Faktor golongan muda Malaysia membeli dalam talian : satu tinjauan awal

Pembelian dalam talian kini telah menjadi sebahagian daripada gaya hidup masyarakat. Kecanggihan teknologi dan ketersediaan internet telah mewujudkan fenomena pembelian dalam talian yang merentasi sempadan geografi. Lebih daripada separuh pengguna internet di Malaysia merupakan golongan muda yang ke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhammad Wafi Ramli, Sharifah Rohayah Sheikh Dawood
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/17736/1/49486-160730-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/17736/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1411
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.17736
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.177362021-12-21T00:37:54Z http://journalarticle.ukm.my/17736/ Faktor golongan muda Malaysia membeli dalam talian : satu tinjauan awal Muhammad Wafi Ramli, Sharifah Rohayah Sheikh Dawood, Pembelian dalam talian kini telah menjadi sebahagian daripada gaya hidup masyarakat. Kecanggihan teknologi dan ketersediaan internet telah mewujudkan fenomena pembelian dalam talian yang merentasi sempadan geografi. Lebih daripada separuh pengguna internet di Malaysia merupakan golongan muda yang kerap menggunakan internet untuk melakukan aktiviti pembelian dalam talian. Hal ini menunjukkan bahawa sudah tentu terdapat faktor-faktor yang mendorong golongan muda untuk melakukan aktiviti tersebut. Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor golongan muda Malaysia membeli dalam talian berdasarkan aspek masa, jarak dan kepuasan. Kajian ini menggunakan kaedah borang kaji selidik Google Form dengan melibatkan seramai 100 responden serta mengaplikasi analisis respons berganda. Hasil kajian mendapati bahawa bagi aspek masa, kebanyakan responden bersetuju membeli dalam talian dapat menjimatkan masa, usaha dan tenaga. Manakala, bagi aspek jarak, kebanyakan responden bersetuju membeli dalam talian dapat menjimatkan kos pengangkutan. Bagi aspek kepuasan pula, kebanyakan responden bersetuju membeli dalam talian dapat membuatkan pengguna mudah untuk mendapatkan barang yang diperlukan. Kajian ini memberi gambaran dan kefahaman kepada masyarakat tentang fenomena pembelian dalam talian yang berlaku dalam kalangan golongan muda Malaysia seiring dengan arus pemodenan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17736/1/49486-160730-1-SM.pdf Muhammad Wafi Ramli, and Sharifah Rohayah Sheikh Dawood, (2021) Faktor golongan muda Malaysia membeli dalam talian : satu tinjauan awal. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 18 (5). pp. 79-90. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1411
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pembelian dalam talian kini telah menjadi sebahagian daripada gaya hidup masyarakat. Kecanggihan teknologi dan ketersediaan internet telah mewujudkan fenomena pembelian dalam talian yang merentasi sempadan geografi. Lebih daripada separuh pengguna internet di Malaysia merupakan golongan muda yang kerap menggunakan internet untuk melakukan aktiviti pembelian dalam talian. Hal ini menunjukkan bahawa sudah tentu terdapat faktor-faktor yang mendorong golongan muda untuk melakukan aktiviti tersebut. Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor golongan muda Malaysia membeli dalam talian berdasarkan aspek masa, jarak dan kepuasan. Kajian ini menggunakan kaedah borang kaji selidik Google Form dengan melibatkan seramai 100 responden serta mengaplikasi analisis respons berganda. Hasil kajian mendapati bahawa bagi aspek masa, kebanyakan responden bersetuju membeli dalam talian dapat menjimatkan masa, usaha dan tenaga. Manakala, bagi aspek jarak, kebanyakan responden bersetuju membeli dalam talian dapat menjimatkan kos pengangkutan. Bagi aspek kepuasan pula, kebanyakan responden bersetuju membeli dalam talian dapat membuatkan pengguna mudah untuk mendapatkan barang yang diperlukan. Kajian ini memberi gambaran dan kefahaman kepada masyarakat tentang fenomena pembelian dalam talian yang berlaku dalam kalangan golongan muda Malaysia seiring dengan arus pemodenan.
format Article
author Muhammad Wafi Ramli,
Sharifah Rohayah Sheikh Dawood,
spellingShingle Muhammad Wafi Ramli,
Sharifah Rohayah Sheikh Dawood,
Faktor golongan muda Malaysia membeli dalam talian : satu tinjauan awal
author_facet Muhammad Wafi Ramli,
Sharifah Rohayah Sheikh Dawood,
author_sort Muhammad Wafi Ramli,
title Faktor golongan muda Malaysia membeli dalam talian : satu tinjauan awal
title_short Faktor golongan muda Malaysia membeli dalam talian : satu tinjauan awal
title_full Faktor golongan muda Malaysia membeli dalam talian : satu tinjauan awal
title_fullStr Faktor golongan muda Malaysia membeli dalam talian : satu tinjauan awal
title_full_unstemmed Faktor golongan muda Malaysia membeli dalam talian : satu tinjauan awal
title_sort faktor golongan muda malaysia membeli dalam talian : satu tinjauan awal
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2021
url http://journalarticle.ukm.my/17736/1/49486-160730-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/17736/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1411
_version_ 1720437883782823936