Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792)

COVID-19 telah memberi impak yang besar kepada pelbagai sektor di seluruh dunia, termasuklah sektor pendidikan. Impak ini memberi kesan kepada para pendidik dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di rumah (PDPR). PDPR harus dilaksanakan bagi memastikan pelajar tidak ketinggalan walaupun duni...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Haji Abd. Wahab, Rukaiyah, Ismail, Sharifah, Mohamad Cusairi, Rafidah
Format: Monograph
Language:English
Published: UUM 2021
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31617/1/14792.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31617/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.31617
record_format eprints
spelling my.uum.repo.316172024-11-19T06:43:22Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31617/ Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792) Haji Abd. Wahab, Rukaiyah Ismail, Sharifah Mohamad Cusairi, Rafidah L Education (General) COVID-19 telah memberi impak yang besar kepada pelbagai sektor di seluruh dunia, termasuklah sektor pendidikan. Impak ini memberi kesan kepada para pendidik dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di rumah (PDPR). PDPR harus dilaksanakan bagi memastikan pelajar tidak ketinggalan walaupun dunia berdepandengan pandemik COVID-19. Oleh itu, satu kaji selidik telah dijalankan di mana persoalan dan objektif kajian adalah berkisarkan tentang pelaksanaan, cabaran dan langkah pemerkasaan PDPR. Kaji selidik telah dilakukan di lima buah sekolah agama di daerah Kubang Pasu yang melibatkan 77 orang guru. Hasil kajian mendapati\ bahawa guru telah melaksanakan PDPR walaupun mereka menghadapi pelbagai cabaran dalam melaksanakan PDPR seperti kesukaran berinteraksi dengan murid, sukar mendapat perhatian daripada murid dan akses internet yang terhad. Dalam usaha untuk memperkasakan PDPR, para guru amatlah memerlukan sokongan dari pelbagai pihak termasuklah ibubapa, pelajar, sekolah, NGO yang bemaung, kerajaan negeri Kedah dan Malaysia. Oleh itu, dapatan kajian ini amatlah penting kepada pihak sekolah dan sektor Pendidikan Islam untuk mengkaji dan membuat penambahbaikan PDPR agar objektif pendidikan tercapai UUM 2021 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31617/1/14792.pdf Haji Abd. Wahab, Rukaiyah and Ismail, Sharifah and Mohamad Cusairi, Rafidah (2021) Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792). Project Report. UUM. (Submitted)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutional Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Haji Abd. Wahab, Rukaiyah
Ismail, Sharifah
Mohamad Cusairi, Rafidah
Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792)
description COVID-19 telah memberi impak yang besar kepada pelbagai sektor di seluruh dunia, termasuklah sektor pendidikan. Impak ini memberi kesan kepada para pendidik dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di rumah (PDPR). PDPR harus dilaksanakan bagi memastikan pelajar tidak ketinggalan walaupun dunia berdepandengan pandemik COVID-19. Oleh itu, satu kaji selidik telah dijalankan di mana persoalan dan objektif kajian adalah berkisarkan tentang pelaksanaan, cabaran dan langkah pemerkasaan PDPR. Kaji selidik telah dilakukan di lima buah sekolah agama di daerah Kubang Pasu yang melibatkan 77 orang guru. Hasil kajian mendapati\ bahawa guru telah melaksanakan PDPR walaupun mereka menghadapi pelbagai cabaran dalam melaksanakan PDPR seperti kesukaran berinteraksi dengan murid, sukar mendapat perhatian daripada murid dan akses internet yang terhad. Dalam usaha untuk memperkasakan PDPR, para guru amatlah memerlukan sokongan dari pelbagai pihak termasuklah ibubapa, pelajar, sekolah, NGO yang bemaung, kerajaan negeri Kedah dan Malaysia. Oleh itu, dapatan kajian ini amatlah penting kepada pihak sekolah dan sektor Pendidikan Islam untuk mengkaji dan membuat penambahbaikan PDPR agar objektif pendidikan tercapai
format Monograph
author Haji Abd. Wahab, Rukaiyah
Ismail, Sharifah
Mohamad Cusairi, Rafidah
author_facet Haji Abd. Wahab, Rukaiyah
Ismail, Sharifah
Mohamad Cusairi, Rafidah
author_sort Haji Abd. Wahab, Rukaiyah
title Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792)
title_short Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792)
title_full Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792)
title_fullStr Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792)
title_full_unstemmed Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792)
title_sort covid-19 dan pdpr subjek pendidikan islam: pelaksanaan dan cabaran di sekolah agama daerah kubang pasu, kedah (s/o 14792)
publisher UUM
publishDate 2021
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31617/1/14792.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31617/
_version_ 1816134280265334784