Proses pembentukan makna simpulan bahasa "kepala angin" menggunakan prinsip metafora integrase
Proses pembentukan makna simpulan bahasa berlaku dengan lebih kompleks di dalam empat domain mental manusia menggunakan strategi metafora integrasi sebagai alternatif baharu kajian metafora. Data metafora yang dipilih ialah simpulan bahasa kepala angin yang menduduki kekerapan tertinggi, iaitu...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2021
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/17257/1/39581-156858-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/17257/ https://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1397 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Proses pembentukan makna simpulan bahasa berlaku dengan lebih kompleks di dalam empat
domain mental manusia menggunakan strategi metafora integrasi sebagai alternatif baharu
kajian metafora. Data metafora yang dipilih ialah simpulan bahasa kepala angin yang
menduduki kekerapan tertinggi, iaitu sebanyak 531 data. Tujuan utama kajian ini dilaksanakan
adalah untuk menganalisis proses pembentukan makna simpulan bahasa "kepala angin"
menggunakan prinsip integrasi. Kaedah kajian yang digunakan ialah kaedah kualitatif
berlandaskan pendekatan korpus berkomputer. Dua korpus pangkalan data berkomputer yang
dipilih ialah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan Malay Concordane Project (MCP). Data
yang dipilih dianalisis menggunakan prinsip integrasi yang diubah suai daripada Teori
Blending yang diperkenalkan oleh Fauconnier dan Turner (2002). Untuk mendapatkan data
simpulan bahasa yang berkaitan dengan "kepala", concordans unit leksikal "kepala" dijana
daripada korpus DBP dan MCP yang berjumlah 12,227 daripada lebih enam juta himpunan
data. Pendekatan analisis deskriptif korpus berkomputer digunakan untuk menghurai data
"kepala". Dapatan kajian membuktikan bahawa makna simpulan bahasa berlaku dengan tertib
melalui empat ruang mental pemikiran Melayu, iaitu ruang input 1, ruang input 2, ruang
generik dan ruang integrasi. Sesungguhnya, kajian ini menambah baik maklumat baharu dalam
bidang linguistik kognitif tentang keunikan pemikiran Melayu yang asas. |
---|