Keberkesanan buku interaktif dalam meningkatkan pengetahuan pemakanan bagi kanak-kanak prasekolah

Pendidikan pemakanan sihat pada peringkat umur yang awal memainkan peranan penting dalam usaha memastikan tumbesaran kanak-kanak yang optimum. Salah satu kaedah adalah penggunaan bahan pendidikan yang bersesuaian dengan peringkat umur. Kajian ini adalah bertujuan untuk menilai keberkesanan buku inte...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ku Akmal Afifi Ku Marudzi, Syafiqah Husna Rusdi, Leong, Tang Xiu, Nur Hana Hamzaid
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/18589/1/33246-160190-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/18589/
https://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/1355
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.18589
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.185892022-05-17T06:42:16Z http://journalarticle.ukm.my/18589/ Keberkesanan buku interaktif dalam meningkatkan pengetahuan pemakanan bagi kanak-kanak prasekolah Ku Akmal Afifi Ku Marudzi, Syafiqah Husna Rusdi, Leong, Tang Xiu Nur Hana Hamzaid, Pendidikan pemakanan sihat pada peringkat umur yang awal memainkan peranan penting dalam usaha memastikan tumbesaran kanak-kanak yang optimum. Salah satu kaedah adalah penggunaan bahan pendidikan yang bersesuaian dengan peringkat umur. Kajian ini adalah bertujuan untuk menilai keberkesanan buku interaktif, yang telah diuji kesesuaiannya oleh pakar kandungan, sebagai bahan pendidikan pemakanan dalam meningkatkan pengetahuan pemakanan sihat dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Kajian kuasi-eksperimen ini telah melibatkan 116 kanak-kanak prasekolah yang berumur antara empat hingga enam tahun (60±10 bulan) daripada lima buah tadika di sekitar Bangi, Selangor. Subjek dibahagikan, secara rawak, kepada kumpulan intervensi (n=58) dan kumpulan kawalan (n=58), di mana hanya kumpulan intervensi didedahkan kepada buku interaksi. Borang soal-selidik keberkesanan dengan jumlah skor 32 telah digunakan dalam kajian ini pada tiga peringkat penilaian, iaitu sebelum (Pre-test), sejurus selepas (Post-test I) dan seminggu selepas (Post-test II), di mana Post-test I hanya dilakukan pada subjek kumpulan intervensi. Min skor bagi Pre-test yang diperoleh oleh kumpulan intervensi adalah 25±5 dan 26±4 oleh kumpulan kawalan. Selepas intervensi, min skor kumpulan intervensi dalam Post-test I telah meningkat kepada 29±4 dan kekal semasa Post-test II. Manakala, tiada perubahan min skor bagi kumpulan kawalan (26±5) bagi Post-test II. Kumpulan intervensi menunjukkan peningkatan tahap pengetahuan yang signifikan (p<0.001) selepas pendedahan kepada buku interaktif dan perbandingan kesan kumpulan*masa. Kajian ini telah membuktikan bahawa buku interaktif berpotensi berkesan dan sesuai sebagai bahan pembelajaran pemakanan sihat dalam usaha meningkatkan tahap pengetahuan pemakanan kanak-kanak prasekolah. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/18589/1/33246-160190-1-PB.pdf Ku Akmal Afifi Ku Marudzi, and Syafiqah Husna Rusdi, and Leong, Tang Xiu and Nur Hana Hamzaid, (2021) Keberkesanan buku interaktif dalam meningkatkan pengetahuan pemakanan bagi kanak-kanak prasekolah. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia, 19 (2). pp. 77-86. ISSN 1675-8161 https://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/1355
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pendidikan pemakanan sihat pada peringkat umur yang awal memainkan peranan penting dalam usaha memastikan tumbesaran kanak-kanak yang optimum. Salah satu kaedah adalah penggunaan bahan pendidikan yang bersesuaian dengan peringkat umur. Kajian ini adalah bertujuan untuk menilai keberkesanan buku interaktif, yang telah diuji kesesuaiannya oleh pakar kandungan, sebagai bahan pendidikan pemakanan dalam meningkatkan pengetahuan pemakanan sihat dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Kajian kuasi-eksperimen ini telah melibatkan 116 kanak-kanak prasekolah yang berumur antara empat hingga enam tahun (60±10 bulan) daripada lima buah tadika di sekitar Bangi, Selangor. Subjek dibahagikan, secara rawak, kepada kumpulan intervensi (n=58) dan kumpulan kawalan (n=58), di mana hanya kumpulan intervensi didedahkan kepada buku interaksi. Borang soal-selidik keberkesanan dengan jumlah skor 32 telah digunakan dalam kajian ini pada tiga peringkat penilaian, iaitu sebelum (Pre-test), sejurus selepas (Post-test I) dan seminggu selepas (Post-test II), di mana Post-test I hanya dilakukan pada subjek kumpulan intervensi. Min skor bagi Pre-test yang diperoleh oleh kumpulan intervensi adalah 25±5 dan 26±4 oleh kumpulan kawalan. Selepas intervensi, min skor kumpulan intervensi dalam Post-test I telah meningkat kepada 29±4 dan kekal semasa Post-test II. Manakala, tiada perubahan min skor bagi kumpulan kawalan (26±5) bagi Post-test II. Kumpulan intervensi menunjukkan peningkatan tahap pengetahuan yang signifikan (p<0.001) selepas pendedahan kepada buku interaktif dan perbandingan kesan kumpulan*masa. Kajian ini telah membuktikan bahawa buku interaktif berpotensi berkesan dan sesuai sebagai bahan pembelajaran pemakanan sihat dalam usaha meningkatkan tahap pengetahuan pemakanan kanak-kanak prasekolah.
format Article
author Ku Akmal Afifi Ku Marudzi,
Syafiqah Husna Rusdi,
Leong, Tang Xiu
Nur Hana Hamzaid,
spellingShingle Ku Akmal Afifi Ku Marudzi,
Syafiqah Husna Rusdi,
Leong, Tang Xiu
Nur Hana Hamzaid,
Keberkesanan buku interaktif dalam meningkatkan pengetahuan pemakanan bagi kanak-kanak prasekolah
author_facet Ku Akmal Afifi Ku Marudzi,
Syafiqah Husna Rusdi,
Leong, Tang Xiu
Nur Hana Hamzaid,
author_sort Ku Akmal Afifi Ku Marudzi,
title Keberkesanan buku interaktif dalam meningkatkan pengetahuan pemakanan bagi kanak-kanak prasekolah
title_short Keberkesanan buku interaktif dalam meningkatkan pengetahuan pemakanan bagi kanak-kanak prasekolah
title_full Keberkesanan buku interaktif dalam meningkatkan pengetahuan pemakanan bagi kanak-kanak prasekolah
title_fullStr Keberkesanan buku interaktif dalam meningkatkan pengetahuan pemakanan bagi kanak-kanak prasekolah
title_full_unstemmed Keberkesanan buku interaktif dalam meningkatkan pengetahuan pemakanan bagi kanak-kanak prasekolah
title_sort keberkesanan buku interaktif dalam meningkatkan pengetahuan pemakanan bagi kanak-kanak prasekolah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2021
url http://journalarticle.ukm.my/18589/1/33246-160190-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/18589/
https://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/1355
_version_ 1734300924479799296