Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia

Dalam keghairahan membangunkan sistem pendidikan yang bertaraf dunia, berbagai perubahan dan penambahbaikkan dilakukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bagi memantapkan sistem pelajaran di negara ini. Kerancakkan meneroka dan merencana bagi memantapkan sistem pendidikan yang sedia ada pastinya ak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Aris, Mazlan, Abd. Ghani, Faizah, Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/7907/1/EDUPRES_%28F2%29_11.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7907/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.7907
record_format eprints
spelling my.utm.79072017-08-29T03:17:41Z http://eprints.utm.my/id/eprint/7907/ Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia Aris, Mazlan Abd. Ghani, Faizah Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq L Education (General) Dalam keghairahan membangunkan sistem pendidikan yang bertaraf dunia, berbagai perubahan dan penambahbaikkan dilakukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bagi memantapkan sistem pelajaran di negara ini. Kerancakkan meneroka dan merencana bagi memantapkan sistem pendidikan yang sedia ada pastinya akan membawa bersama kesan langsung dan tidak langsung kepada penggerak utama dunia pendidikan iaitu golongan guru. Aspek positif akan dapat memberikan semangat kepada guru. Aspek negatif pula akan membawa kepada wujudnya fenomena negatif kepada guru itu sendiri. Keadaan ini pastinya akan menyumbang kepada kegusaran kesihatan mental terutamanya stres di kalangan guru. Rentetan dari fenomena ini maka penulis cuba melihat tentang bagaimana stres kehidupan mempengaruhi keadaan kesejahteraann diri guru. Walau pun banyak kajian yang dilakukan tentang stres tetapi hanya lebih memberi fokus kepada stres pekerjaan guru sahaja. Kesejahteraan kehidupan keseluruhan peribadi guru jarang dikaji. Berdasarkan keadaan ini maka pengkaji akan melihat beberapa aspek elemen yang menyumbang kepada stres di kalangan guru. Aspek personaliti, persekitaran, pekerjaan, perhubungan, sosial, emosi, kognitif dan spiritual pastinya akan merangsang wujudnya punca stres kehidupan seorang guru. Kerangka konsep ini akan memperjelaskan tentang fenomena stres dari aspek tahap, punca, simptom dan kemahiran mengawal stres bagi dijadikan asas pembentukan satu model untuk mengesan dan mengawal stres di kalangan guru di Malaysia. 2008-11-25 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/7907/1/EDUPRES_%28F2%29_11.pdf Aris, Mazlan and Abd. Ghani, Faizah and Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq (2008) Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia. In: Seminar Penyelidikan Pendidikan Pasca Ijazah 2008, 25-27 November 2008, Universiti Teknologi Malaysia.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Aris, Mazlan
Abd. Ghani, Faizah
Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia
description Dalam keghairahan membangunkan sistem pendidikan yang bertaraf dunia, berbagai perubahan dan penambahbaikkan dilakukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bagi memantapkan sistem pelajaran di negara ini. Kerancakkan meneroka dan merencana bagi memantapkan sistem pendidikan yang sedia ada pastinya akan membawa bersama kesan langsung dan tidak langsung kepada penggerak utama dunia pendidikan iaitu golongan guru. Aspek positif akan dapat memberikan semangat kepada guru. Aspek negatif pula akan membawa kepada wujudnya fenomena negatif kepada guru itu sendiri. Keadaan ini pastinya akan menyumbang kepada kegusaran kesihatan mental terutamanya stres di kalangan guru. Rentetan dari fenomena ini maka penulis cuba melihat tentang bagaimana stres kehidupan mempengaruhi keadaan kesejahteraann diri guru. Walau pun banyak kajian yang dilakukan tentang stres tetapi hanya lebih memberi fokus kepada stres pekerjaan guru sahaja. Kesejahteraan kehidupan keseluruhan peribadi guru jarang dikaji. Berdasarkan keadaan ini maka pengkaji akan melihat beberapa aspek elemen yang menyumbang kepada stres di kalangan guru. Aspek personaliti, persekitaran, pekerjaan, perhubungan, sosial, emosi, kognitif dan spiritual pastinya akan merangsang wujudnya punca stres kehidupan seorang guru. Kerangka konsep ini akan memperjelaskan tentang fenomena stres dari aspek tahap, punca, simptom dan kemahiran mengawal stres bagi dijadikan asas pembentukan satu model untuk mengesan dan mengawal stres di kalangan guru di Malaysia.
format Conference or Workshop Item
author Aris, Mazlan
Abd. Ghani, Faizah
Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
author_facet Aris, Mazlan
Abd. Ghani, Faizah
Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
author_sort Aris, Mazlan
title Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia
title_short Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia
title_full Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia
title_fullStr Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia
title_full_unstemmed Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia
title_sort model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di malaysia
publishDate 2008
url http://eprints.utm.my/id/eprint/7907/1/EDUPRES_%28F2%29_11.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7907/
_version_ 1643644880300277760