Pasar Seni sebagai manifestasi ekonomi pengalaman warisan budaya
Ekonomi pengalaman merupakan satu pendekatan dalam meneliti kesanggupan seseorang mendapatkan kepuasan terhadap sesuatu barangan atau perkhidmatan. Sebagai sebuah negara yang mempunyai pelbagai keunikan warisan budaya, Malaysia dikatakan menawarkan tahap ekonomi pengalaman yang tinggi terutamanya ke...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2019
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19583/1/231-Article%20Text-329-1-10-20200325.pdf http://journalarticle.ukm.my/19583/ https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/10 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.19583 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.195832022-09-05T08:43:00Z http://journalarticle.ukm.my/19583/ Pasar Seni sebagai manifestasi ekonomi pengalaman warisan budaya Alyaanur Hazwani Azahar, Hamzah Jusoh, Ekonomi pengalaman merupakan satu pendekatan dalam meneliti kesanggupan seseorang mendapatkan kepuasan terhadap sesuatu barangan atau perkhidmatan. Sebagai sebuah negara yang mempunyai pelbagai keunikan warisan budaya, Malaysia dikatakan menawarkan tahap ekonomi pengalaman yang tinggi terutamanya kepada para pelancong. Persoalannya, sejauhmanakah Malaysia berupaya menarik para pelancong bagi membelanjakan sebahagian daripada belanjawan pelancongan bagi menikmati pengalaman-pengalaman unik di negara ini. Berdasarkan kes kajian di Pasar Seni Kuala Lumpur, kajian ini cuba menilai keupayaan premis warisan budaya ini mencetuskan ekonomi pengalaman dalam kalangan pelancong berdasarkan empat elemen utama ekonomi pengalaman, iaitu pendidikan, hiburan, estetika dan eskapis. Sejauhmanakah elemen-elemen ini telah mempengaruhi kunjungan pelancong ke Pasar Seni, yang dikatakan sebagai sebuah pusat warisan budaya. Kajian ini dilakukan melalui kaedah pengedaran borang soal kepada para pelancong yang telah mempunyai pengalaman dengan Pasar Seni. Berdasarkan kajian, didapati bahawa sebahagian daripada elemen-elemen ekonomi pengalaman telah diserapkan dalam aktiviti perniagaan dan perkhidmatan yang ditawarkan dalam Pasar Seni. Para pelancong didapati berpuas hati dengan elemen-elemen yang diterapkan di Pasar Seni. Elemen kraftangan merupakan elemen yang paling banyak menarik minat pengunjung untuk datang ke Pasar Seni. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa elemen ekonom pengalaman dari sudut hiburan dan eskapis adalah elemen paling berpengaruh di Pasar Seni. Namun demikian, kebanyakan pengalaman yang diperolehi tidak sepenuhnya memanifestasikan keunikan warisan budaya di Malaysia dan ini memerlukan penambahbaikan dari pelbagai aspek terutama dari sudut memperkasakan lagi promosi, gastronomi dan perkhidmatan di Pasar Seni untuk menjadikan Pasar Seni sebagai lokasi yang lebih menarik dan unik di kalangan pengunjung dalam dan luar negara. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19583/1/231-Article%20Text-329-1-10-20200325.pdf Alyaanur Hazwani Azahar, and Hamzah Jusoh, (2019) Pasar Seni sebagai manifestasi ekonomi pengalaman warisan budaya. Jurnal Wacana Sarjana, 3 (2). pp. 1-12. ISSN 2600-9501 https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/10 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Ekonomi pengalaman merupakan satu pendekatan dalam meneliti kesanggupan seseorang mendapatkan kepuasan terhadap sesuatu barangan atau perkhidmatan. Sebagai sebuah negara yang mempunyai pelbagai keunikan warisan budaya, Malaysia dikatakan menawarkan tahap ekonomi pengalaman yang tinggi terutamanya kepada para pelancong. Persoalannya, sejauhmanakah Malaysia berupaya menarik para pelancong bagi membelanjakan sebahagian daripada belanjawan pelancongan bagi menikmati pengalaman-pengalaman unik di negara ini. Berdasarkan kes kajian di Pasar Seni Kuala Lumpur, kajian ini cuba menilai keupayaan premis warisan budaya ini mencetuskan ekonomi pengalaman dalam kalangan pelancong berdasarkan empat elemen utama ekonomi pengalaman, iaitu pendidikan, hiburan, estetika dan eskapis. Sejauhmanakah elemen-elemen ini telah mempengaruhi kunjungan pelancong ke Pasar Seni, yang dikatakan sebagai sebuah pusat warisan budaya. Kajian ini dilakukan melalui kaedah pengedaran borang soal kepada para pelancong yang telah mempunyai pengalaman dengan Pasar Seni. Berdasarkan kajian, didapati bahawa sebahagian daripada elemen-elemen ekonomi pengalaman telah diserapkan dalam aktiviti perniagaan dan perkhidmatan yang ditawarkan dalam Pasar Seni. Para pelancong didapati berpuas hati dengan elemen-elemen yang diterapkan di Pasar Seni. Elemen kraftangan merupakan elemen yang paling banyak menarik minat pengunjung untuk datang ke Pasar Seni. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa elemen ekonom pengalaman dari sudut hiburan dan eskapis adalah elemen paling berpengaruh di Pasar Seni. Namun demikian, kebanyakan pengalaman yang diperolehi tidak sepenuhnya memanifestasikan keunikan warisan budaya di Malaysia dan ini memerlukan penambahbaikan dari pelbagai aspek terutama dari sudut memperkasakan lagi promosi, gastronomi dan perkhidmatan di Pasar Seni untuk menjadikan Pasar Seni sebagai lokasi yang lebih menarik dan unik di kalangan pengunjung dalam dan luar negara. |
format |
Article |
author |
Alyaanur Hazwani Azahar, Hamzah Jusoh, |
spellingShingle |
Alyaanur Hazwani Azahar, Hamzah Jusoh, Pasar Seni sebagai manifestasi ekonomi pengalaman warisan budaya |
author_facet |
Alyaanur Hazwani Azahar, Hamzah Jusoh, |
author_sort |
Alyaanur Hazwani Azahar, |
title |
Pasar Seni sebagai manifestasi ekonomi pengalaman warisan budaya |
title_short |
Pasar Seni sebagai manifestasi ekonomi pengalaman warisan budaya |
title_full |
Pasar Seni sebagai manifestasi ekonomi pengalaman warisan budaya |
title_fullStr |
Pasar Seni sebagai manifestasi ekonomi pengalaman warisan budaya |
title_full_unstemmed |
Pasar Seni sebagai manifestasi ekonomi pengalaman warisan budaya |
title_sort |
pasar seni sebagai manifestasi ekonomi pengalaman warisan budaya |
publisher |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2019 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/19583/1/231-Article%20Text-329-1-10-20200325.pdf http://journalarticle.ukm.my/19583/ https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/10 |
_version_ |
1744354622750851072 |