Tinjauan kajian empirikal mengenai komuniti pembelajaran profesional di Malaysia (2010-2020) : Dapatan dan tema
Komuniti pembelajaran profesional (KPP) telah berkembang dan menarik minat sistem pendidikan di seluruh dunia sebagai salah satu amalan bagi meningkatkan pembelajaran guru. Selain itu, KPP dilihat dapat membina kapasiti dan kemampanan sistem pendidikan agar boleh maju ke hadapan seiring dengan kehen...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2021
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/17632/1/41683-156774-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/17632/ https://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/1396 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.17632 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.176322021-11-22T06:57:41Z http://journalarticle.ukm.my/17632/ Tinjauan kajian empirikal mengenai komuniti pembelajaran profesional di Malaysia (2010-2020) : Dapatan dan tema Victor Jibson Anthony Idi, Zuraidah Abdullah, Husaina Banu Kenayathulla, Komuniti pembelajaran profesional (KPP) telah berkembang dan menarik minat sistem pendidikan di seluruh dunia sebagai salah satu amalan bagi meningkatkan pembelajaran guru. Selain itu, KPP dilihat dapat membina kapasiti dan kemampanan sistem pendidikan agar boleh maju ke hadapan seiring dengan kehendak global pada masa kini. Walaupun konsep KPP agak baru di Malaysia, namun ia mula bertapak dalam sistem pendidikan sejak sedekad yang lepas. Artikel ini membincangkan perkembangan kajian empirikal KPP di Malaysia dari 2010 hingga bulan Jun 2020. Tinjauan yang menggunakan sintesis naratif ini mendapati pengkaji menggunakan pelbagai dimensi untuk menerangkan konsep KPP, amalan KPP di pelbagai peringkat sekolah, peranan pemimpin dan isu yang wujud dalam KPP. Walau bagaimanapun, kajian mengenai KPP di Malaysia masih kurang berbanding literatur barat. Pengkaji mencadangkan agar banyak lagi kajian empirikal mengenai pembangunan dan hasil daripada amalan KPP dijalankan di Malaysia agar KPP dapat melangkah ke hadapan sebagai satu budaya untuk meningkatkan pembelajaran guru supaya mampu memberikan impak kepada pembelajaran murid. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17632/1/41683-156774-1-PB.pdf Victor Jibson Anthony Idi, and Zuraidah Abdullah, and Husaina Banu Kenayathulla, (2021) Tinjauan kajian empirikal mengenai komuniti pembelajaran profesional di Malaysia (2010-2020) : Dapatan dan tema. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 17 (2). pp. 176-190. ISSN 2180-2491 https://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/1396 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Komuniti pembelajaran profesional (KPP) telah berkembang dan menarik minat sistem pendidikan di seluruh dunia sebagai salah satu amalan bagi meningkatkan pembelajaran guru. Selain itu, KPP dilihat dapat membina kapasiti dan kemampanan sistem pendidikan agar boleh maju ke hadapan seiring dengan kehendak global pada masa kini. Walaupun konsep KPP agak baru di Malaysia, namun ia mula bertapak dalam sistem pendidikan sejak sedekad yang lepas. Artikel ini membincangkan perkembangan kajian empirikal KPP di Malaysia dari 2010 hingga bulan Jun 2020. Tinjauan yang menggunakan sintesis naratif ini mendapati pengkaji menggunakan pelbagai dimensi untuk menerangkan konsep KPP, amalan KPP di pelbagai peringkat sekolah, peranan pemimpin dan isu yang wujud dalam KPP. Walau bagaimanapun, kajian mengenai KPP di Malaysia masih kurang berbanding literatur barat. Pengkaji mencadangkan agar banyak lagi kajian empirikal mengenai pembangunan dan hasil daripada amalan KPP dijalankan di Malaysia agar KPP dapat melangkah ke hadapan sebagai satu budaya untuk meningkatkan pembelajaran guru supaya mampu memberikan impak kepada pembelajaran murid. |
format |
Article |
author |
Victor Jibson Anthony Idi, Zuraidah Abdullah, Husaina Banu Kenayathulla, |
spellingShingle |
Victor Jibson Anthony Idi, Zuraidah Abdullah, Husaina Banu Kenayathulla, Tinjauan kajian empirikal mengenai komuniti pembelajaran profesional di Malaysia (2010-2020) : Dapatan dan tema |
author_facet |
Victor Jibson Anthony Idi, Zuraidah Abdullah, Husaina Banu Kenayathulla, |
author_sort |
Victor Jibson Anthony Idi, |
title |
Tinjauan kajian empirikal mengenai komuniti pembelajaran profesional di Malaysia (2010-2020) : Dapatan dan tema |
title_short |
Tinjauan kajian empirikal mengenai komuniti pembelajaran profesional di Malaysia (2010-2020) : Dapatan dan tema |
title_full |
Tinjauan kajian empirikal mengenai komuniti pembelajaran profesional di Malaysia (2010-2020) : Dapatan dan tema |
title_fullStr |
Tinjauan kajian empirikal mengenai komuniti pembelajaran profesional di Malaysia (2010-2020) : Dapatan dan tema |
title_full_unstemmed |
Tinjauan kajian empirikal mengenai komuniti pembelajaran profesional di Malaysia (2010-2020) : Dapatan dan tema |
title_sort |
tinjauan kajian empirikal mengenai komuniti pembelajaran profesional di malaysia (2010-2020) : dapatan dan tema |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2021 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/17632/1/41683-156774-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/17632/ https://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/1396 |
_version_ |
1718927138709569536 |