Permintaan pelancong belia terhadap Ipoh sebagai destinasi pelancongan geopark kebangsaan
Kedudukan Ipoh di Lembah Kinta yang mempunyai pelbagai warisan sejarah dari aspek perlombongan, sejarah geologi dan kepelbagaian landskap semulajadi telah membuka laluan bagi Ipoh untuk menjadi salah satu destinasi geopelancongan yang boleh dimahsyurkan di kalangan pelancong terutamanya di kal...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/16791/1/325-Article%20Text-482-1-10-20200714.pdf http://journalarticle.ukm.my/16791/ http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/15 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kedudukan Ipoh di Lembah Kinta yang mempunyai pelbagai warisan sejarah dari aspek
perlombongan, sejarah geologi dan kepelbagaian landskap semulajadi telah membuka laluan bagi
Ipoh untuk menjadi salah satu destinasi geopelancongan yang boleh dimahsyurkan di kalangan
pelancong terutamanya di kalangan belia. Pelancong belia mempunyai satu segmen pelancong yang
signifikannya boleh dikembangkan malah turut berpotensi sebagai satu kepentingan yang boleh
dijadikan sebagai satu penjanaan bagi peningkatan sektor pelancongan negara untuk lebih maju
kehadapan. Kajian ini berfokuskan kepada gelagat pelancong belia, penggunaan dan pengalaman
pelancong belia terhadap kawasan Ipoh sebagai destinasi geopark. Data untuk kajian ini
dikumpulkan melalui edaran borang soal selidik di kawasan geopark yang dipilih di Ipoh iaitu Taman
Rekreasi Gunung Lang dan Taman Eko-Rimba Kledang Saiong. Hasil kajian mendapati kebanyakan
pelancong belia berpuas hati dengan perkhidmatan dan kemudahan yang disediakan. Kajian ini
mencadangkan pihak berkepentingan untuk mengkaji semula lokasi geopark yang perlu diurus agar
boleh digunakan oleh pelancong, malahan promosi bagi lokasi geopark ini perlu diua-uarkan dengan
lebih lagi pada pelbagai medium. |
---|