Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah
Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap pelaksanaan Amalan Terbaik Pengajaran (ATP) Bahasa Melayu di bilik darjah dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah rendah. Kajian ini disandarkan kepada ATP berpusatkan murid yang dicadangkan oleh Zemelman (2012). Kajian ini penting kerana pelaksanaan ATP...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/14569/1/215-417-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/14569/ http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/56 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.14569 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.145692020-05-07T02:53:36Z http://journalarticle.ukm.my/14569/ Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah Nor Hadibah Hushaini, Zulkifli Osman, Anida Sarudin, Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap pelaksanaan Amalan Terbaik Pengajaran (ATP) Bahasa Melayu di bilik darjah dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah rendah. Kajian ini disandarkan kepada ATP berpusatkan murid yang dicadangkan oleh Zemelman (2012). Kajian ini penting kerana pelaksanaan ATP selaras dengan kehendak Dokumen Standard Kurikulum Sekolah Rendah (2010). Namun, kajian-kajian lalu mendapati amalan terbaik pengajaran masih kurang diamalkan oleh guru-guru Bahasa Melayu di bilik darjah. Soal selidik digunakan bagi melihat tahap pelaksanaan ATP Bahasa Melayu dalam kalangan guru. 80 guru Bahasa Melayu yang dipilih melalui teknik pensampelan rawak berstrata berkadar dilibatkan dalam kajian ini. Ujian statistik deskriptif digunakan bagi menganalisis data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa ATP yang diamalkan guru berada pada tahap tafsiran min tinggi. Secara keseluruhannya, berdasarkan keempat-empat prinsip ATP, iaitu pengajaran berasaskan pengalaman murid, holistik, autentik dan pengajaran berasaskan cabaran, prinsip pengajaran berasaskan pengalaman murid dan holistik paling tinggi diamalkan, iaitu pada skor min 3.28. Implikasi kajian mendapati bahawa ATP dapat meningkatkan kualiti dan memberi impak terhadap proses pengajaran dan pembelajaran bahasa. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14569/1/215-417-1-SM.pdf Nor Hadibah Hushaini, and Zulkifli Osman, and Anida Sarudin, (2020) Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 10 (1). pp. 1-13. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/56 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap pelaksanaan Amalan Terbaik Pengajaran (ATP) Bahasa Melayu di bilik darjah dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah rendah. Kajian ini disandarkan kepada ATP berpusatkan murid yang dicadangkan oleh Zemelman (2012). Kajian ini penting kerana pelaksanaan ATP selaras dengan kehendak Dokumen Standard Kurikulum Sekolah Rendah (2010). Namun, kajian-kajian lalu mendapati amalan terbaik pengajaran masih kurang diamalkan oleh guru-guru Bahasa Melayu di bilik darjah. Soal selidik digunakan bagi melihat tahap pelaksanaan ATP Bahasa Melayu dalam kalangan guru. 80 guru Bahasa Melayu yang dipilih melalui teknik pensampelan rawak berstrata berkadar dilibatkan dalam kajian ini. Ujian statistik deskriptif digunakan bagi menganalisis data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa ATP yang diamalkan guru berada pada tahap tafsiran min tinggi. Secara keseluruhannya, berdasarkan keempat-empat prinsip ATP, iaitu pengajaran berasaskan pengalaman murid, holistik, autentik dan pengajaran berasaskan cabaran, prinsip pengajaran berasaskan pengalaman murid dan holistik paling tinggi diamalkan, iaitu pada skor min 3.28. Implikasi kajian mendapati bahawa ATP dapat meningkatkan kualiti dan memberi impak terhadap proses pengajaran dan pembelajaran bahasa. |
format |
Article |
author |
Nor Hadibah Hushaini, Zulkifli Osman, Anida Sarudin, |
spellingShingle |
Nor Hadibah Hushaini, Zulkifli Osman, Anida Sarudin, Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah |
author_facet |
Nor Hadibah Hushaini, Zulkifli Osman, Anida Sarudin, |
author_sort |
Nor Hadibah Hushaini, |
title |
Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah |
title_short |
Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah |
title_full |
Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah |
title_fullStr |
Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan amalan terbaik pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah |
title_sort |
pelaksanaan amalan terbaik pengajaran bahasa melayu dalam kalangan guru sekolah rendah |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2020 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/14569/1/215-417-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/14569/ http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/56 |
_version_ |
1669008486220955648 |