Student's satisfaction towards co-curricular trainer

“Semua perkara yang dilakukan untuk mencapai kualiti dan memenuhi kecemerlangan perkhidmatan adalah tidak penting jika tidak bekerja untuk memuaskan pelanggan”, Gerson (1993) Kajian ini melaporkan tentang indeks kepuasan pelajar terhadap jurulatih kokurikulum di Universiti Utara Malaysia (UUM).Pent...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sharif, Shamshuritawati
Format: Monograph
Language:English
English
Published: Universiti Utara Malaysia 2008
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/7806/1/sH.pdf
http://repo.uum.edu.my/7806/3/1.Shamshuritawati%20Sharif.pdf
http://repo.uum.edu.my/7806/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000331739
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
English
Description
Summary:“Semua perkara yang dilakukan untuk mencapai kualiti dan memenuhi kecemerlangan perkhidmatan adalah tidak penting jika tidak bekerja untuk memuaskan pelanggan”, Gerson (1993) Kajian ini melaporkan tentang indeks kepuasan pelajar terhadap jurulatih kokurikulum di Universiti Utara Malaysia (UUM).Pentingnya kepuasan pelajar diukur adalah untuk membantu pihak pengurusan Pusat Kokurikulum di UUM untuk memahami persepsi pelajar terhadap jurulatih kokurikulum. Kerangka teori kepuasan pelajar yang dikenali sebagai model SSCT telah dibina berdasarkan kajian terdahulu serta teori yang berasaskan kepada model American Customer Satisfaction Index (ACSI).Satu tinjauan telah dilaksanakan ke atas 400 pelajar kokurikulum menggunakan borang soal selidik berdasarkan kepada model SSCT dengan mengambil kira enam pemboleh ubah pendam iaitu jangkaan pelajar terhadap jurulatih, persepsi kualiti, persepsi nilai, kepuasan pelajar, imej jurulatih dan keyakinan pelajar.Model persamaan berstruktur digunakan bagi menganggar indeks untuk semua pemboleh ubah pendam dan kriteria penilaian model juga dibincangkan.Hasil kajian menunjukkan hubungkaitan di antara keseluruhan pemboleh ubah pendam dalam kerangka teori kepuasan pelajar (model SSCT) adalah selaras dengan model berstruktur sedia ada (model ACSI). Kriteria penilaian model telah dipenuhi, seterusnya model SSCT boleh digunapakai sebagai model berstruktur untuk mengukur kepuasan pelajar terhadap jurulatih kokurikulum walaupun persepsi kualiti tidak mempunyai kesan langsung yang signifikan ke atas persepsi nilai.Semua Unit Kokurikulum mempunyai skor indeks melebihi 65% kecuali Unit Seni Muzik.