Sikap pelajar aliran perdana terhadap pelajar berkeperluan khas

Setiap pelajar perlu mempunyai kualiti disiplin ilmu yang relevan, akhlak dan penetapan minda yang sesuai, tingkah laku dan beradab untuk memajukan diri bagi membolehkan mereka memberikan sumbangan kepada keharmonian dan kemajuan keluarga, masyarakat, negara dan komuniti global. Oleh itu, sika...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nur Adillah Md Abdul Hamid, Suziyani Mohamed
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/16611/1/266-Article%20Text-377-1-10-20200426.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16611/
http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/14
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
Description
Summary:Setiap pelajar perlu mempunyai kualiti disiplin ilmu yang relevan, akhlak dan penetapan minda yang sesuai, tingkah laku dan beradab untuk memajukan diri bagi membolehkan mereka memberikan sumbangan kepada keharmonian dan kemajuan keluarga, masyarakat, negara dan komuniti global. Oleh itu, sikap dan persepsi terhadap rakan sebaya mempunyai kebergantungan yang tinggi dalam penglibatan sosial terutamanya terhadap pelajar berkeperluan khas. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap positif dan sikap negatif pelajar aliran perdana terhadap pelajar berkeperluan khas. Kajian ini juga dijalankan untuk mengenal pasti persepsi pelajar aliran perdana terhadap pelajar berkeperluan khas. Kajian berbentuk tinjauan dijalankan dan sampel kajian terdiri daripada 30 orang pelajar aliran perdana iaitu pelajar Tingkatan 1, 2 dan 4. Pengumpulan data dibuat melalui borang soal selidik yang mempunyai 25 item menggunakan pengukuran berskala likert.