Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah
Kajian ini adalah untuk mengenalpasti profil peniaga belia dan maklumat perniagaan mereka yang berniaga di Pasar Malam Changlun, Kedah. Penyertaan belia sangatlah penting untuk membangunkan sektor ekonomi negara pada masa kini dan hadapan dan mereka merupakan salah satu penyumbang kepada perkembanga...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Academia Industry Networks
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28542/1/BISTEC%2015%202021%20171-187.pdf https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28542/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.28542 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.285422022-02-08T11:24:35Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28542/ Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah Syed Ibrahim, Sharifah Sofiah 'Atiqah Yusof, Mohamad Yuszaini HF Commerce Kajian ini adalah untuk mengenalpasti profil peniaga belia dan maklumat perniagaan mereka yang berniaga di Pasar Malam Changlun, Kedah. Penyertaan belia sangatlah penting untuk membangunkan sektor ekonomi negara pada masa kini dan hadapan dan mereka merupakan salah satu penyumbang kepada perkembangan Industri Kecil dan Sederhana negara. Metodologi kajian menggunakan data deskriptif dan bentuk persampelan bertujuan. 86 orang responden dipilih dari populasi seramai 110 orang peniaga dalam kategori belia (18-40 tahun) yang mendaftar di Bahagian Pendaftaran Perniagaan di Majlis Daerah Kubang Pasu, Kedah. Antara hasil kajian yang dikenalpasti ialah kebanyakan belia yang melibatkan diri dengan peniagaan pasar malam di Pekan Changlun adalah berumur antara 30 - 35 tahun dan kebanyakan mereka berniaga makanan atau minuman. Dicadangkan agar program kemahiran perniagaan disebarluaskan lagi untuk belia lebih-lebih lagi belia di luar bandar. Begitu juga program motivasi dan kemahiran diri peniaga belia ini harus di laksanakan dengan lebih gigih agar sektor perniagaan tidak formal ini dapat meningkatkan ekonomi dan kualiti hidup keluarga di luar bandar. Belia yang merupakan aset penting negara harus ditingkatkan kemahiran perniagaan mereka agar selaras dengan Dasar Keusahawanan Nasional. Academia Industry Networks 2021 Article PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28542/1/BISTEC%2015%202021%20171-187.pdf Syed Ibrahim, Sharifah Sofiah 'Atiqah and Yusof, Mohamad Yuszaini (2021) Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah. 2nd International Conference on Business, Technology, Tourism, Education, Engineering, Culture and Social Science 2021 (15). pp. 171-187. ISSN eISBN: 978-967-2963-18-9 |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutional Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
HF Commerce |
spellingShingle |
HF Commerce Syed Ibrahim, Sharifah Sofiah 'Atiqah Yusof, Mohamad Yuszaini Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah |
description |
Kajian ini adalah untuk mengenalpasti profil peniaga belia dan maklumat perniagaan mereka yang berniaga di Pasar Malam Changlun, Kedah. Penyertaan belia sangatlah penting untuk membangunkan sektor ekonomi negara pada masa kini dan hadapan dan mereka merupakan salah satu penyumbang kepada perkembangan Industri Kecil dan Sederhana negara. Metodologi kajian menggunakan data deskriptif dan bentuk persampelan bertujuan. 86 orang responden dipilih dari populasi seramai 110 orang peniaga dalam kategori belia (18-40 tahun) yang mendaftar di Bahagian Pendaftaran Perniagaan di Majlis Daerah Kubang Pasu, Kedah. Antara hasil kajian yang dikenalpasti ialah kebanyakan belia yang melibatkan diri dengan peniagaan pasar malam di Pekan Changlun adalah berumur antara 30 - 35 tahun dan kebanyakan mereka berniaga makanan atau minuman. Dicadangkan agar program kemahiran perniagaan disebarluaskan lagi untuk belia lebih-lebih lagi belia di luar bandar. Begitu juga program motivasi dan kemahiran diri peniaga belia ini harus di laksanakan dengan lebih gigih agar sektor perniagaan tidak formal ini dapat meningkatkan ekonomi dan kualiti hidup keluarga di luar bandar. Belia yang merupakan aset penting negara harus ditingkatkan kemahiran perniagaan mereka agar selaras dengan Dasar Keusahawanan Nasional. |
format |
Article |
author |
Syed Ibrahim, Sharifah Sofiah 'Atiqah Yusof, Mohamad Yuszaini |
author_facet |
Syed Ibrahim, Sharifah Sofiah 'Atiqah Yusof, Mohamad Yuszaini |
author_sort |
Syed Ibrahim, Sharifah Sofiah 'Atiqah |
title |
Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah |
title_short |
Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah |
title_full |
Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah |
title_fullStr |
Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah |
title_full_unstemmed |
Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah |
title_sort |
profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di pekan changlun, kedah |
publisher |
Academia Industry Networks |
publishDate |
2021 |
url |
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28542/1/BISTEC%2015%202021%20171-187.pdf https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28542/ |
_version_ |
1725975211384242176 |