Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik
Sejak tahun kebelakangan ini, jumlah atau purata kanak-kanak di seluruh dunia yang dilahirkan dalam keadaan autisme semakin bertambah. Pelbagai pendekatan psikoterapi Barat digunakan bagi meningkatkan perkembangan diri mereka. Namun begitu, kaedah yang diterapkan didapati mengabaikan konsep spiritua...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11948/1/16386-73985-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/11948/ http://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/862 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.11948 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.119482018-07-22T02:54:28Z http://journalarticle.ukm.my/11948/ Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik Mohd Syukri Zainal Abidin, Che Zarrina Sa'ari, Syed Mohammad Hilmi Syed Abdul Rahman, Sejak tahun kebelakangan ini, jumlah atau purata kanak-kanak di seluruh dunia yang dilahirkan dalam keadaan autisme semakin bertambah. Pelbagai pendekatan psikoterapi Barat digunakan bagi meningkatkan perkembangan diri mereka. Namun begitu, kaedah yang diterapkan didapati mengabaikan konsep spiritual atau kerohanian. Artikel yang membincangkan pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak autistik ini menggunakan metode kepustakaan bagi pengumpulan data berdasarkan sorotan kajian lepas, dan metode analisis kandungan bagi penganalisisan data. Ia menghuraikan pendekatan psikoterapi Islam merangkumi solat dan zikir yang dicadangkan pengaplikasiannya terhadap kanak-kanak autistik. Solat yang merupakan tiang agama adalah sangat penting dalam pembinaan diri insan, manakala zikir pula adalah pelengkap kepada solat tersebut. Kanak-kanak autistik didapati mampu dan mudah untuk melaksanakan kedua-dua amalan ibadah ini walaupun mereka mempunyai keterhadan upaya. Justeru, dapat disimpulkan bahawa solat dan zikir mempunyai hubungan yang signifikan dalam membantu perkembangan kanak-kanak autistik seperti kanak-kanak normal yang lain. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11948/1/16386-73985-1-PB.pdf Mohd Syukri Zainal Abidin, and Che Zarrina Sa'ari, and Syed Mohammad Hilmi Syed Abdul Rahman, (2018) Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik. AKADEMIKA, 88 (1). pp. 65-73. ISSN 0126-5008 http://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/862 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Sejak tahun kebelakangan ini, jumlah atau purata kanak-kanak di seluruh dunia yang dilahirkan dalam keadaan autisme semakin bertambah. Pelbagai pendekatan psikoterapi Barat digunakan bagi meningkatkan perkembangan diri mereka. Namun begitu, kaedah yang diterapkan didapati mengabaikan konsep spiritual atau kerohanian. Artikel yang membincangkan pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak autistik ini menggunakan metode kepustakaan bagi pengumpulan data berdasarkan sorotan kajian lepas, dan metode analisis kandungan bagi penganalisisan data. Ia menghuraikan pendekatan psikoterapi Islam merangkumi solat dan zikir yang dicadangkan pengaplikasiannya terhadap kanak-kanak autistik. Solat yang merupakan tiang agama adalah sangat penting dalam pembinaan diri insan, manakala zikir pula adalah pelengkap kepada solat tersebut. Kanak-kanak autistik didapati mampu dan mudah untuk melaksanakan kedua-dua amalan ibadah ini walaupun mereka mempunyai keterhadan upaya. Justeru, dapat disimpulkan bahawa solat dan zikir mempunyai hubungan yang signifikan dalam membantu perkembangan kanak-kanak autistik seperti kanak-kanak normal yang lain. |
format |
Article |
author |
Mohd Syukri Zainal Abidin, Che Zarrina Sa'ari, Syed Mohammad Hilmi Syed Abdul Rahman, |
spellingShingle |
Mohd Syukri Zainal Abidin, Che Zarrina Sa'ari, Syed Mohammad Hilmi Syed Abdul Rahman, Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik |
author_facet |
Mohd Syukri Zainal Abidin, Che Zarrina Sa'ari, Syed Mohammad Hilmi Syed Abdul Rahman, |
author_sort |
Mohd Syukri Zainal Abidin, |
title |
Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik |
title_short |
Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik |
title_full |
Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik |
title_fullStr |
Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik |
title_full_unstemmed |
Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik |
title_sort |
pendekatan psikoterapi islam terhadap kanak-kanak muslim autistik |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/11948/1/16386-73985-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/11948/ http://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/862 |
_version_ |
1643738649005654016 |