Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk menganalisis proses adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom sewaktu melanjutkan pengajian mereka ke peringkat Ijazah Sarjana (Master) dan Ijazah Kedoktoran (Phd). Fokus kajian ini tertumpu kepada perbezaan budaya dan cara hidup pelaj...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Pemgajian Media dan Komunikasi, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2015
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10023/1/V31_2_23.pdf http://journalarticle.ukm.my/10023/ http://www.ukm.my/jkom/journal/volumes/volume31-2-2015.html |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.10023 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.100232017-01-23T10:08:58Z http://journalarticle.ukm.my/10023/ Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom Abdul Latiff Ahmad, Mohd Nazri Mohd Noh, Emma Mirza Wati Mohamad, Rusyda Helma Mohd, Ali Salman, Latiffah Pawanteh, Kajian ini dijalankan bertujuan untuk menganalisis proses adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom sewaktu melanjutkan pengajian mereka ke peringkat Ijazah Sarjana (Master) dan Ijazah Kedoktoran (Phd). Fokus kajian ini tertumpu kepada perbezaan budaya dan cara hidup pelajar di luar negara. Model Lekuk-U (Lysgaard, 1955) telah digunakan sebagai asas kepada penyelidikan) yang bermula dari peringkat bulan madu (honeymoon stage), peringkat kejutan budaya (culture shock stage), peringkat pelarasan (adjustment stage) dan akhir sekali peringkat penguasaan (mastery stage). Empat kumpulan fokus telah dijalankan membabitkan pelajar-pelajar sarjana Melayu yang telah belajar di Australia dan United Kingdom. Hasil analisis dapatan kajian mendapati bahawa peringkat berbulan madu (honeymoon stage) tidak dilalui oleh pelajar ini kerana peringkat awal di negara baru lebih tertumpu untuk menyesuaikan diri dan mempelajari bagaimana untuk beradaptasi. Mereka kurang mempunyai masa untuk bersuka-ria. Walaupun terdapat cabaran sebagai seorang Muslim di luar negara, pelajar mampu menjalani hidup dengan baik kerana negara luar telah mula mendapat pendedahan tentang cara hidup orang Islam. Pusat Pemgajian Media dan Komunikasi, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10023/1/V31_2_23.pdf Abdul Latiff Ahmad, and Mohd Nazri Mohd Noh, and Emma Mirza Wati Mohamad, and Rusyda Helma Mohd, and Ali Salman, and Latiffah Pawanteh, (2015) Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 31 (2). pp. 389-403. ISSN 0128-1496 http://www.ukm.my/jkom/journal/volumes/volume31-2-2015.html |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk menganalisis proses adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom sewaktu melanjutkan pengajian mereka ke peringkat Ijazah Sarjana (Master) dan Ijazah Kedoktoran (Phd). Fokus kajian ini tertumpu kepada perbezaan budaya dan cara hidup pelajar di luar negara. Model Lekuk-U (Lysgaard, 1955) telah digunakan sebagai asas kepada penyelidikan) yang bermula dari peringkat bulan madu (honeymoon stage), peringkat kejutan budaya (culture shock stage), peringkat pelarasan (adjustment stage) dan akhir sekali peringkat penguasaan (mastery stage). Empat kumpulan fokus telah dijalankan membabitkan pelajar-pelajar sarjana Melayu yang telah belajar di Australia dan United Kingdom. Hasil analisis dapatan kajian mendapati bahawa peringkat berbulan madu (honeymoon stage) tidak dilalui oleh pelajar ini kerana peringkat awal di negara baru lebih tertumpu untuk menyesuaikan diri dan mempelajari bagaimana untuk beradaptasi. Mereka kurang mempunyai masa untuk bersuka-ria. Walaupun terdapat cabaran sebagai seorang Muslim di luar negara, pelajar mampu menjalani hidup dengan baik kerana negara luar telah mula mendapat pendedahan tentang cara hidup orang Islam. |
format |
Article |
author |
Abdul Latiff Ahmad, Mohd Nazri Mohd Noh, Emma Mirza Wati Mohamad, Rusyda Helma Mohd, Ali Salman, Latiffah Pawanteh, |
spellingShingle |
Abdul Latiff Ahmad, Mohd Nazri Mohd Noh, Emma Mirza Wati Mohamad, Rusyda Helma Mohd, Ali Salman, Latiffah Pawanteh, Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom |
author_facet |
Abdul Latiff Ahmad, Mohd Nazri Mohd Noh, Emma Mirza Wati Mohamad, Rusyda Helma Mohd, Ali Salman, Latiffah Pawanteh, |
author_sort |
Abdul Latiff Ahmad, |
title |
Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom |
title_short |
Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom |
title_full |
Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom |
title_fullStr |
Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom |
title_full_unstemmed |
Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom |
title_sort |
eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar melayu di australia dan united kingdom |
publisher |
Pusat Pemgajian Media dan Komunikasi, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2015 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10023/1/V31_2_23.pdf http://journalarticle.ukm.my/10023/ http://www.ukm.my/jkom/journal/volumes/volume31-2-2015.html |
_version_ |
1643737960331345920 |