Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun

Kajian ini merupakan kajian kes yang mengkaji proses pemerolehan leksikal bahasa Jepun melalui Penceritaan Digital (Digital Storytelling). Penceritaan Digital merupakan kaedah mencipta dan menyampaikan cerita dengan menggunakan peralatan teknologi. Matlamat kajian ialah untuk mengenal pasti strat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Norhana Md. Salleh, Kamila Ghazali, Mariyati Haji Mohd Nor
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10658/1/14520-47847-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10658/
http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/897
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.10658
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.106582017-09-11T02:37:07Z http://journalarticle.ukm.my/10658/ Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun Norhana Md. Salleh, Kamila Ghazali, Mariyati Haji Mohd Nor, Kajian ini merupakan kajian kes yang mengkaji proses pemerolehan leksikal bahasa Jepun melalui Penceritaan Digital (Digital Storytelling). Penceritaan Digital merupakan kaedah mencipta dan menyampaikan cerita dengan menggunakan peralatan teknologi. Matlamat kajian ialah untuk mengenal pasti strategi pemerolehan leksikal yang digunakan ketika pembikinan Penceritaan Digital dan menganalisis proses pemerolehan leksikal ketika pembikinan Penceritaan Digital. Seramai sembilan orang pelajar dari sebuah universiti tempatan di Malaysia yang mempelajari bahasa Jepun sebagai subjek elektif dipilih menjadi sampel kajian. Kajian ini berdasarkan pendekatan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) dan pendekatan ‘Social Constructivist’ serta mengambil kira proses pembikinan Penceritaan Digital Teehan (2006). Data berbentuk kualitatif dikumpul melalui pemerhatian dan rakaman sepanjang pembikinan Penceritaan Digital. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa subjek paling kerap memilih strategi bertanya rakan, diikuti strategi penggunaan internet dan seterusnya strategi bertanya guru bagi memperolehi leksikal bahasa Jepun ketika proses pembikinan Penceritaan Digital.Selain itu, penemuan baru dalam sistem pembelajaran dan pengajaran melalui Penceritaan Digital membolehkan pendekatan TPCK dapat dijalankan bagi mengatasi masalah penguasaan bahasa Jepun terutamanya leksikal. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-02 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10658/1/14520-47847-2-PB.pdf Norhana Md. Salleh, and Kamila Ghazali, and Mariyati Haji Mohd Nor, (2017) Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun. GEMA: Online Journal of Language Studies, 17 (1). pp. 55-75. ISSN 1675-8021 http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/897
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini merupakan kajian kes yang mengkaji proses pemerolehan leksikal bahasa Jepun melalui Penceritaan Digital (Digital Storytelling). Penceritaan Digital merupakan kaedah mencipta dan menyampaikan cerita dengan menggunakan peralatan teknologi. Matlamat kajian ialah untuk mengenal pasti strategi pemerolehan leksikal yang digunakan ketika pembikinan Penceritaan Digital dan menganalisis proses pemerolehan leksikal ketika pembikinan Penceritaan Digital. Seramai sembilan orang pelajar dari sebuah universiti tempatan di Malaysia yang mempelajari bahasa Jepun sebagai subjek elektif dipilih menjadi sampel kajian. Kajian ini berdasarkan pendekatan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) dan pendekatan ‘Social Constructivist’ serta mengambil kira proses pembikinan Penceritaan Digital Teehan (2006). Data berbentuk kualitatif dikumpul melalui pemerhatian dan rakaman sepanjang pembikinan Penceritaan Digital. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa subjek paling kerap memilih strategi bertanya rakan, diikuti strategi penggunaan internet dan seterusnya strategi bertanya guru bagi memperolehi leksikal bahasa Jepun ketika proses pembikinan Penceritaan Digital.Selain itu, penemuan baru dalam sistem pembelajaran dan pengajaran melalui Penceritaan Digital membolehkan pendekatan TPCK dapat dijalankan bagi mengatasi masalah penguasaan bahasa Jepun terutamanya leksikal.
format Article
author Norhana Md. Salleh,
Kamila Ghazali,
Mariyati Haji Mohd Nor,
spellingShingle Norhana Md. Salleh,
Kamila Ghazali,
Mariyati Haji Mohd Nor,
Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun
author_facet Norhana Md. Salleh,
Kamila Ghazali,
Mariyati Haji Mohd Nor,
author_sort Norhana Md. Salleh,
title Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun
title_short Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun
title_full Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun
title_fullStr Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun
title_full_unstemmed Penceritaan Digital dalam pemerolehan leksikal bahasa Jepun
title_sort penceritaan digital dalam pemerolehan leksikal bahasa jepun
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/10658/1/14520-47847-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10658/
http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/897
_version_ 1643738210471247872