Sikap pelajar aliran perdana terhadap pelajar berkeperluan khas
Setiap pelajar perlu mempunyai kualiti disiplin ilmu yang relevan, akhlak dan penetapan minda yang sesuai, tingkah laku dan beradab untuk memajukan diri bagi membolehkan mereka memberikan sumbangan kepada keharmonian dan kemajuan keluarga, masyarakat, negara dan komuniti global. Oleh itu, sika...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/16611/1/266-Article%20Text-377-1-10-20200426.pdf http://journalarticle.ukm.my/16611/ http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/14 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Setiap pelajar perlu mempunyai kualiti disiplin ilmu yang relevan, akhlak dan penetapan
minda yang sesuai, tingkah laku dan beradab untuk memajukan diri bagi membolehkan
mereka memberikan sumbangan kepada keharmonian dan kemajuan keluarga, masyarakat,
negara dan komuniti global. Oleh itu, sikap dan persepsi terhadap rakan sebaya mempunyai
kebergantungan yang tinggi dalam penglibatan sosial terutamanya terhadap pelajar
berkeperluan khas. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap positif dan sikap negatif
pelajar aliran perdana terhadap pelajar berkeperluan khas. Kajian ini juga dijalankan untuk
mengenal pasti persepsi pelajar aliran perdana terhadap pelajar berkeperluan khas. Kajian
berbentuk tinjauan dijalankan dan sampel kajian terdiri daripada 30 orang pelajar aliran
perdana iaitu pelajar Tingkatan 1, 2 dan 4. Pengumpulan data dibuat melalui borang soal
selidik yang mempunyai 25 item menggunakan pengukuran berskala likert. |
---|