28F2%29_10.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/7906/ http://www.academia.edu/3202821/Pembinaan_dan_pengesahan_instrumen_bagi_mengukur_tahap_literasi_pentaksiran_guru_sekolah_menengah_di_malaysia |
_version_ |
1643644880006676480 |