Komunikasi dalam organisasi dan kesan terhadap staf: satu kajian kes di Istana Budaya, Kuala Lumpur
Makalah ini bertujuan meneliti proses komunikasi yang berlaku dalam organisasi seni dan sekali gus melihat komitmen dalam kalangan subordinat (tenaga kerja sokongan) di Istana Budaya Kuala Lumpur yang merupakan satu-satunya organisasi awam berasaskan produk seni persembahan. Kejayaan sesebuah...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/16342/1/44417-142709-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/16342/ https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1354 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.16342 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.163422021-03-23T07:43:17Z http://journalarticle.ukm.my/16342/ Komunikasi dalam organisasi dan kesan terhadap staf: satu kajian kes di Istana Budaya, Kuala Lumpur Ab. Samad Kechot, Shahidi A. Hamid, Rahim Aman, Makalah ini bertujuan meneliti proses komunikasi yang berlaku dalam organisasi seni dan sekali gus melihat komitmen dalam kalangan subordinat (tenaga kerja sokongan) di Istana Budaya Kuala Lumpur yang merupakan satu-satunya organisasi awam berasaskan produk seni persembahan. Kejayaan sesebuah organisasi termasuk organisasi seni seperti Istana Budaya Kuala Lumpur amat bergantung kepada komitmen ahlinya dalam menjayakan misi dan objektif organisasi manakala komitmen ahli organisasi pula secara langsung boleh diteliti melalui situasi komunikasi yang berlaku dalam mana-mana organisasi kompleks. Borang soal selidik dimanfaatkan sepenuhnya sebagai alat kajian. Seramai 100 orang subordinat selaku tenaga kerja di peringkat sokongan Istana Budaya Kuala Lumpur telah dipilih sebagai responden. Melalui teknik soal selidik berstruktur yang mengandungi 32 pernyataan dan data kajian dianalisis menggunakan Statistical Package for Social Science. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sebahagian besar subordinat memberikan gambaran positif berkaitan proses komunikasi yang berlaku dalam organisasi Istana Budaya Kuala Lumpur sekali gus memberikan komitmen yang agak tinggi semasa melaksanakan tugas-tugas mereka. Keadaan ini membolehkan Istana Budaya Kuala Lumpur merealisasikan motto utamanya iaitu mementaskan seni persembahan tempatan bertaraf dunia di samping mementaskan beberapa siri seni persembahan lokal yang bersifat amatur. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16342/1/44417-142709-1-SM.pdf Ab. Samad Kechot, and Shahidi A. Hamid, and Rahim Aman, (2020) Komunikasi dalam organisasi dan kesan terhadap staf: satu kajian kes di Istana Budaya, Kuala Lumpur. Jurnal Melayu, Isu (Khas). pp. 644-662. ISSN 1675-7513 https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1354 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Makalah ini bertujuan meneliti proses komunikasi yang berlaku dalam organisasi seni
dan sekali gus melihat komitmen dalam kalangan subordinat (tenaga kerja sokongan)
di Istana Budaya Kuala Lumpur yang merupakan satu-satunya organisasi awam
berasaskan produk seni persembahan. Kejayaan sesebuah organisasi termasuk
organisasi seni seperti Istana Budaya Kuala Lumpur amat bergantung kepada
komitmen ahlinya dalam menjayakan misi dan objektif organisasi manakala
komitmen ahli organisasi pula secara langsung boleh diteliti melalui situasi
komunikasi yang berlaku dalam mana-mana organisasi kompleks. Borang soal
selidik dimanfaatkan sepenuhnya sebagai alat kajian. Seramai 100 orang subordinat
selaku tenaga kerja di peringkat sokongan Istana Budaya Kuala Lumpur telah dipilih
sebagai responden. Melalui teknik soal selidik berstruktur yang mengandungi 32
pernyataan dan data kajian dianalisis menggunakan Statistical Package for Social
Science. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sebahagian besar subordinat
memberikan gambaran positif berkaitan proses komunikasi yang berlaku dalam
organisasi Istana Budaya Kuala Lumpur sekali gus memberikan komitmen yang agak
tinggi semasa melaksanakan tugas-tugas mereka. Keadaan ini membolehkan Istana
Budaya Kuala Lumpur merealisasikan motto utamanya iaitu mementaskan seni
persembahan tempatan bertaraf dunia di samping mementaskan beberapa siri seni
persembahan lokal yang bersifat amatur. |
format |
Article |
author |
Ab. Samad Kechot, Shahidi A. Hamid, Rahim Aman, |
spellingShingle |
Ab. Samad Kechot, Shahidi A. Hamid, Rahim Aman, Komunikasi dalam organisasi dan kesan terhadap staf: satu kajian kes di Istana Budaya, Kuala Lumpur |
author_facet |
Ab. Samad Kechot, Shahidi A. Hamid, Rahim Aman, |
author_sort |
Ab. Samad Kechot, |
title |
Komunikasi dalam organisasi dan kesan terhadap staf: satu kajian kes di Istana Budaya, Kuala Lumpur |
title_short |
Komunikasi dalam organisasi dan kesan terhadap staf: satu kajian kes di Istana Budaya, Kuala Lumpur |
title_full |
Komunikasi dalam organisasi dan kesan terhadap staf: satu kajian kes di Istana Budaya, Kuala Lumpur |
title_fullStr |
Komunikasi dalam organisasi dan kesan terhadap staf: satu kajian kes di Istana Budaya, Kuala Lumpur |
title_full_unstemmed |
Komunikasi dalam organisasi dan kesan terhadap staf: satu kajian kes di Istana Budaya, Kuala Lumpur |
title_sort |
komunikasi dalam organisasi dan kesan terhadap staf: satu kajian kes di istana budaya, kuala lumpur |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2020 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/16342/1/44417-142709-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/16342/ https://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1354 |
_version_ |
1695531698388729856 |