Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik

Sejak tahun kebelakangan ini, jumlah atau purata kanak-kanak di seluruh dunia yang dilahirkan dalam keadaan autisme semakin bertambah. Pelbagai pendekatan psikoterapi Barat digunakan bagi meningkatkan perkembangan diri mereka. Namun begitu, kaedah yang diterapkan didapati mengabaikan konsep spiritua...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Syukri Zainal Abidin, Che Zarrina Sa'ari, Syed Mohammad Hilmi Syed Abdul Rahman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11948/1/16386-73985-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11948/
http://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/862
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.11948
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.119482018-07-22T02:54:28Z http://journalarticle.ukm.my/11948/ Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik Mohd Syukri Zainal Abidin, Che Zarrina Sa'ari, Syed Mohammad Hilmi Syed Abdul Rahman, Sejak tahun kebelakangan ini, jumlah atau purata kanak-kanak di seluruh dunia yang dilahirkan dalam keadaan autisme semakin bertambah. Pelbagai pendekatan psikoterapi Barat digunakan bagi meningkatkan perkembangan diri mereka. Namun begitu, kaedah yang diterapkan didapati mengabaikan konsep spiritual atau kerohanian. Artikel yang membincangkan pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak autistik ini menggunakan metode kepustakaan bagi pengumpulan data berdasarkan sorotan kajian lepas, dan metode analisis kandungan bagi penganalisisan data. Ia menghuraikan pendekatan psikoterapi Islam merangkumi solat dan zikir yang dicadangkan pengaplikasiannya terhadap kanak-kanak autistik. Solat yang merupakan tiang agama adalah sangat penting dalam pembinaan diri insan, manakala zikir pula adalah pelengkap kepada solat tersebut. Kanak-kanak autistik didapati mampu dan mudah untuk melaksanakan kedua-dua amalan ibadah ini walaupun mereka mempunyai keterhadan upaya. Justeru, dapat disimpulkan bahawa solat dan zikir mempunyai hubungan yang signifikan dalam membantu perkembangan kanak-kanak autistik seperti kanak-kanak normal yang lain. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11948/1/16386-73985-1-PB.pdf Mohd Syukri Zainal Abidin, and Che Zarrina Sa'ari, and Syed Mohammad Hilmi Syed Abdul Rahman, (2018) Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik. AKADEMIKA, 88 (1). pp. 65-73. ISSN 0126-5008 http://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/862
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Sejak tahun kebelakangan ini, jumlah atau purata kanak-kanak di seluruh dunia yang dilahirkan dalam keadaan autisme semakin bertambah. Pelbagai pendekatan psikoterapi Barat digunakan bagi meningkatkan perkembangan diri mereka. Namun begitu, kaedah yang diterapkan didapati mengabaikan konsep spiritual atau kerohanian. Artikel yang membincangkan pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak autistik ini menggunakan metode kepustakaan bagi pengumpulan data berdasarkan sorotan kajian lepas, dan metode analisis kandungan bagi penganalisisan data. Ia menghuraikan pendekatan psikoterapi Islam merangkumi solat dan zikir yang dicadangkan pengaplikasiannya terhadap kanak-kanak autistik. Solat yang merupakan tiang agama adalah sangat penting dalam pembinaan diri insan, manakala zikir pula adalah pelengkap kepada solat tersebut. Kanak-kanak autistik didapati mampu dan mudah untuk melaksanakan kedua-dua amalan ibadah ini walaupun mereka mempunyai keterhadan upaya. Justeru, dapat disimpulkan bahawa solat dan zikir mempunyai hubungan yang signifikan dalam membantu perkembangan kanak-kanak autistik seperti kanak-kanak normal yang lain.
format Article
author Mohd Syukri Zainal Abidin,
Che Zarrina Sa'ari,
Syed Mohammad Hilmi Syed Abdul Rahman,
spellingShingle Mohd Syukri Zainal Abidin,
Che Zarrina Sa'ari,
Syed Mohammad Hilmi Syed Abdul Rahman,
Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik
author_facet Mohd Syukri Zainal Abidin,
Che Zarrina Sa'ari,
Syed Mohammad Hilmi Syed Abdul Rahman,
author_sort Mohd Syukri Zainal Abidin,
title Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik
title_short Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik
title_full Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik
title_fullStr Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik
title_full_unstemmed Pendekatan psikoterapi Islam terhadap kanak-kanak Muslim autistik
title_sort pendekatan psikoterapi islam terhadap kanak-kanak muslim autistik
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/11948/1/16386-73985-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/11948/
http://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/862
_version_ 1643738649005654016