Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala
Selaras dengan matlamat Pendidikan Untuk Semua (EFA), sewajarnya pendidikan adalah hak mutlak pada semua kanak-kanak di dunia. Demikan juga UNICEF merupakan badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang memberi bantuan kemanusiaan dan perkembangan kepada kanak-kanak di seluruh dunia, termasuklah m...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/16459/1/32121-132359-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/16459/ https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1255 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.16459 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.164592021-04-26T01:15:58Z http://journalarticle.ukm.my/16459/ Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala Siti Hajar Che Man, Nor Atikah Zaki, Selaras dengan matlamat Pendidikan Untuk Semua (EFA), sewajarnya pendidikan adalah hak mutlak pada semua kanak-kanak di dunia. Demikan juga UNICEF merupakan badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang memberi bantuan kemanusiaan dan perkembangan kepada kanak-kanak di seluruh dunia, termasuklah menggalakkan pendidikan untuk kanak-kanak perempuan dan memastikan mereka menghabiskan pendidikan peringkat sekolah rendah sekurang-kurangnya. Perjuangan pembangunan pendidikan untuk kanak-kanak ini seringkali melibatkan peranan media dan menjadi isu penting dalam kalangan pentadbir dan ahli politik. Namun, secara tidak sedar sumber-sumber daripada genre kesusasteraan khususnya karya autobiografi mampu memupuk minat malah dapat melestarikan pendidikan untuk kanak-kanak. Golongan ini perlu diterapkan nilai-nilai murni dan komunikasi efektif antara mereka yang boleh didapati menerusi kajian tokoh yang dipersembahkan dalam bentuk karya autobiografi. Justeru itu, makalah ini cuba menghuraikan bagaimana genre autobiografi sebagai cabang kepada kepelbagaian karya sastera dapat menghasilkan satu wahana yang dapat memberi citra baru dalam revolusi pendidikan kanak-kanak. Perbincangan ini akan memperlihatkan bagaimana tokoh pendidikan kanak-kanak dari bandar Mingora, iaitu Malala Yousafzai berjuang untuk kanak-kanak perempuan Pakistan sehingga perjuangannya mendapat pengiktirafan Anugerah Nobel-Keamanan pada tahun 2014. Kisah perjuangannya diabadikan melalui karya autobiografi I Am Malala (Saya Malala). Hakikatnya tulisan perjuangan Saya Malala yang diabadikan dalam karya autobiografi ini menjadi inspirasi kepada bukan saja kepada masyarakat Pakistan tetapi juga kepada pemimpin dunia dalam usaha mengiktiraf pendidikan untuk kanak-kanak.Selaras dengan matlamat Pendidikan Untuk Semua (EFA), sewajarnya pendidikan adalah hak mutlak pada semua kanak-kanak di dunia. Demikan juga UNICEF merupakan badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang memberi bantuan kemanusiaan dan perkembangan kepada kanak-kanak di seluruh dunia, termasuklah menggalakkan pendidikan untuk kanak-kanak perempuan dan memastikan mereka menghabiskan pendidikan peringkat sekolah rendah sekurang-kurangnya. Perjuangan pembangunan pendidikan untuk kanak-kanak ini seringkali melibatkan peranan media dan menjadi isu penting dalam kalangan pentadbir dan ahli politik. Namun, secara tidak sedar sumber-sumber daripada genre kesusasteraan khususnya karya autobiografi mampu memupuk minat malah dapat melestarikan pendidikan untuk kanak-kanak. Golongan ini perlu diterapkan nilai-nilai murni dan komunikasi efektif antara mereka yang boleh didapati menerusi kajian tokoh yang dipersembahkan dalam bentuk karya autobiografi. Justeru itu, makalah ini cuba menghuraikan bagaimana genre autobiografi sebagai cabang kepada kepelbagaian karya sastera dapat menghasilkan satu wahana yang dapat memberi citra baru dalam revolusi pendidikan kanak-kanak. Perbincangan ini akan memperlihatkan bagaimana tokoh pendidikan kanak-kanak dari bandar Mingora, iaitu Malala Yousafzai berjuang untuk kanak-kanak perempuan Pakistan sehingga perjuangannya mendapat pengiktirafan Anugerah Nobel-Keamanan pada tahun 2014. Kisah perjuangannya diabadikan melalui karya autobiografi I Am Malala (Saya Malala). Hakikatnya tulisan perjuangan Saya Malala yang diabadikan dalam karya autobiografi ini menjadi inspirasi kepada bukan saja kepada masyarakat Pakistan tetapi juga kepada pemimpin dunia dalam usaha mengiktiraf pendidikan untuk kanak-kanak. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16459/1/32121-132359-1-PB.pdf Siti Hajar Che Man, and Nor Atikah Zaki, (2020) Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala. AKADEMIKA, 90 (2). pp. 63-74. ISSN 0126-5008 https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1255 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Selaras dengan matlamat Pendidikan Untuk Semua (EFA), sewajarnya pendidikan adalah hak mutlak pada semua
