Penguasaan kosa kata bahasa arab menerusi pengetahuan makna dan penggunaannya
Artikel ini mengemukakan analisis penguasaan morfologi Arab menerusi bidangnya, iaitu leksikologi. Leksikologi ialah keupayaan dan penguasaan kosa kata aspek pengetahuan makna dan penggunaannya. Dua aspek penguasaan tersebut merupakan faktor utama bagi seseorang pelajar yang mahu menguasai bahasa...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/15690/1/44179-141877-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/15690/ http://ejournals.ukm.my/malim/issue/view/1351 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Artikel ini mengemukakan analisis penguasaan morfologi Arab menerusi bidangnya, iaitu
leksikologi. Leksikologi ialah keupayaan dan penguasaan kosa kata aspek pengetahuan makna
dan penggunaannya. Dua aspek penguasaan tersebut merupakan faktor utama bagi seseorang
pelajar yang mahu menguasai bahasa, dan dalam konteks kajian ini ialah pembelajaran
bahasa Arab yang merupakan bahasa kedua atau bahasa asing di Malaysia. Masalah yang
sering dihadapi oleh pelajar bahasa Arab adalah berpunca daripada kegagalan mengetahui
makna kosa kata yang merupakan perkara asas dalam mempelajari apa jua bahasa. Kajian
ini bertujuan (1) mengenal pasti tema kajian lepas berkaitan pembelajaran morfolologi
menerusi dimensi bidang leksikologi, (2) memperlihatkan kelompangan yang terdapat dalam
kajian-kajian lepas berkaitan pengetahuan makna kosa kata dan penggunaannya, dan (3)
mengamati isu yang boleh dijadikan kajian baru pada masa akan datang. Kajian ini
merupakan satu kajian kualitatif yang menggunakan kaedah kepustakaan untuk mendapat
data. Data yang diperoleh kemudiannya dianalisis secara deskriptif. Kajian ini juga
menggunakan reka bentuk tematik yang merupakan satu metode yang mudah diamati dan
difahami. Hasil kajian mengemukakan lebih 100 kajian berkaitan pengetahuan makna dan
penggunaan kosa kata menerusi pembelajaran dan pengajaran morfologi. Implikasi kajian ini
dapat memberi penemuan baru menerusi dimensi leksikologi khususnya dalam pembelajaran
morfologi Arab. |
---|