Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah

Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap pelaksanaan Amalan Terbaik Pengajaran (ATP) Bahasa Melayu di bilik darjah dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah rendah. Kajian ini disandarkan kepada ATP berpusatkan murid yang dicadangkan oleh Zemelman (2012). Kajian ini penting kerana pelaksanaan ATP...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nor Hadibah Hushaini, Zulkifli Osman, Anida Sarudin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14569/1/215-417-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14569/
http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/56
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.14569
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.145692020-05-07T02:53:36Z http://journalarticle.ukm.my/14569/ Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah Nor Hadibah Hushaini, Zulkifli Osman, Anida Sarudin, Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap pelaksanaan Amalan Terbaik Pengajaran (ATP) Bahasa Melayu di bilik darjah dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah rendah. Kajian ini disandarkan kepada ATP berpusatkan murid yang dicadangkan oleh Zemelman (2012). Kajian ini penting kerana pelaksanaan ATP selaras dengan kehendak Dokumen Standard Kurikulum Sekolah Rendah (2010). Namun, kajian-kajian lalu mendapati amalan terbaik pengajaran masih kurang diamalkan oleh guru-guru Bahasa Melayu di bilik darjah. Soal selidik digunakan bagi melihat tahap pelaksanaan ATP Bahasa Melayu dalam kalangan guru. 80 guru Bahasa Melayu yang dipilih melalui teknik pensampelan rawak berstrata berkadar dilibatkan dalam kajian ini. Ujian statistik deskriptif digunakan bagi menganalisis data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa ATP yang diamalkan guru berada pada tahap tafsiran min tinggi. Secara keseluruhannya, berdasarkan keempat-empat prinsip ATP, iaitu pengajaran berasaskan pengalaman murid, holistik, autentik dan pengajaran berasaskan cabaran, prinsip pengajaran berasaskan pengalaman murid dan holistik paling tinggi diamalkan, iaitu pada skor min 3.28. Implikasi kajian mendapati bahawa ATP dapat meningkatkan kualiti dan memberi impak terhadap proses pengajaran dan pembelajaran bahasa. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14569/1/215-417-1-SM.pdf Nor Hadibah Hushaini, and Zulkifli Osman, and Anida Sarudin, (2020) Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 10 (1). pp. 1-13. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/56
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap pelaksanaan Amalan Terbaik Pengajaran (ATP) Bahasa Melayu di bilik darjah dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah rendah. Kajian ini disandarkan kepada ATP berpusatkan murid yang dicadangkan oleh Zemelman (2012). Kajian ini penting kerana pelaksanaan ATP selaras dengan kehendak Dokumen Standard Kurikulum Sekolah Rendah (2010). Namun, kajian-kajian lalu mendapati amalan terbaik pengajaran masih kurang diamalkan oleh guru-guru Bahasa Melayu di bilik darjah. Soal selidik digunakan bagi melihat tahap pelaksanaan ATP Bahasa Melayu dalam kalangan guru. 80 guru Bahasa Melayu yang dipilih melalui teknik pensampelan rawak berstrata berkadar dilibatkan dalam kajian ini. Ujian statistik deskriptif digunakan bagi menganalisis data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa ATP yang diamalkan guru berada pada tahap tafsiran min tinggi. Secara keseluruhannya, berdasarkan keempat-empat prinsip ATP, iaitu pengajaran berasaskan pengalaman murid, holistik, autentik dan pengajaran berasaskan cabaran, prinsip pengajaran berasaskan pengalaman murid dan holistik paling tinggi diamalkan, iaitu pada skor min 3.28. Implikasi kajian mendapati bahawa ATP dapat meningkatkan kualiti dan memberi impak terhadap proses pengajaran dan pembelajaran bahasa.
format Article
author Nor Hadibah Hushaini,
Zulkifli Osman,
Anida Sarudin,
spellingShingle Nor Hadibah Hushaini,
Zulkifli Osman,
Anida Sarudin,
Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah
author_facet Nor Hadibah Hushaini,
Zulkifli Osman,
Anida Sarudin,
author_sort Nor Hadibah Hushaini,
title Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah
title_short Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah
title_full Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah
title_fullStr Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah
title_full_unstemmed Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah
title_sort pelaksanaan amalan terbaik pengajaran bahasa melayu dalam kalangan guru sekolah rendah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/14569/1/215-417-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14569/
http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/56
_version_ 1669008486220955648