Aplikasi fiqh al-Ta'ayush yang berorientasikan prinsip wasatiyyah dalam membina keharmonian masyarakat majmuk di Malaysia
Malaysia merupakan sebuah negara yang berbilang bangsa, agama dan budaya seterusnya memberi kesan kepada pasang surut dalam interaksi dan komunikasi sosial. Saban hari timbul isu sensitif yang melibatkan dimensi agama, kaum, politik dan ekonomi. Jika tidak ditangani dengan baik, ia akan menjad...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2021
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/17281/1/49072-159531-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/17281/ https://ejournal.ukm.my/jhadhari/issue/view/1408 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Malaysia merupakan sebuah negara yang berbilang bangsa, agama dan budaya
seterusnya memberi kesan kepada pasang surut dalam interaksi dan komunikasi
sosial. Saban hari timbul isu sensitif yang melibatkan dimensi agama, kaum, politik
dan ekonomi. Jika tidak ditangani dengan baik, ia akan menjadi duri dalam daging
yang menghambat proses perpaduan antara kaum di Malaysia. Justeru, segregasi
sosial dan budaya ini perlu diharmonikan bagi mewujudkan suasana yang kondusif
dan penuh kedamaian. Antara pendekatan yang boleh digunapakai adalah fiqh
al-Ta'ayush (co-existance) antara kaum dan agama yang berpaksikan prinsip kesederhanaan yang pernah dipraktikkan pada zaman Nabi SAW dan Khulafa’ al-Rasyidin. Sehubungan itu, kajian kualitatif ini membincangkan tentang konsep fiqh
al-Ta'ayush yang berorientasikan prinsip kesederhanaan (wasatiyyah) yang menjadi
teras dalam menangani isu sensitif dalam masyarakat majmuk di Malaysia. Dengan
aplikasi fiqh al-Ta'ayush yang melibatkan penyertaan aktif semua pihak di Malaysia,
diharapkan Islam sebagai agama rahmatan lil ‘alamin dapat direalisasikan bagi
menjamin keharmonian hidup masyarakat berbilang kaum dan agama di Malaysia. |
---|