Pengajaran dan pembelajaran melalui aplikasi Whatsapp dan telegram di universiti swasta

Kaedah pembelajaran teradun semakin meluas dilaksanakan di Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) sama ada dirujuk sebagai Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS), e-pembelajaran atau m-pembelajaran. Objektif kajian ini adalah untuk meneroka potensi WhatsApp dan Telegram dalam pembelajaran (m-pembelajaran)...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Syed Lamsah Syed Chear
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11279/1/22292-64128-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11279/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1052
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.11279
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.112792018-01-21T14:38:58Z http://journalarticle.ukm.my/11279/ Pengajaran dan pembelajaran melalui aplikasi Whatsapp dan telegram di universiti swasta Syed Lamsah Syed Chear, Kaedah pembelajaran teradun semakin meluas dilaksanakan di Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) sama ada dirujuk sebagai Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS), e-pembelajaran atau m-pembelajaran. Objektif kajian ini adalah untuk meneroka potensi WhatsApp dan Telegram dalam pembelajaran (m-pembelajaran) sebagai pelengkap kepada pengajaran bersemuka dan penggunaan portal e-pembelajaran. Analisis data berdasarkan maklum balas daripada 68 pelajar di Fakulti Pendidikan dan Sains Sosial, Universiti Selangor yang diperoleh melalui borang soal-selidik dan maklumat yang dimuatnaik diWhatsApp dan Telegram. Penjelasan dan edaran borang soal-selidik kepada pelajar dibuat pada minggu terakhir semester dan pelajar diberi tempoh 1 jam untuk melengkapkan soal-selidik. Kajian ini menunjukkan sebahagian besar daripada responden telah menggunakan telefon pintar sejak empat tahun lalu (71%), membayar kurang daripada RM100 sebulan (81%) dan memilih pelan prabayar (85%). Aplikasi popular ialah WhatsApp (n=60, 88.2%), Youtube (n=49, 72.1%), Facebook (n=47, 69.1%), Instagram (n=43, 63.2%), dan Google+ (n=36, 52.9%). Para pelajar didapati kurang didedahkan dengan m-pembelajaran, tidak bersedia serta kurang berpuashati dengan capaian Internet, ketiadaan garis-panduan, dan kaedah penilaian. Pelajar sarjana muda program kejuruteraan, sains komputer & teknologi maklumat dan bioteknologi lebih aktif terlibat dalam perbincangan dan perkongsian maklumat berbanding pendidikan.Sebahagian besar pelajar bersetuju m-pembelajaran membantu mereka untuk lebih memahami hasil pembelajaran, meningkatkan imej universiti, daya saing dan kebolehpasaran graduan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11279/1/22292-64128-1-SM.pdf Syed Lamsah Syed Chear, (2017) Pengajaran dan pembelajaran melalui aplikasi Whatsapp dan telegram di universiti swasta. Jurnal Pendidikan Malaysia, 42 (2). pp. 1-14. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1052
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kaedah pembelajaran teradun semakin meluas dilaksanakan di Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) sama ada dirujuk sebagai Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS), e-pembelajaran atau m-pembelajaran. Objektif kajian ini adalah untuk meneroka potensi WhatsApp dan Telegram dalam pembelajaran (m-pembelajaran) sebagai pelengkap kepada pengajaran bersemuka dan penggunaan portal e-pembelajaran. Analisis data berdasarkan maklum balas daripada 68 pelajar di Fakulti Pendidikan dan Sains Sosial, Universiti Selangor yang diperoleh melalui borang soal-selidik dan maklumat yang dimuatnaik diWhatsApp dan Telegram. Penjelasan dan edaran borang soal-selidik kepada pelajar dibuat pada minggu terakhir semester dan pelajar diberi tempoh 1 jam untuk melengkapkan soal-selidik. Kajian ini menunjukkan sebahagian besar daripada responden telah menggunakan telefon pintar sejak empat tahun lalu (71%), membayar kurang daripada RM100 sebulan (81%) dan memilih pelan prabayar (85%). Aplikasi popular ialah WhatsApp (n=60, 88.2%), Youtube (n=49, 72.1%), Facebook (n=47, 69.1%), Instagram (n=43, 63.2%), dan Google+ (n=36, 52.9%). Para pelajar didapati kurang didedahkan dengan m-pembelajaran, tidak bersedia serta kurang berpuashati dengan capaian Internet, ketiadaan garis-panduan, dan kaedah penilaian. Pelajar sarjana muda program kejuruteraan, sains komputer & teknologi maklumat dan bioteknologi lebih aktif terlibat dalam perbincangan dan perkongsian maklumat berbanding pendidikan.Sebahagian besar pelajar bersetuju m-pembelajaran membantu mereka untuk lebih memahami hasil pembelajaran, meningkatkan imej universiti, daya saing dan kebolehpasaran graduan.
format Article
author Syed Lamsah Syed Chear,
spellingShingle Syed Lamsah Syed Chear,
Pengajaran dan pembelajaran melalui aplikasi Whatsapp dan telegram di universiti swasta
author_facet Syed Lamsah Syed Chear,
author_sort Syed Lamsah Syed Chear,
title Pengajaran dan pembelajaran melalui aplikasi Whatsapp dan telegram di universiti swasta
title_short Pengajaran dan pembelajaran melalui aplikasi Whatsapp dan telegram di universiti swasta
title_full Pengajaran dan pembelajaran melalui aplikasi Whatsapp dan telegram di universiti swasta
title_fullStr Pengajaran dan pembelajaran melalui aplikasi Whatsapp dan telegram di universiti swasta
title_full_unstemmed Pengajaran dan pembelajaran melalui aplikasi Whatsapp dan telegram di universiti swasta
title_sort pengajaran dan pembelajaran melalui aplikasi whatsapp dan telegram di universiti swasta
publisher Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11279/1/22292-64128-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11279/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1052
_version_ 1643738435684401152