Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital

Perkhidmatan pendidikan di hospital telah diamalkan di Malaysia melalui penubuhan program Sekolah Dalam Hospital (SDH). Objektif program adalah menyediakan perkhidmatan pendidikan tanpa batasan tempat dan keadaan, menyediakan pendidikan berterusan secara formal dan berstruktur dalam persekitaran kon...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Norhidani Buyong, Norasmah Othman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/12142/1/23378-76574-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/12142/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1089
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.12142
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.121422018-09-29T00:50:17Z http://journalarticle.ukm.my/12142/ Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital Norhidani Buyong, Norasmah Othman, Perkhidmatan pendidikan di hospital telah diamalkan di Malaysia melalui penubuhan program Sekolah Dalam Hospital (SDH). Objektif program adalah menyediakan perkhidmatan pendidikan tanpa batasan tempat dan keadaan, menyediakan pendidikan berterusan secara formal dan berstruktur dalam persekitaran kondusif bagi murid yang sedang menjalani rawatan di hospital. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam program SDH. Kajian dijalankan secara kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan. Proses persampelan rawak berkelompok dan rawak mengikut kadar telah digunakan. Sampel kajian terdiri daripada 80 orang guru SDH Malaysia. Pengumpulan data adalah melalui soal selidik. Hasil dapatan dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap pelaksanaan PdP program SDH secara keseluruhan berada pada tahap tinggi. Analisis statistik inferensi menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara pengalaman mengajar guru dan pelaksanaan PdP. Hal ini memberi kesimpulan bahawa guru SDH melaksanakan PdP di SDH dengan baik. Implikasi dapatan kajian ini mencadangkan supaya guru SDH dapat meneruskan pendekatan PdP yang berkesan dalam program SDH. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12142/1/23378-76574-1-PB.pdf Norhidani Buyong, and Norasmah Othman, (2018) Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (1). pp. 11-16. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1089
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Perkhidmatan pendidikan di hospital telah diamalkan di Malaysia melalui penubuhan program Sekolah Dalam Hospital (SDH). Objektif program adalah menyediakan perkhidmatan pendidikan tanpa batasan tempat dan keadaan, menyediakan pendidikan berterusan secara formal dan berstruktur dalam persekitaran kondusif bagi murid yang sedang menjalani rawatan di hospital. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam program SDH. Kajian dijalankan secara kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan. Proses persampelan rawak berkelompok dan rawak mengikut kadar telah digunakan. Sampel kajian terdiri daripada 80 orang guru SDH Malaysia. Pengumpulan data adalah melalui soal selidik. Hasil dapatan dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap pelaksanaan PdP program SDH secara keseluruhan berada pada tahap tinggi. Analisis statistik inferensi menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara pengalaman mengajar guru dan pelaksanaan PdP. Hal ini memberi kesimpulan bahawa guru SDH melaksanakan PdP di SDH dengan baik. Implikasi dapatan kajian ini mencadangkan supaya guru SDH dapat meneruskan pendekatan PdP yang berkesan dalam program SDH.
format Article
author Norhidani Buyong,
Norasmah Othman,
spellingShingle Norhidani Buyong,
Norasmah Othman,
Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital
author_facet Norhidani Buyong,
Norasmah Othman,
author_sort Norhidani Buyong,
title Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital
title_short Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital
title_full Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital
title_fullStr Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital
title_full_unstemmed Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital
title_sort pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/12142/1/23378-76574-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/12142/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1089
_version_ 1643738705108664320