Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah

Kajian ini adalah untuk mengenalpasti profil peniaga belia dan maklumat perniagaan mereka yang berniaga di Pasar Malam Changlun, Kedah. Penyertaan belia sangatlah penting untuk membangunkan sektor ekonomi negara pada masa kini dan hadapan dan mereka merupakan salah satu penyumbang kepada perkembanga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Syed Ibrahim, Sharifah Sofiah 'Atiqah, Yusof, Mohamad Yuszaini
Format: Article
Language:English
Published: Academia Industry Networks 2021
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28542/1/BISTEC%2015%202021%20171-187.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28542/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.28542
record_format eprints
spelling my.uum.repo.285422022-02-08T11:24:35Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28542/ Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah Syed Ibrahim, Sharifah Sofiah 'Atiqah Yusof, Mohamad Yuszaini HF Commerce Kajian ini adalah untuk mengenalpasti profil peniaga belia dan maklumat perniagaan mereka yang berniaga di Pasar Malam Changlun, Kedah. Penyertaan belia sangatlah penting untuk membangunkan sektor ekonomi negara pada masa kini dan hadapan dan mereka merupakan salah satu penyumbang kepada perkembangan Industri Kecil dan Sederhana negara. Metodologi kajian menggunakan data deskriptif dan bentuk persampelan bertujuan. 86 orang responden dipilih dari populasi seramai 110 orang peniaga dalam kategori belia (18-40 tahun) yang mendaftar di Bahagian Pendaftaran Perniagaan di Majlis Daerah Kubang Pasu, Kedah. Antara hasil kajian yang dikenalpasti ialah kebanyakan belia yang melibatkan diri dengan peniagaan pasar malam di Pekan Changlun adalah berumur antara 30 - 35 tahun dan kebanyakan mereka berniaga makanan atau minuman. Dicadangkan agar program kemahiran perniagaan disebarluaskan lagi untuk belia lebih-lebih lagi belia di luar bandar. Begitu juga program motivasi dan kemahiran diri peniaga belia ini harus di laksanakan dengan lebih gigih agar sektor perniagaan tidak formal ini dapat meningkatkan ekonomi dan kualiti hidup keluarga di luar bandar. Belia yang merupakan aset penting negara harus ditingkatkan kemahiran perniagaan mereka agar selaras dengan Dasar Keusahawanan Nasional. Academia Industry Networks 2021 Article PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28542/1/BISTEC%2015%202021%20171-187.pdf Syed Ibrahim, Sharifah Sofiah 'Atiqah and Yusof, Mohamad Yuszaini (2021) Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah. 2nd International Conference on Business, Technology, Tourism, Education, Engineering, Culture and Social Science 2021 (15). pp. 171-187. ISSN eISBN: 978-967-2963-18-9
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutional Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic HF Commerce
spellingShingle HF Commerce
Syed Ibrahim, Sharifah Sofiah 'Atiqah
Yusof, Mohamad Yuszaini
Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah
description Kajian ini adalah untuk mengenalpasti profil peniaga belia dan maklumat perniagaan mereka yang berniaga di Pasar Malam Changlun, Kedah. Penyertaan belia sangatlah penting untuk membangunkan sektor ekonomi negara pada masa kini dan hadapan dan mereka merupakan salah satu penyumbang kepada perkembangan Industri Kecil dan Sederhana negara. Metodologi kajian menggunakan data deskriptif dan bentuk persampelan bertujuan. 86 orang responden dipilih dari populasi seramai 110 orang peniaga dalam kategori belia (18-40 tahun) yang mendaftar di Bahagian Pendaftaran Perniagaan di Majlis Daerah Kubang Pasu, Kedah. Antara hasil kajian yang dikenalpasti ialah kebanyakan belia yang melibatkan diri dengan peniagaan pasar malam di Pekan Changlun adalah berumur antara 30 - 35 tahun dan kebanyakan mereka berniaga makanan atau minuman. Dicadangkan agar program kemahiran perniagaan disebarluaskan lagi untuk belia lebih-lebih lagi belia di luar bandar. Begitu juga program motivasi dan kemahiran diri peniaga belia ini harus di laksanakan dengan lebih gigih agar sektor perniagaan tidak formal ini dapat meningkatkan ekonomi dan kualiti hidup keluarga di luar bandar. Belia yang merupakan aset penting negara harus ditingkatkan kemahiran perniagaan mereka agar selaras dengan Dasar Keusahawanan Nasional.
format Article
author Syed Ibrahim, Sharifah Sofiah 'Atiqah
Yusof, Mohamad Yuszaini
author_facet Syed Ibrahim, Sharifah Sofiah 'Atiqah
Yusof, Mohamad Yuszaini
author_sort Syed Ibrahim, Sharifah Sofiah 'Atiqah
title Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah
title_short Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah
title_full Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah
title_fullStr Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah
title_full_unstemmed Profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di Pekan Changlun, Kedah
title_sort profil penglibatan belia dalam perniagaan pasar malam di pekan changlun, kedah
publisher Academia Industry Networks
publishDate 2021
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28542/1/BISTEC%2015%202021%20171-187.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28542/
_version_ 1725975211384242176