Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792)
COVID-19 telah memberi impak yang besar kepada pelbagai sektor di seluruh dunia, termasuklah sektor pendidikan. Impak ini memberi kesan kepada para pendidik dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di rumah (PDPR). PDPR harus dilaksanakan bagi memastikan pelajar tidak ketinggalan walaupun duni...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English |
Published: |
UUM
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31617/1/14792.pdf https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31617/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.31617 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.316172024-11-19T06:43:22Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31617/ Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792) Haji Abd. Wahab, Rukaiyah Ismail, Sharifah Mohamad Cusairi, Rafidah L Education (General) COVID-19 telah memberi impak yang besar kepada pelbagai sektor di seluruh dunia, termasuklah sektor pendidikan. Impak ini memberi kesan kepada para pendidik dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di rumah (PDPR). PDPR harus dilaksanakan bagi memastikan pelajar tidak ketinggalan walaupun dunia berdepandengan pandemik COVID-19. Oleh itu, satu kaji selidik telah dijalankan di mana persoalan dan objektif kajian adalah berkisarkan tentang pelaksanaan, cabaran dan langkah pemerkasaan PDPR. Kaji selidik telah dilakukan di lima buah sekolah agama di daerah Kubang Pasu yang melibatkan 77 orang guru. Hasil kajian mendapati\ bahawa guru telah melaksanakan PDPR walaupun mereka menghadapi pelbagai cabaran dalam melaksanakan PDPR seperti kesukaran berinteraksi dengan murid, sukar mendapat perhatian daripada murid dan akses internet yang terhad. Dalam usaha untuk memperkasakan PDPR, para guru amatlah memerlukan sokongan dari pelbagai pihak termasuklah ibubapa, pelajar, sekolah, NGO yang bemaung, kerajaan negeri Kedah dan Malaysia. Oleh itu, dapatan kajian ini amatlah penting kepada pihak sekolah dan sektor Pendidikan Islam untuk mengkaji dan membuat penambahbaikan PDPR agar objektif pendidikan tercapai UUM 2021 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31617/1/14792.pdf Haji Abd. Wahab, Rukaiyah and Ismail, Sharifah and Mohamad Cusairi, Rafidah (2021) Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792). Project Report. UUM. (Submitted) |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutional Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Haji Abd. Wahab, Rukaiyah Ismail, Sharifah Mohamad Cusairi, Rafidah Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792) |
description |
COVID-19 telah memberi impak yang besar kepada pelbagai sektor di seluruh dunia, termasuklah sektor pendidikan. Impak ini memberi kesan kepada para pendidik dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di rumah (PDPR). PDPR harus dilaksanakan bagi memastikan pelajar tidak ketinggalan walaupun dunia berdepandengan pandemik COVID-19. Oleh itu, satu kaji selidik telah dijalankan di mana persoalan dan objektif kajian adalah berkisarkan tentang pelaksanaan, cabaran dan langkah pemerkasaan PDPR. Kaji selidik telah dilakukan di lima buah sekolah agama di daerah Kubang Pasu yang melibatkan 77 orang guru. Hasil kajian mendapati\ bahawa guru telah melaksanakan PDPR walaupun mereka menghadapi pelbagai cabaran dalam melaksanakan PDPR seperti kesukaran berinteraksi dengan murid,
sukar mendapat perhatian daripada murid dan akses internet yang terhad. Dalam usaha untuk memperkasakan PDPR, para guru amatlah memerlukan sokongan dari pelbagai pihak termasuklah ibubapa, pelajar, sekolah, NGO yang bemaung, kerajaan negeri
Kedah dan Malaysia. Oleh itu, dapatan kajian ini amatlah penting kepada pihak sekolah dan sektor Pendidikan Islam untuk mengkaji dan membuat penambahbaikan PDPR agar objektif pendidikan tercapai |
format |
Monograph |
author |
Haji Abd. Wahab, Rukaiyah Ismail, Sharifah Mohamad Cusairi, Rafidah |
author_facet |
Haji Abd. Wahab, Rukaiyah Ismail, Sharifah Mohamad Cusairi, Rafidah |
author_sort |
Haji Abd. Wahab, Rukaiyah |
title |
Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792) |
title_short |
Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792) |
title_full |
Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792) |
title_fullStr |
Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792) |
title_full_unstemmed |
Covid-19 dan PDPR Subjek Pendidikan Islam: Pelaksanaan dan Cabaran di Sekolah Agama Daerah Kubang Pasu, Kedah (S/O 14792) |
title_sort |
covid-19 dan pdpr subjek pendidikan islam: pelaksanaan dan cabaran di sekolah agama daerah kubang pasu, kedah (s/o 14792) |
publisher |
UUM |
publishDate |
2021 |
url |
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31617/1/14792.pdf https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31617/ |
_version_ |
1816134280265334784 |