Faktor kejayaan usahawan muda dalam perniagaan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) di Malaysia
Sektor perniagaan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) dianggap penting memandangkan ia memberikan sumbangan yang besar kepada pendapatan ekonomi negara sekaligus melahirkan usahawan muda berjaya. Usahawan muda yang berjaya bukan sahaja mencipta perniagaan baru malahan meningkatkan peluang pekerj...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2021
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/16364/1/357-Article%20Text-527-1-10-20210211.pdf http://journalarticle.ukm.my/16364/ http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/18 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Sektor perniagaan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) dianggap penting memandangkan ia
memberikan sumbangan yang besar kepada pendapatan ekonomi negara sekaligus
melahirkan usahawan muda berjaya. Usahawan muda yang berjaya bukan sahaja mencipta
perniagaan baru malahan meningkatkan peluang pekerjaan dan sebagainya. Kejayaan
usahwan muda dalam bidang perniagaan IKS memberikan satu impak positif dalam
pembangunan ekonomi negara. Oleh itu, kajian yang dijalankan ini adalah bertujuan untuk
mengkaji faktor-faktor yang mendorong kejayaan usahawan muda dalam perniagaan
Industri Kecil dan Sederhana (IKS) di Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif
yang melibatkan seramai 138 orang responden yang kini bergelar Local Champion yang
terdiri daripada usahawan muda yang berjaya dalam perniagaan (IKS) masing-masing.
Kesemua responden merupakan Local Champion yang telah terlibat secara langsung di
dalam Program Rural Business Challenge dan menetap di sekitar Malaysia yang terdiri
daripada Zon Timur, Zon Tengah/Selatan, Zon Utara, Sabah dan juga Sarawak. Data yang
diperolehi daripada responden akan dianalisis. Faktor pendorong kejayaan yang dikaji
dibahagikan kepada 7 dimensi iaitu Sikap/Minat/Kesedaran diri sendiri, Modal, Pemasaran
yang baik, Pemikiran Inovatif dan kreatif, Persekitaran Perniagaan, Kemahiran dan
Pengetahuan serta Pengurusan Organisasi dan Kerjasama Luar. Dapatan kajian juga
menunjukkan bahawa faktor “Sikap/Minat/Kesedaran diri sendiri” bagi seseorang
usahawan itu merupakan faktor paling utama yang mendorong kejayaan seseorang
usahawan muda dalam menjalankan perniagaan Industri Kecil dan Sederhana (IKS).
Kesimpulannya, sikap usahawan yang berdisiplin tinggi dalam mengendalikan perniagaan,
berani dan sanggup menghadapi risiko, berfikiran kreatif dan inovatif, sentiasa mendalami
ilmu perniagaan sangat menyumbang terhadap kejayaan usahawan muda IKS di Malaysia
bagi mengembangkan lagi perniagaan ke arah peringkat global dan akhirnya menyumbang
kepada pembangunan ekonomi negara. |
---|