Kesahan dan kebolehpercayaan ujian kemahiran proses sains untuk murid sekolah rendah berdasarkan model pengukuran Rasch

Kemahiran proses sains merangkumi kemahiran-kemahiran yang dilakukan saintis semasa mereka mengkaji dan menyiasat. Dalam tugasan di bilik sains, murid boleh mengaplikasi kemahiran berkenaan untuk menyerupai langkah-langkah prosedur yang sistematik sebagaimana saintis uruskan. Bagi mengkaji tahap kem...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ellyza Karim, Kamisah Osman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14371/1/1.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14371/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1141
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.14371
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.143712020-03-05T09:37:34Z http://journalarticle.ukm.my/14371/ Kesahan dan kebolehpercayaan ujian kemahiran proses sains untuk murid sekolah rendah berdasarkan model pengukuran Rasch Ellyza Karim, Kamisah Osman, Kemahiran proses sains merangkumi kemahiran-kemahiran yang dilakukan saintis semasa mereka mengkaji dan menyiasat. Dalam tugasan di bilik sains, murid boleh mengaplikasi kemahiran berkenaan untuk menyerupai langkah-langkah prosedur yang sistematik sebagaimana saintis uruskan. Bagi mengkaji tahap kemahiran proses sains, sebuah instrumen berskala Likert lima mata yang mengandungi 68 item dibina. Kajian menggunakan instrumen ini dijalankan secara kuantitatif berdasarkan reka bentuk tinjauan. Tujuan kajian ialah untuk menentukan sejauh mana kesahan dan kebolehpercayaan instrumen ini dapat memenuhi ciri psikometrik sesebuah penyelidikan. Analisis item membolehkan item yang sah, adil dan berkualiti terpilih manakala item sebaliknya ditambah baik atau dibuang. Kesahan item dalam kajian ini dikaji dalam aspek keserasian item, polariti item, kebebasan setempat dan analisis unidimensi menggunakan analisis model pengukuran Rasch. Kebolehpercayaan yang terlibat dalam kajian ini turut dianalisis berdasarkan model pengukuran Rasch daripada aspek indeks pengasingan serta indeks kebolehpercayaan item dan individu. Data dikaji menggunakan perisian Statistik IBM SPSS dan WInSTePS. Pembinaan instrumen ini menyumbang kepada pertambahan kepelbagaian bentuk ujian terutama jenis pentaksiran masa kini yang mula cenderung ke arah bentuk penilaian kendiri. Instrumen-instrumen sebelum ini lebih mengkaji kepada aspek pengetahuan namun instrumen ini menumpukan kepada aspek pengetahuan dan kebolehan. Implikasi dapatan kajian ini memberi kelebihan kepada guru sains menilai tahap kemahiran proses sains murid berkaitan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14371/1/1.pdf Ellyza Karim, and Kamisah Osman, (2018) Kesahan dan kebolehpercayaan ujian kemahiran proses sains untuk murid sekolah rendah berdasarkan model pengukuran Rasch. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (1(SI)). pp. 1-9. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1141
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kemahiran proses sains merangkumi kemahiran-kemahiran yang dilakukan saintis semasa mereka mengkaji dan menyiasat. Dalam tugasan di bilik sains, murid boleh mengaplikasi kemahiran berkenaan untuk menyerupai langkah-langkah prosedur yang sistematik sebagaimana saintis uruskan. Bagi mengkaji tahap kemahiran proses sains, sebuah instrumen berskala Likert lima mata yang mengandungi 68 item dibina. Kajian menggunakan instrumen ini dijalankan secara kuantitatif berdasarkan reka bentuk tinjauan. Tujuan kajian ialah untuk menentukan sejauh mana kesahan dan kebolehpercayaan instrumen ini dapat memenuhi ciri psikometrik sesebuah penyelidikan. Analisis item membolehkan item yang sah, adil dan berkualiti terpilih manakala item sebaliknya ditambah baik atau dibuang. Kesahan item dalam kajian ini dikaji dalam aspek keserasian item, polariti item, kebebasan setempat dan analisis unidimensi menggunakan analisis model pengukuran Rasch. Kebolehpercayaan yang terlibat dalam kajian ini turut dianalisis berdasarkan model pengukuran Rasch daripada aspek indeks pengasingan serta indeks kebolehpercayaan item dan individu. Data dikaji menggunakan perisian Statistik IBM SPSS dan WInSTePS. Pembinaan instrumen ini menyumbang kepada pertambahan kepelbagaian bentuk ujian terutama jenis pentaksiran masa kini yang mula cenderung ke arah bentuk penilaian kendiri. Instrumen-instrumen sebelum ini lebih mengkaji kepada aspek pengetahuan namun instrumen ini menumpukan kepada aspek pengetahuan dan kebolehan. Implikasi dapatan kajian ini memberi kelebihan kepada guru sains menilai tahap kemahiran proses sains murid berkaitan.
format Article
author Ellyza Karim,
Kamisah Osman,
spellingShingle Ellyza Karim,
Kamisah Osman,
Kesahan dan kebolehpercayaan ujian kemahiran proses sains untuk murid sekolah rendah berdasarkan model pengukuran Rasch
author_facet Ellyza Karim,
Kamisah Osman,
author_sort Ellyza Karim,
title Kesahan dan kebolehpercayaan ujian kemahiran proses sains untuk murid sekolah rendah berdasarkan model pengukuran Rasch
title_short Kesahan dan kebolehpercayaan ujian kemahiran proses sains untuk murid sekolah rendah berdasarkan model pengukuran Rasch
title_full Kesahan dan kebolehpercayaan ujian kemahiran proses sains untuk murid sekolah rendah berdasarkan model pengukuran Rasch
title_fullStr Kesahan dan kebolehpercayaan ujian kemahiran proses sains untuk murid sekolah rendah berdasarkan model pengukuran Rasch
title_full_unstemmed Kesahan dan kebolehpercayaan ujian kemahiran proses sains untuk murid sekolah rendah berdasarkan model pengukuran Rasch
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan ujian kemahiran proses sains untuk murid sekolah rendah berdasarkan model pengukuran rasch
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/14371/1/1.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14371/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1141
_version_ 1662755959382999040