kanak-kanak di dunia. Demikan juga UNICEF merupakan badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang memberi
bantuan kemanusiaan dan perkembangan kepada kanak-kanak di seluruh dunia, termasuklah menggalakkan pendidikan
untuk kanak-kanak perempuan dan memastikan mereka menghabiskan pendidikan peringkat sekolah rendah sekurang-kurangnya. Perjuangan pembangunan pendidikan untuk kanak-kanak ini seringkali melibatkan peranan media dan
menjadi isu penting dalam kalangan pentadbir dan ahli politik. Namun, secara tidak sedar sumber-sumber daripada
genre kesusasteraan khususnya karya autobiografi mampu memupuk minat malah dapat melestarikan pendidikan
untuk kanak-kanak. Golongan ini perlu diterapkan nilai-nilai murni dan komunikasi efektif antara mereka yang boleh
didapati menerusi kajian tokoh yang dipersembahkan dalam bentuk karya autobiografi. Justeru itu, makalah ini cuba
menghuraikan bagaimana genre autobiografi sebagai cabang kepada kepelbagaian karya sastera dapat menghasilkan
satu wahana yang dapat memberi citra baru dalam revolusi pendidikan kanak-kanak. Perbincangan ini akan
memperlihatkan bagaimana tokoh pendidikan kanak-kanak dari bandar Mingora, iaitu Malala Yousafzai berjuang
untuk kanak-kanak perempuan Pakistan sehingga perjuangannya mendapat pengiktirafan Anugerah Nobel-Keamanan
pada tahun 2014. Kisah perjuangannya diabadikan melalui karya autobiografi I Am Malala (Saya Malala). Hakikatnya
tulisan perjuangan Saya Malala yang diabadikan dalam karya autobiografi ini menjadi inspirasi kepada bukan saja
kepada masyarakat Pakistan tetapi juga kepada pemimpin dunia dalam usaha mengiktiraf pendidikan untuk kanak-kanak.Selaras dengan matlamat Pendidikan Untuk Semua (EFA), sewajarnya pendidikan adalah hak mutlak pada semua
kanak-kanak di dunia. Demikan juga UNICEF merupakan badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang memberi
bantuan kemanusiaan dan perkembangan kepada kanak-kanak di seluruh dunia, termasuklah menggalakkan pendidikan
untuk kanak-kanak perempuan dan memastikan mereka menghabiskan pendidikan peringkat sekolah rendah sekurang-kurangnya. Perjuangan pembangunan pendidikan untuk kanak-kanak ini seringkali melibatkan peranan media dan
menjadi isu penting dalam kalangan pentadbir dan ahli politik. Namun, secara tidak sedar sumber-sumber daripada
genre kesusasteraan khususnya karya autobiografi mampu memupuk minat malah dapat melestarikan pendidikan
untuk kanak-kanak. Golongan ini perlu diterapkan nilai-nilai murni dan komunikasi efektif antara mereka yang boleh
didapati menerusi kajian tokoh yang dipersembahkan dalam bentuk karya autobiografi. Justeru itu, makalah ini cuba
menghuraikan bagaimana genre autobiografi sebagai cabang kepada kepelbagaian karya sastera dapat menghasilkan
satu wahana yang dapat memberi citra baru dalam revolusi pendidikan kanak-kanak. Perbincangan ini akan
memperlihatkan bagaimana tokoh pendidikan kanak-kanak dari bandar Mingora, iaitu Malala Yousafzai berjuang
untuk kanak-kanak perempuan Pakistan sehingga perjuangannya mendapat pengiktirafan Anugerah Nobel-Keamanan
pada tahun 2014. Kisah perjuangannya diabadikan melalui karya autobiografi I Am Malala (Saya Malala). Hakikatnya
tulisan perjuangan Saya Malala yang diabadikan dalam karya autobiografi ini menjadi inspirasi kepada bukan saja
kepada masyarakat Pakistan tetapi juga kepada pemimpin dunia dalam usaha mengiktiraf pendidikan untuk kanak-kanak. |
format |
Article |
author |
Siti Hajar Che Man, Nor Atikah Zaki, |
spellingShingle |
Siti Hajar Che Man, Nor Atikah Zaki, Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala |
author_facet |
Siti Hajar Che Man, Nor Atikah Zaki, |
author_sort |
Siti Hajar Che Man, |
title |
Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala |
title_short |
Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala |
title_full |
Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala |
title_fullStr |
Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala |
title_full_unstemmed |
Revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi Saya Malala |
title_sort |
revolusi pendidikan kanak-kanak melalui autobiografi saya malala |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2020 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/16459/1/32121-132359-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/16459/ https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1255 |
_version_ |
1698697933180895232 |