Kesan manipulasi arahan terhadap kreativiti murid tahun lima dalam menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu
Kajian ini bertujuan untuk membandingkan tahap kreativiti murid tahun lima yang menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu. Kreativiti ialah harapan masa hadapan, namun berdepan dengan isu penyampaian pengajaran dan kefahaman guru yang tidak seimbang dengan keperluan terhadap kreativiti. P...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2021
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/16761/1/253-486-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/16761/ http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/69 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk membandingkan tahap kreativiti murid tahun lima yang
menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu. Kreativiti ialah harapan masa hadapan,
namun berdepan dengan isu penyampaian pengajaran dan kefahaman guru yang tidak
seimbang dengan keperluan terhadap kreativiti. Pengukuran kreativiti yang pelbagai
menambah konflik kepada pelaksanaan pedagogi kreatif. Kajian ini menjalankan eksperimen
terhadap aktiviti kreatif dan pengukurannya. Kaedah eksperimen dijalankan menggunakan
ujian pasca dan data dianalisis secara kuantitatif. Seramai 90 orang murid Tahun 5 dari tiga
buah sekolah di Hulu Selangor yang sama ciri dan kategori dipilih melalui pemilihan rawak
dua peringkat sebagai sampel kajian. Sampel dibahagikan kepada tiga kumpulan: 1. Arahan
Standard (AS), 2. Arahan Kreatif (AK) dan 3. Arahan Kreatif Terperinci (AKT). Produk
peribahasa yang dihasilkan dinilai oleh tiga orang penilai secara pengadilan subjektif
menggunakan teori implisit dengan lima skala Likert. Min tertinggi bagi skor kreativiti
adalah bagi kumpulan AKT (M=26.75, SP=3.31) diikuti dengan kumpulan AK (M=23.53,
SP=4.62) dan seterusnya kumpulan AS (M=19.98, SP=3.54). Terdapat perbezaan skor yang
signifikan antara tiga kumpulan ini dengan nilai F=23.015, (p<.05). Terdapat hubungan yang
kukuh antara manipulasi arahan dengan tahap kreativiti murid dengan pekali r=.597, sig.=.00
(p<.05). Untuk menjana kreativiti ke tahap terbaik, murid-murid di usia lingkungan 10 hingga
11 tahun memerlukan arahan dengan petunjuk kreatif dan contoh yang jelas selaras dengan
Teori Perkembangan Kognitif oleh Jean Piaget. Kajian ini telah memberi sumbangan yang
signifikan kepada usaha pengukuhan teori dan literatur mengenai pedagogi kreatif. Aktiviti
kreatif artistik berpotensi sebagai nilai tambah kepada aktiviti sedia ada. Penggunaan teori
implisit untuk mengukur kreativiti mempunyai kebolehpercayaan yang baik boleh
diaplikasikan dalam PdPc. |
---|