Senario pendidikan Islam dan hala tujunya dalam sistem pendidikan Malaysia
Peningkatan permintaan masyarakat Muslim untuk menempatkan anak mereka di sekolah agama telah menyebabkan Kementerian Pendidikan Malaysia memperkenalkan program pendaftaran Sekolah Agama Negeri (SAN) dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) serta mewujudkan Kelas Aliran Agama (KAA) di sekolah m...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia
2019
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/15436/1/382-Article%20Text-1360-2-10-20200321.pdf http://journalarticle.ukm.my/15436/ http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/25 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Peningkatan permintaan masyarakat Muslim untuk menempatkan anak mereka di
sekolah agama telah menyebabkan Kementerian Pendidikan Malaysia
memperkenalkan program pendaftaran Sekolah Agama Negeri (SAN) dan Sekolah
Agama Bantuan Kerajaan (SABK) serta mewujudkan Kelas Aliran Agama (KAA)
di sekolah menengah kebangsaan. Masyarakat Muslim menyakini Pendidikan
Islam mempunyai keupayaan untuk membangun anak-anak secara menyeluruh,
merangkumi dimensi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Bagaimanapun, hingga
kini, setiap sekolah dikehendaki melaporkan bilangan pelajar yang terlibat dalam
kes salah laku yang merangkumi kes ringan seperti kelewatan hadir ke sekolah
hingga kes serius seperti jenayah. Oleh itu, makalah ini merupakan kajian konsep
yang bertujuan untuk mengkaji hala tuju Pendidikan Islam dalam sistem
pendidikan Malaysia. Kajian ini meninjau literatur berkaitan sejarah Pendidikan
Islam dalam sistem pendidikan Malaysia dan hala tujunya dalam tempoh 2013-
2025. Data yang diperoleh dalam kajian ini dianalisis menggunakan pendekatan
tematik. Hasil kajian menunjukkan hala tuju Pendidikan Islam dalam sistem
pendidikan Malaysia adalah untuk membangunkan generasi yang berpegang kuat
nilai-nilai dan kepercayaan agama walaupun mereka berada dalam masyarakat
pelbagai budaya. Untuk mencapai hala tuju Pendidikan Islam, guru-guru dan ibu
bapa perlu memainkan peranan utama sebagai pendidik di sekolah dan di rumah. |
---|