Faktor penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik di sekolah dalam membentuk perpaduan di daerah Petaling

Guru merupakan agen sosialisasi politik yang penting dalam membantu proses pemupukan perpaduan etnik dalam kalangan pelajar. Di peringkat sekolah rendah, guru bertindak sebagai agen sosialisasi politik yang berpengaruh dalam menyemai kesedaran pelajar pada awal usia mereka tentang kepentingan perpad...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yong, Hie Hie, Ku Hasnita Ku Samsu, Zatul Himmah Adnan
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/18599/1/50309-163911-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/18599/
https://ejournal.ukm.my/jebat/issue/view/1415
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.18599
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.185992022-05-18T03:10:06Z http://journalarticle.ukm.my/18599/ Faktor penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik di sekolah dalam membentuk perpaduan di daerah Petaling Yong, Hie Hie Ku Hasnita Ku Samsu, Zatul Himmah Adnan, Guru merupakan agen sosialisasi politik yang penting dalam membantu proses pemupukan perpaduan etnik dalam kalangan pelajar. Di peringkat sekolah rendah, guru bertindak sebagai agen sosialisasi politik yang berpengaruh dalam menyemai kesedaran pelajar pada awal usia mereka tentang kepentingan perpaduan etnik terutamanya dalam konteks masyarakat pelbagai etnik di Malaysia. Walau bagaimanapun proses pemupukan perpaduan etnik di Malaysia amnya, dan di peringkat sekolah rendah khususnya masih berhadapan dengan pelbagai cabaran dan halangan. Justeru, makalah ini membincangkan faktor penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik yang berkesan dari aspek amalan pentadbiran sekolah dalam membentuk perpaduan etnik di peringkat sekolah rendah. Proses pengumpulan data bagi kajian ini dijalankan melalui kaedah perbincangan kumpulan berfokus yang melibatkan 16 orang guru Melayu, Cina dan India daripada Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT) di daerah Petaling, Selangor. Hasil kajian mendapati bahawa terdapat tiga faktor amalan pentadbiran yang menjadi penghalang kepada guru untuk memainkan peranan sebagai agen perpaduan etnik di sekolah. Pertama, sistem pengasingan guru dalam dua sesi persekolahan; kedua, pengelompokan guru di bilik guru mengikut mata pelajaran; dan ketiga, tumpuan utama kepada sukatan pelajaran berbanding dengan aspek lain seperti perpaduan etnik di sekolah. Kajian ini mendapati bahawa ketiga-tiga faktor ini menyumbang kepada kewujudan jurang etnik sesama guru, sekali gus menjadi penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik dalam membentuk perpaduan etnik yang berkesan di sekolah. Justeru, pihak sekolah perlu memberi perhatian terhadap isu ini dan memberi kesedaran kepada semua warga sekolah tentang kepentingan perpaduan etnik di institusi tersebut. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021-08 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/18599/1/50309-163911-1-SM.pdf Yong, Hie Hie and Ku Hasnita Ku Samsu, and Zatul Himmah Adnan, (2021) Faktor penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik di sekolah dalam membentuk perpaduan di daerah Petaling. Jebat: Malaysian Journal of History, Politics and Strategic Studies, 48 (2). pp. 82-107. ISSN 2180-0251 https://ejournal.ukm.my/jebat/issue/view/1415
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Guru merupakan agen sosialisasi politik yang penting dalam membantu proses pemupukan perpaduan etnik dalam kalangan pelajar. Di peringkat sekolah rendah, guru bertindak sebagai agen sosialisasi politik yang berpengaruh dalam menyemai kesedaran pelajar pada awal usia mereka tentang kepentingan perpaduan etnik terutamanya dalam konteks masyarakat pelbagai etnik di Malaysia. Walau bagaimanapun proses pemupukan perpaduan etnik di Malaysia amnya, dan di peringkat sekolah rendah khususnya masih berhadapan dengan pelbagai cabaran dan halangan. Justeru, makalah ini membincangkan faktor penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik yang berkesan dari aspek amalan pentadbiran sekolah dalam membentuk perpaduan etnik di peringkat sekolah rendah. Proses pengumpulan data bagi kajian ini dijalankan melalui kaedah perbincangan kumpulan berfokus yang melibatkan 16 orang guru Melayu, Cina dan India daripada Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT) di daerah Petaling, Selangor. Hasil kajian mendapati bahawa terdapat tiga faktor amalan pentadbiran yang menjadi penghalang kepada guru untuk memainkan peranan sebagai agen perpaduan etnik di sekolah. Pertama, sistem pengasingan guru dalam dua sesi persekolahan; kedua, pengelompokan guru di bilik guru mengikut mata pelajaran; dan ketiga, tumpuan utama kepada sukatan pelajaran berbanding dengan aspek lain seperti perpaduan etnik di sekolah. Kajian ini mendapati bahawa ketiga-tiga faktor ini menyumbang kepada kewujudan jurang etnik sesama guru, sekali gus menjadi penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik dalam membentuk perpaduan etnik yang berkesan di sekolah. Justeru, pihak sekolah perlu memberi perhatian terhadap isu ini dan memberi kesedaran kepada semua warga sekolah tentang kepentingan perpaduan etnik di institusi tersebut.
format Article
author Yong, Hie Hie
Ku Hasnita Ku Samsu,
Zatul Himmah Adnan,
spellingShingle Yong, Hie Hie
Ku Hasnita Ku Samsu,
Zatul Himmah Adnan,
Faktor penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik di sekolah dalam membentuk perpaduan di daerah Petaling
author_facet Yong, Hie Hie
Ku Hasnita Ku Samsu,
Zatul Himmah Adnan,
author_sort Yong, Hie Hie
title Faktor penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik di sekolah dalam membentuk perpaduan di daerah Petaling
title_short Faktor penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik di sekolah dalam membentuk perpaduan di daerah Petaling
title_full Faktor penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik di sekolah dalam membentuk perpaduan di daerah Petaling
title_fullStr Faktor penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik di sekolah dalam membentuk perpaduan di daerah Petaling
title_full_unstemmed Faktor penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik di sekolah dalam membentuk perpaduan di daerah Petaling
title_sort faktor penghalang kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik di sekolah dalam membentuk perpaduan di daerah petaling
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2021
url http://journalarticle.ukm.my/18599/1/50309-163911-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/18599/
https://ejournal.ukm.my/jebat/issue/view/1415
_version_ 1734300925642670080