Realiti maya dalam pendidikan sains: Potensi dan implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran sel haiwan
Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan potensi dan aplikasi sistem pembelajaran baru yang dibina dengan menggunakan teknologi realiti maya. Teknologi realiti maya adalah satu teknologi baru yang amat berpotensi untuk digunakan secara meluas dalam pengajaran dan pembelajaran. Potensi realiti...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/1533/1/REALITI_MAYA_DALAM_PENDIDIKAN_SAINS.pdf http://repo.uum.edu.my/1533/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.1533 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.15332010-11-28T09:02:16Z http://repo.uum.edu.my/1533/ Realiti maya dalam pendidikan sains: Potensi dan implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran sel haiwan Soid, Che Soh Umar, Irfan Naufal LB Theory and practice of education Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan potensi dan aplikasi sistem pembelajaran baru yang dibina dengan menggunakan teknologi realiti maya. Teknologi realiti maya adalah satu teknologi baru yang amat berpotensi untuk digunakan secara meluas dalam pengajaran dan pembelajaran. Potensi realiti maya termasuklah keupayaan untuk mempersembahkan bahan pembelajaran dalam bentuk tiga dimensi (3D), menyokong pembelajaran dalam konteks pandangan orang pertama (first person perspective), visualisasi konsep yang abstrak, menyokong persembahan bahan pembelajaran dalam pelbagai dimensi, menyokong pembelajaran aktif dan menyokong pembelajaran penerokaan. Namun demikian sebagaimana teknologi instruksional yang lain, realiti maya bukanlah satu ubat yang sesuai digunakan dalam semua situasi pembelajaran. Dalam kertas kerja ini, cadangan dibuat untuk menerapkan penggunaan realiti maya dalam pembelajaran sains. Satu prototaip perisian instruksional berasaskan realiti maya telah dibangunkan dan dinilai di kalangan guru pelatih sains. Hasil daripada penilaian mendapati bahawa responden berpandangan positif terhadap penggunaan teknologi realiti maya dalam pembelejaran sains. 2007 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/1533/1/REALITI_MAYA_DALAM_PENDIDIKAN_SAINS.pdf Soid, Che Soh and Umar, Irfan Naufal (2007) Realiti maya dalam pendidikan sains: Potensi dan implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran sel haiwan. In: The 5th ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL 5), 18-19 August 2007, Legend Hotel, Kuala Lumpur. (Unpublished) |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Soid, Che Soh Umar, Irfan Naufal Realiti maya dalam pendidikan sains: Potensi dan implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran sel haiwan |
description |
Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan potensi dan aplikasi sistem pembelajaran baru yang dibina dengan menggunakan teknologi realiti maya. Teknologi realiti maya adalah satu teknologi baru yang amat berpotensi untuk digunakan secara meluas dalam pengajaran dan pembelajaran. Potensi realiti maya termasuklah keupayaan untuk mempersembahkan bahan pembelajaran dalam bentuk tiga dimensi (3D), menyokong pembelajaran dalam konteks pandangan orang pertama (first person perspective), visualisasi konsep yang abstrak, menyokong persembahan bahan
pembelajaran dalam pelbagai dimensi, menyokong pembelajaran aktif dan menyokong pembelajaran penerokaan. Namun demikian sebagaimana teknologi instruksional yang lain, realiti maya bukanlah satu ubat yang sesuai digunakan dalam semua situasi
pembelajaran. Dalam kertas kerja ini, cadangan dibuat untuk menerapkan penggunaan realiti maya dalam pembelajaran sains. Satu prototaip perisian instruksional berasaskan
realiti maya telah dibangunkan dan dinilai di kalangan guru pelatih sains. Hasil daripada penilaian mendapati bahawa responden berpandangan positif terhadap penggunaan teknologi realiti maya dalam pembelejaran sains. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Soid, Che Soh Umar, Irfan Naufal |
author_facet |
Soid, Che Soh Umar, Irfan Naufal |
author_sort |
Soid, Che Soh |
title |
Realiti maya dalam pendidikan sains: Potensi dan implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran sel haiwan |
title_short |
Realiti maya dalam pendidikan sains: Potensi dan implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran sel haiwan |
title_full |
Realiti maya dalam pendidikan sains: Potensi dan implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran sel haiwan |
title_fullStr |
Realiti maya dalam pendidikan sains: Potensi dan implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran sel haiwan |
title_full_unstemmed |
Realiti maya dalam pendidikan sains: Potensi dan implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran sel haiwan |
title_sort |
realiti maya dalam pendidikan sains: potensi dan implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran sel haiwan |
publishDate |
2007 |
url |
http://repo.uum.edu.my/1533/1/REALITI_MAYA_DALAM_PENDIDIKAN_SAINS.pdf http://repo.uum.edu.my/1533/ |
_version_ |
1644277999971860480 |